Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204797 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695285
jannee skrev:När hände det att en råvaruproducent fick något stöd eller kompensation.
Du kan kanske komma med att bönderna får stöd, men det är en sanning med modifikation.
Hur stora är inte alla avgifter bönderna betalar in för att bara få bedriva djurskötsel, sedan är det avgifter på bekämpningsmedel men inte minst avgifter/skatt på handelsgödsel.
Ta bort ALLA avgifter och ALLA stöd och bönderna skulle få ett rejält inkomstlyft.
Se på gris och kycklinguppfödare, inga stöd men ändå en massa avgifter - de överlever.
Vi skogsägare behöver inga stöd endast vettigt betalt för vår råvara.
MEN köpa in pannved för att elda i en panna är långsiktigt oekonomiskt, är något snart alla inser.
i dag installerar du jordvärme för en mindre kostnad än vad en ny panna med acctankar innebär.
Senare kommer driftskostnaden som är LÄGRE för jordvärme än för vedvärme.
Bara sotningen 3 till 4 ggr/år är en kostnad, senare kommer livslängden. Blir betydligt dyrare att byta panna gentemot en ny värmepump.
Sist kommer bekvämligheten.

Har du räknat ut hur elen ska räcka till alla pumpar folk installerar istället för att elda med ved ur egen skog, samt även köpt ved. Elen kan bara bli dyrare än vad den är nu.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#695287 elen är billig, det är skatt, överföring och fast avgift som kostar.

sen har ju janneee fel där ang svinuppfödarna som visst har en massa bidrag.
och även arealen till kycklinguppfödare ger bidrag

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#698977 intressant svar då kan man säga samma sak om bensin och diesel? eller?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#698980 Vill Camaro vara så vänlig och specificera vilka stöd en gris eller kycklinguppfödare kan tillgodoräkna sig.
Tvärtom har de betydligt högre omkostnader och stängare djurlagstiftning än omvärlden.
Visst du kan få ett visst bidrag för förbättring för suggor, men det uppväger inte på långa vägar fördyringen/omkostnaderna.
Kyckling - nada.
I Sverige får du INTE slakta och saluföra salmonellasmittade djur, vilket du får i andra EU länder.
Du får i övriga EU länder hålla betydligt högre djurvikter/m2 gentemot svenska dito.
Du har i Sverige betydligt högre kostnader för myndighetskontroller
Du får ej heller använda antibiotiska i fodret.
Du har i Sverige INGA skattelättnader för någon av uppfödning av gris eller kyckling, vilket du har i vissa andra EU länder.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699033
jannee skrev:Vill Camaro vara så vänlig och specificera vilka stöd en gris eller kycklinguppfödare kan tillgodoräkna sig.
Tvärtom har de betydligt högre omkostnader och stängare djurlagstiftning än omvärlden.
Visst du kan få ett visst bidrag för förbättring för suggor, men det uppväger inte på långa vägar fördyringen/omkostnaderna.
Kyckling - nada.
I Sverige får du INTE slakta och saluföra salmonellasmittade djur, vilket du får i andra EU länder.
Du får i övriga EU länder hålla betydligt högre djurvikter/m2 gentemot svenska dito.
Du har i Sverige betydligt högre kostnader för myndighetskontroller
Du får ej heller använda antibiotiska i fodret.
Du har i Sverige INGA skattelättnader för någon av uppfödning av gris eller kyckling, vilket du har i vissa andra EU länder.


Kan du inte läsa.

Arealen ger bidrag oavsett vad man har för produktion.

Nationellt stöd gris, inte hela sverige dock

Investeringsstöd
Stöd via klimatklivet

Linderödssvin mfl ger stöd för hotade djurraser.

Sen måste du ha areal för att hantera gödseln, och den ger bidrag

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699035
skogshasse skrev:intressant svar då kan man säga samma sak om bensin och diesel? eller?


Japp tyvärr är det så :(

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#699038 Nu blandar Camoro ihop äpplen och päron.
Du får arealstöd även om du inte har några djur, bara du brukar marken.
Det är kvalificerat skitsnack att produktion av fläsk eller kyckling erhåller några som helst bidrag.
Du kan få ett suggbidrag om du tar hand om suggorna på ett annorlunda och fördyrande vis. Detta bidrag motsvarar inte på långa vägar fördyringen.
Exoter som Linderödgrisen hade idag varit utdöd utan bidragen, den växer för sakta, är en dålig foderomvandlare och inte blir fläsket smakligare.
Kobönder erhåller EU bidrag, dyrt inköpta stödrätter, t.o.m på allvarsmarken kan du få bidrag, trots att det knappt växer något där.
Det är VÄXTODLARNA som får den största delen av EU bidragen.
Trots detta kan det t.o.m. bli billigare att importera foder, bl.a. soya från länder utanför Sveriges gränser för just gris och kycklinguppfödare.
Enligt Camaros sätt att diskutera fick sågverks och massaindustrin bidrag när jag på 80 talet erhöll 5:3 bidrag för avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JörgenO  
#699048 Hehe, om man alltid har rätt så är attityden mycket viktigare än fakta 😂, påminner om en annan fd medlem med svart bälte i ordkaskadsretorik.

jannee skrev:.
Det är kvalificerat skitsnack att produktion av fläsk eller kyckling erhåller några som helst bidrag..



jannee skrev:Du kan få ett suggbidrag om du tar hand om suggorna på ett annorlunda och fördyrande vis.
.



jannee skrev:Linderödgrisen hade idag varit utdöd utan bidragen
.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#699053 Ett Eu stöd
https://www.expressen.se/ledare/eu-bidr ... -i-norden/
Men det vi kan enas om allihopa är nog att det inget har med lönsamhet i vedförsäljning att göra.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699065
jannee skrev:Nu blandar Camoro ihop äpplen och päron.
Du får arealstöd även om du inte har några djur, bara du brukar marken.
Det är kvalificerat skitsnack att produktion av fläsk eller kyckling erhåller några som helst bidrag.
Du kan få ett suggbidrag om du tar hand om suggorna på ett annorlunda och fördyrande vis. Detta bidrag motsvarar inte på långa vägar fördyringen.
Exoter som Linderödgrisen hade idag varit utdöd utan bidragen, den växer för sakta, är en dålig foderomvandlare och inte blir fläsket smakligare.
Kobönder erhåller EU bidrag, dyrt inköpta stödrätter, t.o.m på allvarsmarken kan du få bidrag, trots att det knappt växer något där.
Det är VÄXTODLARNA som får den största delen av EU bidragen.
Trots detta kan det t.o.m. bli billigare att importera foder, bl.a. soya från länder utanför Sveriges gränser för just gris och kycklinguppfödare.
Enligt Camaros sätt att diskutera fick sågverks och massaindustrin bidrag när jag på 80 talet erhöll 5:3 bidrag för avverkning.


Ulf1 är det du?

Du behöver inte försöka mästra mig i eu stöd..

Vill du ha hjälp med en ansökan kan du höra av dig, det öppnar 11 feb,

Jag hjälper jordbrukare att söka stöd för
Ca 10 miljoner per år

Kom precis in från lite vedhuggning.
Fick nog ihop till 3st 1,5m3 säckar på 2 timmar..
Men sen ska det klyvas med..

Så nån lönsamhet vet ja inte.. men det är ju kul, och skogen blir fin😃

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Arvid0  
#699066
Camaro1969 skrev:
Ulf1 är det du?


Haha 🤣

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

fendt311  
#699071 Hur mycket arealstöd i kronor får man per hektar. Om man inte har djur. Men stödrätter. Kan någon svara på det?😊

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

fendt311  
#699072
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Nu blandar Camoro ihop äpplen och päron.
Du får arealstöd även om du inte har några djur, bara du brukar marken.
Det är kvalificerat skitsnack att produktion av fläsk eller kyckling erhåller några som helst bidrag.
Du kan få ett suggbidrag om du tar hand om suggorna på ett annorlunda och fördyrande vis. Detta bidrag motsvarar inte på långa vägar fördyringen.
Exoter som Linderödgrisen hade idag varit utdöd utan bidragen, den växer för sakta, är en dålig foderomvandlare och inte blir fläsket smakligare.
Kobönder erhåller EU bidrag, dyrt inköpta stödrätter, t.o.m på allvarsmarken kan du få bidrag, trots att det knappt växer något där.
Det är VÄXTODLARNA som får den största delen av EU bidragen.
Trots detta kan det t.o.m. bli billigare att importera foder, bl.a. soya från länder utanför Sveriges gränser för just gris och kycklinguppfödare.
Enligt Camaros sätt att diskutera fick sågverks och massaindustrin bidrag när jag på 80 talet erhöll 5:3 bidrag för avverkning.


Ulf1 är det du?

Du behöver inte försöka mästra mig i eu stöd..

Vill du ha hjälp med en ansökan kan du höra av dig, det öppnar 11 feb,

Jag hjälper jordbrukare att söka stöd för
Ca 10 miljoner per år

Kom precis in från lite vedhuggning.
Fick nog ihop till 3st 1,5m3 säckar på 2 timmar..
Men sen ska det klyvas med..

Så nån lönsamhet vet ja inte.. men det är ju kul, och skogen blir fin😃

Blir mycket fint Camaro 1969. 👍

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#699082 Spelar ingen roll om man har djur eller inte, sedan vet jag inte om ersättningen för stödrätterna skiljer från område till område.
Jag har tidigare arrenderat ut min mark gratis, behållet stödrätterna trots inga djur, numera vill ingen sköta åkrarna så jag har skaffat mig några djur (tillfälligt), tänker längre fram bara pressa höet sedan sälja som hästfoder.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699085
fendt311 skrev:Hur mycket arealstöd i kronor får man per hektar. Om man inte har djur. Men stödrätter. Kan någon svara på det?😊


Det beror på vart i landet du är..
Ca 2000 i mellansverige per hektar gård+förgröning

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).