fre 22 apr 2022, 21:49#756407
I dag blev jag förvånad, bad om offert på en trailer 40L säckar från Estland med frakt till Hälsingland. När det var drag i November fick jag betala 3:80€/ så hade räknat med minst 4€ med befarad frakt och produktionskostnadsökning så blev skitglad priset jag fick är 3:45€/st. 24 pall med 72 säck och har faktiskt 5 pallar kvar från i höstas då det är svårt att få sålt lokalt för 60:-/säcken, men har inte lagt ner något arbete heller, bara lagt ut på marketplace på facebook. Nej jag säljer på södra Stockholm på höstarna å blir min 18:e säsong i år. Räknar man timmar jag lägger ner på att göra travade kubikpallar, så fruktansvärt jobb att kapa en liten hög i 2 pallar för att klättra ner i kubiksäcken å trava, kapa en skvätt å kliva ner igen men sedan når man uppifrån iallafall....... Vansinnigt med det blir ju otroligt stadiga och vackra pallar som med sina raka sidor gör att jag får in 15 st i Scanian. Tidigare köpte jag in otravade å fick då in max 12 st +att det ofta kalvade någon så man fick extra tid då istället. Det finns ju ingen chans att få någon som helst lönsamhet att köra runt 70 mil med 12 löskubik eller 15 travade kubik så därför lastar jag småsäckar på kubikpallarna så får därför på drygt 500 säckar på de 15 travade pallarna så med totalt ca 30 travade kubik blir det tom lite överlast med 4-axlad bil, men har aldrig blivit stoppad och vägd.
Lönsamheten beror väl på hur man räknar, men jag har ju arbetat in en kundkrets efter alla år så jag skickar nästan 300 mail eller säljbrev till gamla kunder i augusti å på 3 veckor brukar jag fyllt beställningar till 3 bilar och ett par till på eftersläntare och blocket annonser. Bilen kostar 2000:-/månad i skatt å försäkring, men förra året fyllde jag 5 resor på 2 månader så ställde av den sista november så var den säsongen över för jag hade ändå inte ved kvar till en full bil. Det är verkligen nervöst varje år att få ihop full bil sista resan, men på något vis har det ramlat in beställningar så bilen blivit full varje år.
Jag kör alltså fram å tillbaka på en dag eller dygn så det gäller att man får ihop kunder på begränsad yta när man är där nere, sedan att man har mini beställning så man inte får för många stopp. Jag brukar ha 2 travade kubikpallar eller 37st 40L säckar som minsta lev, men testade i fjol med 22 säckar men det gör jag inte om...... Sista resan hade jag 22 kunder och kom hem igen efter 24h.......
Jag skulle aldrig hitta kunder lokalt ens för min lilla volym så detta är mitt sätt att dra in 1/3 av mitt företags intäkter. Någon mer som kör över 30 mil enkel väg för att sälja sin ved? Jag kan skicka några bilder i morgon om någon är intresserad,
.