Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204681 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#728335 Ja, det är nog så, @nilsszzon-
Skulle aldrig överlevd på vedförsäljning på det sättet.
För mig är ved bara en biprodukt av jobb med trädfällning och röjning i kombo med några småländska gener som måste finnast där i mig, och om jag reknade timmespriset på jobbandet, så skulle jag väl bli lite deppad. Men, det är trevligt att jobba med ved :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#728337 ja vi har alla olika mål med vedförsäljningen , vissa lever på det andra har det som terapi och extratillskott =)

jag är säker på att du har väldigt många kunder åtminstonde då du verkar väldigt trevlig och serviceminded till dina kunder!!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728344 No hadde eg svolte i hel skulle eg selt ved for eg hadde ikkje greid og ta meg skikkelig betalt. Problemet får ein i andre enden når innsatsmidlane skal handlas inn. Det brukar Vera ganske så dyrt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eremiten 74  
#728372 Ja @JensSkoog nä jag säljer små säckar till den lokala ICA handlaren så tar jag 60 :- för en 40 liters säck med björkved.
Så du är billigare än mig iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#729354 Grannen fick tillkörd en storsäck, 1000 liter, med björkved igår, och idag lånade han min säckpackningskanal och fick allt i 60, liters säckar. Det ble tretton och en halv säck. Eftersom han betalde 1000 kr. för storsäcken, ger det ett pris på 74 kr för småsäcken (utan moms).
Så, ja, @Eremiten 74 , jag är nog för billig. :((
Noterar också att en kubikssäck som han köpte bare ger
ungefär 0,81 kubik när veden packas i småsäck :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#729355
JensSkoog skrev:Grannen fick tillkörd en storsäck, 1000 liter, med björkved igår, och idag lånade han min säckpackningskanal och fick allt i 60, liters säckar. Det ble tretton och en halv säck. Eftersom han betalde 1000 kr. för storsäcken, ger det ett pris på 74 kr för småsäcken (utan moms).
Så, ja, @Eremiten 74 , jag är nog för billig. :((
Noterar också att en kubikssäck som han köpte bare ger
ungefär 0,81 kubik när veden packas i småsäck :wink:

Det är det där med att skilja på stjälpt och travat. En stjälpt kubik 30 cm ved motsvarar 650 liter travat. Så antingen är dom där säckarna väldigt lite ved i eller så är det delvis travad ved i storsäcken. 11 st 60 liters säckar bör vara mer korrekt från en löskubik.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#729363
Vedproducent skrev:Det är det där med att skilja på stjälpt och travat. En stjälpt kubik 30 cm ved motsvarar 650 liter travat. Så antingen är dom där säckarna väldigt lite ved i eller så är det delvis travad ved i storsäcken. 11 st 60 liters säckar bör vara mer korrekt från en löskubik.

Tack, @Vedproducent. :-bd
Där fick jag en bra förklaring på et räknestycke som inte gick helt upp i huvudet mitt. :wink:
De fyllde bra i säckarna, och säljaren hade nog travat lite i botten av storsäcken.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#729367 Vedproducent
Hur mycket skiljer det i fyllnadsgrad (fast eller travat mått) mellan 30 cm eller 50 cm ved.
Inbillar mig att 50 cm stjälpt mått blir betydligt mindre med ved än om veden är 30 cm.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#729369
jannee skrev:Vedproducent
Hur mycket skiljer det i fyllnadsgrad (fast eller travat mått) mellan 30 cm eller 50 cm ved.
Inbillar mig att 50 cm stjälpt mått blir betydligt mindre med ved än om veden är 30 cm.

Ja det blir alltid mindre ved i långa längder som tex 50 cm. Sidan norsk ved.no räknar 65 procent med 30 cm ved. Hittar ingen siffra på just 50 cm men dom drar av 10 procent för 60 cm ved. Så runt 60 procent eller något lite lägre bör det ligga för 50 cm ved när du travar upp det. Sen ska man ju veta att även i den upptravade högen finns det luft kvar. 74 procents fastvolym som ett grovt omräkningstal för 30 cm ved tex. Det omräkningstalet är sen lite lägre för 50 cm ved. Men i vikt skiljer det cirka 350 kg på en full vagn 10 kubik stjälpt ved när den är torr. Alltså 30 cm veden väger mer.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#729375
JensSkoog skrev:Grannen fick tillkörd en storsäck, 1000 liter, med björkved igår, och idag lånade han min säckpackningskanal och fick allt i 60, liters säckar. Det ble tretton och en halv säck. Eftersom han betalde 1000 kr. för storsäcken, ger det ett pris på 74 kr för småsäcken (utan moms).
Så, ja, @Eremiten 74 , jag är nog för billig. :((
Noterar också att en kubikssäck som han köpte bare ger
ungefär 0,81 kubik när veden packas i småsäck :wink:


tyckte kanske 1000:- för en storsäck på 1m3 va lite dyrt ?
eller kan man skönja en del för frakten?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#729380
Camaro1969 skrev:tyckte kanske 1000:- för en storsäck på 1m3 va lite dyrt ?
eller kan man skönja en del för frakten?

Tror det är billigt här, och eftersom han handlade från
en av sina kompisar, blev den körd gratis.
Pris beror ju på vad folk vill betala, och här i stan väntar folk
på höga strömprisar, så folk hamstrar ved och frågar inte
om vad det kostar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#729387 grattis till säljaren :)

är det även i norge? eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#729400 Ja, det Norge.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#729403 Bristen på el har börjat märkas i vedförsäljningen. När jag nu i höst hade levererat till alla mina stamkunder så hade jag drygt 10 storsäckar över. Jag satte ut en annons och det var helt lugnt men så plötsligt sista dagarna har det blivit rusning så nu är allt sålt förutom ett femtiotal 60-liters säckar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#729406 helt klart har elpriset påverkat vedförsäljningen, jag tog bort min annons på ved och håller på mina sista 100m3 till kylan börjat komma.
jag misstänker det blir dyrare att få tag i långved till nästa säsong så där ska man nog vara ute i god tid och boka

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).