Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204251 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#770618
Birgitta skrev:Har ni några bra tips till den som vill starta lönsam sidoverksamhet med ved? Jag ska skriva artikel om detta nu när elpriserna stiger./Birgitta


den är inte lönsam som en sidoverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770621 Ok. Varför? Är det för dyra investeringar i maskiner eller är det transporter som är för dyra?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#770622
Birgitta skrev:Ok. Varför? Är det för dyra investeringar i maskiner eller är det transporter som är för dyra?

Ska man börja tvärt så är det stora investeringar. Om man ska ha en lite kraftigare vedmaskin så kommer man inte under 250 tusen i dag

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#770629 Det är nog som i de flesta branscher man måste jobba sig upp. Börja enkelt och sedan stegvis bygga upp utrustningen och kundkretsen.
Det kommer aldrig att bli så att du kan ta ut 500 kr/tim för nedlagd tid, betala dig själv fulla värdet för råvaran och få 20% på sista raden.
Det pratas mycket om att förädla sin råvara och jag tror att vedhantering är en av de bästa alternativen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770630
svampbob skrev:Det pratas mycket om att förädla sin råvara och jag tror att vedhantering är en av de bästa alternativen.

Jobbar du själv med ved?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#770631
Birgitta skrev:
svampbob skrev:Det pratas mycket om att förädla sin råvara och jag tror att vedhantering är en av de bästa alternativen.

Jobbar du själv med ved?


Ja i relativt liten skala säljer för max 150 tusen + moms på året.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770637 Har du några bra tips till nybörjaren?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#770645 tänker du från egen skog eller köpa in råvaran?

från egen skog är det väl bättre att vidareförädla till ved än att skicka mer eller mindre gratis till industrin.

men som andra sagt, du kan inte plocka ut 500:- timmen för vedhanteringen

hur ska du hantera veden tex, ska du köpa en traktor enbart för den sysslan?

en yxa kanske är en god början

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770661 Jo, jag tänkte i första hand på ved från egen skog.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

LasseA  
#770662 Har Du redan traktor o skogsvagn, eller ska allt införskaffas? Tycker det är många frågor men rätt så klent med svaren från Dig.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#770669
LasseA skrev:Har Du redan traktor o skogsvagn, eller ska allt införskaffas? Tycker det är många frågor men rätt så klent med svaren från Dig.


Hon gör research för en artikel och då har man inte svaren.

Det vi borde hjälpa till med är att göra en kalkyl och få fram en produktionskostnad för veden ekl arbetsinsatsen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Torleif  
#770681 Jag har inga exakta kalkyler att bjuda på men jag har en del erfarenhet av småskalig vedproduktion för eget bruk.

Jag har sett då folk kör ut med fyrhjuling och kärra och konstaterat att per timme får de ut allra högst halva mängden som jag kör ut på samma tid med 70-talstraktor och vajerkran och 60-tals boggikärra med fällbara stakar. Jag får ut strax under halva mängden i timmen jämfört med de som kör med modern fyrhjulsdriven 120-hästarstraktor och griplastarvagn.
Det innebär att fyrhjulingskörande är klart olönsamt förutom på holmar med dålig isväg eftersom ett sådant ekipage kostar mer än dubbelt upp vad mitt 60-70-talsekipage kostade och är knappt hälften så effektivt.
Sedan varierar det från fall till fall om det är kostnadseffektivare att hålla sig med eget gammalt traktorekipage för husbehovsved och -virke eller om det lönar sig bättre att anlita någon bybo som har modernare grejor och kör ut åt andra som extraknäck.
Skall man producera ved för försäljning är det modernt traktorekipage med griplastare som gäller antingen eget eller en extraknäckande bybo. Eftersom timpenningen då är beskattad.

Normalt sett brukar lönsamheten i egen vedproduktion vara beroende av att den egna arbetsinsatsen är fri från skatt och lönebikostnader då man producerar ved för eget bruk. Detta eftersom man i eget hus inte bränner så mycket ved att en modern vedmaskin tjänar in sig. Det blir enklare grejor om investeringen skall betala sig. Till exempel en enkel traktordriven hydraulklyvare för metersved och en elektrisk vedkap med klinga. Med sådan utrustning blir produktiviteten för låg för att man skall få ut en skälig timpenning inklusive moms och företagarförsäkring.
Blir det mer ved än man behöver något år eller om en god bekant är i vedanöden och behöver hjälp så kan man sälja litet men timpenningen blir inte så bra när momsen är betalad.

Skall man få en hygglig timpenning på vedproduktion krävs det en modern vedmaskin av större modell för att få upp produktiviteten per timme. För att den dyra maskinen skall betala sig måste man antingen sälja stora mängder ved eller vara 2-3 småproducenter i bolag om en maskin som man turas om att använda.

Jag har inga siffror på det här man skulle säga att storleksklasserna är någonting ditåt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770708 [quote="Torleif"]Jag har inga exakta kalkyler att bjuda på men jag har en del erfarenhet av småskalig vedproduktion för eget bruk.

Tack så jättemycket för ditt långa och kunniga svar, Torleif! Det är en stor hjälp när jag försöker sätta ihop "goda råd" eller en kalkyl för andra intresserade.

Jag har kontakt med en vedproducent som har detta som en relativt stor bisyssla, där verksamheten passar in med andra arbetsuppgifter på gården. Han är lant-/skogsbrukare på heltid och har professionell utrustning. Från honom har jag också en uppskattning om vilken timlön som är möjlig att ta ut. Men jag ville höra lite erfarenheter från andra i skogen och vilken utrustning som är "lägstanivå".

Som jag förstår på dig och flera andra som svarat i tråden är att det kan vara svårt att få till en lönsamhet om man inte har rätt utrustning, och rätt utrustning är en stor investering.

Det verkar som om antingen får man sälja det som blir över när man fixar veden till sig själv eller så måste man satsa hyfsat ordentligt. Det verkar också som om du hittat en bra väg med gedigen äldre utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#770715 Exakta kalkyler finns det? Första huggarvagnen med hydraulkran som jag hade i 17 år inköptes -91 för 65+m och såldes för 60+m. Ca 200fub framkörda varje år.
Lagning av stödben och byte av en hydraulslang var nog enda repkostnaden. Traktorn en MF 765 skogsutrustad var dragare. Oljetrycksröret fick jag laga som enda fel. Traktorn köptes på 70talet för 15tusen och såldes -98 för 19tusen.
Massor av snöskottning på egen fastighet och grannars tillkommer.
Kalkyl på det? 😉

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#770723 -99köpte jag en Valmet för 135tusen och kostar ungefär lika idag.
Köpte även en Vreten 1000 -09 för 139tusen. Har väl kostat på den ca 5tusen till dags dato.
Ser att nya kostar runt 100papp till nu.
Kört fram ca 200 fub varje år med den + mycken annan körning.
Utan att klara av att göra en kalkyl så är jag nöjd med det ekonomiska utfallet av ekipaget.
Får ju tillbaka pengarna minus repkostnader som är minimala och minus inflation. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).