Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195288 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

LasseA  
#753496 Nybergsund oktober 2019, undrar om han säljer till samma pris i år?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

born11  
#756407 I dag blev jag förvånad, bad om offert på en trailer 40L säckar från Estland med frakt till Hälsingland. När det var drag i November fick jag betala 3:80€/ så hade räknat med minst 4€ med befarad frakt och produktionskostnadsökning så blev skitglad priset jag fick är 3:45€/st. 24 pall med 72 säck och har faktiskt 5 pallar kvar från i höstas då det är svårt att få sålt lokalt för 60:-/säcken, men har inte lagt ner något arbete heller, bara lagt ut på marketplace på facebook. Nej jag säljer på södra Stockholm på höstarna å blir min 18:e säsong i år. Räknar man timmar jag lägger ner på att göra travade kubikpallar, så fruktansvärt jobb att kapa en liten hög i 2 pallar för att klättra ner i kubiksäcken å trava, kapa en skvätt å kliva ner igen men sedan når man uppifrån iallafall....... Vansinnigt med det blir ju otroligt stadiga och vackra pallar som med sina raka sidor gör att jag får in 15 st i Scanian. Tidigare köpte jag in otravade å fick då in max 12 st +att det ofta kalvade någon så man fick extra tid då istället. Det finns ju ingen chans att få någon som helst lönsamhet att köra runt 70 mil med 12 löskubik eller 15 travade kubik så därför lastar jag småsäckar på kubikpallarna så får därför på drygt 500 säckar på de 15 travade pallarna så med totalt ca 30 travade kubik blir det tom lite överlast med 4-axlad bil, men har aldrig blivit stoppad och vägd.

Lönsamheten beror väl på hur man räknar, men jag har ju arbetat in en kundkrets efter alla år så jag skickar nästan 300 mail eller säljbrev till gamla kunder i augusti å på 3 veckor brukar jag fyllt beställningar till 3 bilar och ett par till på eftersläntare och blocket annonser. Bilen kostar 2000:-/månad i skatt å försäkring, men förra året fyllde jag 5 resor på 2 månader så ställde av den sista november så var den säsongen över för jag hade ändå inte ved kvar till en full bil. Det är verkligen nervöst varje år att få ihop full bil sista resan, men på något vis har det ramlat in beställningar så bilen blivit full varje år.

Jag kör alltså fram å tillbaka på en dag eller dygn så det gäller att man får ihop kunder på begränsad yta när man är där nere, sedan att man har mini beställning så man inte får för många stopp. Jag brukar ha 2 travade kubikpallar eller 37st 40L säckar som minsta lev, men testade i fjol med 22 säckar men det gör jag inte om...... Sista resan hade jag 22 kunder och kom hem igen efter 24h.......

Jag skulle aldrig hitta kunder lokalt ens för min lilla volym så detta är mitt sätt att dra in 1/3 av mitt företags intäkter. Någon mer som kör över 30 mil enkel väg för att sälja sin ved? Jag kan skicka några bilder i morgon om någon är intresserad,
.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#756998 Vad tycker ni man ska ligga på för pris per kubik när det gäller granved ett år som denna? Har nog runt 60-70 kubik och 30-40 kubik björk som ska klyvas nu framöver.

Björken tänkte jag lägga mig på 700 kr kubiken (600) för grannar 😉 men har lite svårt att sätta ett pris på granen. Vad tycker ni? Bor i södra Sverige och mindre transporter kan jag ordna.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#757001 Jag tar i år 600 kr för 30 cm björk i storsäck. Upp från fjolårets 550 kr. 60 liters björksäckarna gick i fjol för 65 och i år för 80 kr.
För 50 cm blandved med övervägande gran tog jag ifjol 300 kr/travad kubik. Jag funderar på att i år höja till åtminstone 350 kr.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#757005 Har tagit 750 för björk 30cm
(Rå)
Och 600 för bland/barr 30cm
(Rå)
Tänkte höja till hösten om ja ha nå kvar..
Men det har gått åt som smör så jag gissar jag steax har slut:)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#761824 Folk är helt galna efter ved i år. Levererat ut lite mer än 300 kubik och det är bara 1/4 del kvar att sälja av hela årsvolymen. Tagit 700 för björken som hämtpris och höjer nu till 750. Leveranserna lite beroende på avstånd men mellan 750-1250 kr för 5 kubik eller 1200-2000 kr för fullt lass 10 kubik. Så oroa er inte för att ni inte blir av med veden. 9000 kr för 10 kubik hemkört betalar dom utan tjafs. Tur det inte är höst för dom lär få vänta ett bra tag på sin leverans.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#761826 Kan bara hålla med .. helt galet . Folk ringer hela tiden . Jag är tom redan . Har sålt allt .

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#761832 Fick SMS i morse, 06.14, "Jens, kommer du i håg mig med trettio säckar björk
i år också? Hoppas jag inte är för sent ute med beställning!"

Hon får, men jag vet inte hur många jag har fått säga nej till. Mitt lilla volym på några
hundra sextioliters säckar räcker bara till mina faste kunder. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#761840 Har aldrig sålt såhär mycke färsk ved som iår, och hela Julis leveranser är typ redan bokade, Oftast får man ta det lite lugnare i Juli, men inte i år. Blir det en kall vinter nu så är det nog många som kommer att vara totalt utan ved, Alla 40L påsar som vi har här i marketarna har tidigare kommit från ryssland och estland, blir total stopp för dem nu till vintern

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#766208 Hur ser de ut på svenska sidan med veden i år? Här i Finland har folk vaknat upp i tid i år åtm,

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

F_man  
#766222
adahlm skrev:Hur ser de ut på svenska sidan med veden i år? Här i Finland har folk vaknat upp i tid i år åtm,


600kr/m3 i säck för björkved här i Dalarna tar vedförsäljarna.

Här pysslar varje bonngubbe över 60 med ved, så inte tar det slut inte (även om någon säkert sålt slut)
Många har kastat ut pannan och kör bergvärme så mycket mindre åtgång senaste åren.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#766225
adahlm skrev:Hur ser de ut på svenska sidan med veden i år? Här i Finland har folk vaknat upp i tid i år åtm,

Det har varit beställningskaos sen i Maj. Stoppade beställningarna för några veckor sen då hela årsvolymen är slut. 4950 kr för 5 kubik levererat eller 9500 kr för 10 kubik. Kört ved hela sommaren utom en vecka då jag åkte bort. Har levererat drygt hälften av årsvolymen och resten är beställt och väntar.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#766226 Här i Norge kommer det hela tiden stora bokstäver i tidningen om hur folk
köper tomt det som finns av ved, men efter vad jag observerar så finns
det ved till salu.
Men, många har körd upp priset lite (eller mycket även).
En granne berättade att han hade köpt femtio säckar, förtio liters, med
blandved som han fick ge 75 kr säcken för inkl moms.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766376 Veit ikkje om det er rett plass og posta men eg prøver likavell. Har tilgang på eit gardsbruk med ein del ved alt i frå halvdød Ask, alm, eik, hassel, older, gran og furu. Sikkert andre og som eg har gløymt. Har motorsag, traktor og vedkløyver (Igland ws 90) samt sekkekanal. Tenkte og driva litt småska vedproduksjon når eg har tid. Det eg synes er tungvint med 60&80 liters sekk er at veden må kappas på ganske nøyaktig 30 cm samt all stablinga i sekk. Har tenkt litt på og kjøpa espegard notsekk slik som dette her https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... lsrc=aw.ds eg har ikkje frontlastar til traktor men har silotalje. Tenkte og laga til ei ramma i tre som eg henge sekken i og heiser den opp i silotaljen. Då kan eg ha ved med litt ulik lengde og slepp og stabla den i sekker. Nokon som har prøvd noko lignande og kan sei om det går eller er ein avhengig av frontlastar og transportbånd? Eg tenkte og hiva veden oppi sekken. Når kunden skal kjøpa veden tenkte eg og heisa sekken opp med silotaljen og setta den nedpå ein biltilhenger eventuelt får kunden tømma sekken manuelt. Koster jo nokre kr slike 1500 liters sekker men koster jo nokre kroner 60 liters sekker og. 80 liters sekker med rå ved blir temmelig tunge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).