Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203803 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#767880 Sålt slut på i princip all björkved (35 kubik) på bara några dagar genom några kollegor och deras bekanta, råkade bara nämna i fikarummet att jag hade till salu. Så nu har jag bara 8 säckar blandved (Björk/Asp) kvar, och de har jag inte ens nämnt än. Få bli att börja klyva upp gamla borraträd som legat ett par år, folk verkar vara som galna i ved i år 😀

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#767886
svampbob skrev:Jag sålde just 6 kubik torr travad barrved. Tog 350 kr kubiken. Det har hittills varit dålig efterfrågan men det vänder nog snart. Storsäckarma är slut och jag verkar ha lovat bort en för mycket.

Det tyckte jag lät billigt, eller? Inte ens stjälpt.

En annan allmän fråga. Vad har för skillnad i pris på pannved vs. kaminved (finklyven)?
Min reflektion på vedmaskiner är att de vanligast bara kan producera pannved (grovklyvd) rätt/fel?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#767893
Elis76 skrev:Björkveden i AC- och BD län ligger på mellan 700 - 850 kronor per 1000 liters säck.

Frågan är om det finns någon lönsamhet i att transportera den söderut.


Priset är långt ifrån lika inom den stora regionen.

Det är ännu högre priser där bolagsskogarna/statliga/kyrka dominerar kraftigt och mer humana priser där privatägandet är det normala.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

born11  
#767896 "En annan allmän fråga. Vad har för skillnad i pris på pannved vs. kaminved (finklyven)?
Min reflektion på vedmaskiner är att de vanligast bara kan producera pannved (grovklyvd) rätt/fel?"

Jag säljer kaminved med en Pallax med 6 dels kniv upp till 15cm klyvyta så det är ju inte för grovt för kamin men vissa kunder klyver säkert en gång till å jag klyver om om det jag tycker är för grovt. Kunderna tycker det är bra med varierad grovlek och är ju inte många stockar runt 30cm, är ju stockdiameter som bestämmer klyvyta om du inte har 10-12 knivs yxa.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#767909
born11 skrev:"En annan allmän fråga. Vad har för skillnad i pris på pannved vs. kaminved (finklyven)?
Min reflektion på vedmaskiner är att de vanligast bara kan producera pannved (grovklyvd) rätt/fel?"

Jag säljer kaminved med en Pallax med 6 dels kniv upp till 15cm klyvyta så det är ju inte för grovt för kamin men vissa kunder klyver säkert en gång till å jag klyver om om det jag tycker är för grovt. Kunderna tycker det är bra med varierad grovlek och är ju inte många stockar runt 30cm, är ju stockdiameter som bestämmer klyvyta om du inte har 10-12 knivs yxa.


Jag har provat 8-dels yxa åt kaminveden och det är egentligen ingen skillnad mot 6-delen avseende vilken diameter du kan klyva direkt. På pannveden kan jag köra 8-delen på grövre stockar och producera ved som går direkt in i pannan.
Prisskillnaden på kamin och pannved består dels av björk mot övriga trädslag och dels av efterfrågan och betalviljan hos kunderna.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Johan Gustafson  
#769452 Vad tror ni om möjligheter för att sälja finkluven torrgran i 40 liters säck i vinter? Håller till i södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#769453
Johan Gustafson skrev:Vad tror ni om möjligheter för att sälja finkluven torrgran i 40 liters säck i vinter? Håller till i södra Sverige.

Den kommer du bli kvitt ganska lätt tror jag !! Det mesta som brinner kommer å gå att sälja

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bosse1  
#769461 Testat 6-dels men bytt till 4-dels, kör hellre i retur och klyver fler gånger. Släpper spänningen på elevatorremmen så den stoppar och man hinner med. Tycker det blir mycket av stickor och flis annars.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#769582 Hur tänker ni inför kommande vedsäsong ni som hugger björk? Tänkte ge mig på att gallra på ett par ställen i vinter där det är en hel del grov björk/asp/gran. Hade ni klyft upp det till ved eller skickat det nu när det är lite priser på massaveden?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#769586
generationsskifte skrev:Hur tänker ni inför kommande vedsäsong ni som hugger björk? Tänkte ge mig på att gallra på ett par ställen i vinter där det är en hel del grov björk/asp/gran. Hade ni klyft upp det till ved eller skickat det nu när det är lite priser på massaveden?


Det beror väl helt på hur du värderar din tid. Nettot blir väldigt mycket högre som torr brasved än som inlevererad massa.
Jag tillverkar en hel del ved som avkoppling. Tidigare har jag jobbat väldigt mycket som konsult men dom senaste fem åren har jag försökt trappa ned och nöja mig med 40 timmar i veckan och veden är en bra motion och avkoppling samt lönsammare än att gå på gym.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

r93  
#769589
generationsskifte skrev:Hur tänker ni inför kommande vedsäsong ni som hugger björk? Tänkte ge mig på att gallra på ett par ställen i vinter där det är en hel del grov björk/asp/gran. Hade ni klyft upp det till ved eller skickat det nu när det är lite priser på massaveden?


Blir det en varm och blåsig vinter så kommer det nog bli överskott på ved till nästa år eftersom alla hugger och klyver allt vad som går!

Men andra säger att detta kommer hålla i sig i minst fem år oavsett väder.

Men det är bra pris på massan nu!

Tåndemålas exempel så blev det väl mer än väl 500 kr fubben?

Frågan är om detta blir ett invant beteende att elda, då har vi många ljusa år framför oss med vedtillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#769594 Ja det sägs att det tar åtminstone tio år att laga Europas energiförsörjning så det borde borga för strålande vedaffärer.
Jag tror att det räcker med en vinter av mat och energibrist för att få en annan syn och inriktning på det hela. Då kan vi nog hitta snabbare vägar för att laga det som har raserats.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#769598
r93 skrev:
generationsskifte skrev:Hur tänker ni inför kommande vedsäsong ni som hugger björk? Tänkte ge mig på att gallra på ett par ställen i vinter där det är en hel del grov björk/asp/gran. Hade ni klyft upp det till ved eller skickat det nu när det är lite priser på massaveden?


Blir det en varm och blåsig vinter så kommer det nog bli överskott på ved till nästa år eftersom alla hugger och klyver allt vad som går!

Men andra säger att detta kommer hålla i sig i minst fem år oavsett väder.

Men det är bra pris på massan nu!

Tåndemålas exempel så blev det väl mer än väl 500 kr fubben?

Frågan är om detta blir ett invant beteende att elda, då har vi många ljusa år framför oss med vedtillverkning.
svampbob skrev:
generationsskifte skrev:Hur tänker ni inför kommande vedsäsong ni som hugger björk? Tänkte ge mig på att gallra på ett par ställen i vinter där det är en hel del grov björk/asp/gran. Hade ni klyft upp det till ved eller skickat det nu när det är lite priser på massaveden?


Det beror väl helt på hur du värderar din tid. Nettot blir väldigt mycket högre som torr brasved än som inlevererad massa.
Jag tillverkar en hel del ved som avkoppling. Tidigare har jag jobbat väldigt mycket som konsult men dom senaste fem åren har jag försökt trappa ned och nöja mig med 40 timmar i veckan och veden är en bra motion och avkoppling samt lönsammare än att gå på gym.



Tror att det nästan nosar på 600kr fuben med efterlikviden. Man få nog se lite hur mycket tid man har att lägga på klyva ved, timkostnaden är lite sisådär om man slår ut det. Vedpriserna kommer i alla fall hålla i sig även nästa år är jag övertygad om, tror inte det är några som vågar chansa i denna oberäkneliga tid vi nu lever i.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#769618 Det första jag tänker vilket otroligt pris för massan men när man tänker efter så inser man att energipriserna hänger ihop. Stiger elen och gasen så följer energin från veden med.

Jag tackade nej till en bra affär häromdagen. Blev erbjuden en bättre betalning för mitt vedlager än vad jag begär av en som körde torr ved som returlass söderut.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Birgitta  
#770616 Har ni några bra tips till den som vill starta lönsamt företag eller en lönsam sidoverksamhet med ved? Jag ska skriva artikel om detta nu när elpriserna stiger./Birgitta
Senast redigerad av Birgitta mån 12 sep 2022, 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).