Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1205040 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#576527 Hur upplever ni att marknaden reagerar på prishöjningar? Råvarupriserna har gått upp i år i mitt område och således behöver försäljningspriset göra det samma. Jag är relativt ny i branschen och har haft samma priser sen start och bör nog höja lite ytterligare än råvaruprisets uppgång. Samtidigt har man konkurrenter att ta viss hänsyn till.

Har ni andra fått ökade kostnader i år och har ni höjt priset?

Kom ut en annons igår på björkved. 200kr/kubik billigare än vad jag tar. Överväger att köpa hela partit för att få bort det från marknaden samtidigt som jag skulle göra lite i vinst.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#576530 Gör så det gynnar hela marknaden, ingen ska hålla på att dumpa priser. Alla har kostnader på råvarorna..

Köp upp och gör vinst, blir det en lång och kall vinter så har du varan hemma för leverans.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#576583
CTech skrev:Hur upplever ni att marknaden reagerar på prishöjningar? Råvarupriserna har gått upp i år i mitt område och således behöver försäljningspriset göra det samma. Jag är relativt ny i branschen och har haft samma priser sen start och bör nog höja lite ytterligare än råvaruprisets uppgång. Samtidigt har man konkurrenter att ta viss hänsyn till.

Har ni andra fått ökade kostnader i år och har ni höjt priset?

Kom ut en annons igår på björkved. 200kr/kubik billigare än vad jag tar. Överväger att köpa hela partit för att få bort det från marknaden samtidigt som jag skulle göra lite i vinst.

Jo det är ju självklart att man måste höja. Betalade själv 330 kr fub plus moms för björken ifjol. I år 400 kr fub plus moms. Så tillkommer transporterna och då tar lastbilarna 100 kr timmen mer i år.

Nej jag har inte hört någon som sagt något än av mina gamla kunder. Nya kan ju ringa runt men det brukar dom ju göra. Men jag skulle aldrig sänka min prisnivå för att andra är billigare. Jag räknar på mina siffror och så får det vara bra så.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#576590 Som vedproducent er inne på så stiger ju alt annat i pris, råvirke, diesel, service...…………...
Så klart ved måste följa efter som alt annat, det er slut på tiden då man klyvde lite ved med såg och yksa til grannen i byte mot lite hemmabrygg. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#576595 Och så länge som priset på el o brännolja fortsätter att stiga sä är det bara att höja på vedpriset, har själv höjt priset varenda år som jag hållit på och det är få som klagar på priset. Råmaterialpriset ser att sjunka rejält till nästa vinter

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eremiten 74  
#576598 Här är mina priser för 2019 priserna avser stjälpt mått.
Jag har höjt priset med 25:- inklusive moms på alla längder från år 2018.
Hoppas att bilden går att läsa. Hur ligger jag till i pris tycker ni ?
Senast redigerad av Eremiten 74 tor 18 jul 2019, 08:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#576600 Billigt.
Jag tar 650 kr inkl moms för 40 cm björkved.

1000 kr jämt i år för 25 cm.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eremiten 74  
#576609 650 :- och 1000:- är det färsk eller torkad ved ?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#576651 Färsk, helt torr tar jag 1500 kr/kbm 25cm.


Det har börjat kosta mer och mer att framställa ved.
Sedan vill man ju ha betalt för att man torkat veden också...

Var aldrig rädd för att ta betalt, bättre pruta på plats.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576653 Fast, travad, själpt?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#576655 Travat.

Jag säljer enbart efter det måttet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eremiten 74  
#576696 Mina priser är på stjälpt mått.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Avslutat-02  
#576697 Ja då blir det bättre.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

CTech  
#581498
Vedproducent skrev:
CTech skrev:Hur upplever ni att marknaden reagerar på prishöjningar? Råvarupriserna har gått upp i år i mitt område och således behöver försäljningspriset göra det samma. Jag är relativt ny i branschen och har haft samma priser sen start och bör nog höja lite ytterligare än råvaruprisets uppgång. Samtidigt har man konkurrenter att ta viss hänsyn till.

Har ni andra fått ökade kostnader i år och har ni höjt priset?

Kom ut en annons igår på björkved. 200kr/kubik billigare än vad jag tar. Överväger att köpa hela partit för att få bort det från marknaden samtidigt som jag skulle göra lite i vinst.

Jo det är ju självklart att man måste höja. Betalade själv 330 kr fub plus moms för björken ifjol. I år 400 kr fub plus moms. Så tillkommer transporterna och då tar lastbilarna 100 kr timmen mer i år.

Nej jag har inte hört någon som sagt något än av mina gamla kunder. Nya kan ju ringa runt men det brukar dom ju göra. Men jag skulle aldrig sänka min prisnivå för att andra är billigare. Jag räknar på mina siffror och så får det vara bra så.


Jag betalade 420:-/fub ex moms förra säsongen. I år har jag fått betala 450-460 så ingen jättehöjning. Det är inkl leverans.

Jag höjde priserna med 30:-/m3s i år. Den typiska kunden köper 1-4m3 för myseldning och ingen har hittills haft några synpunkter på priset.

Vad har du för pris ex leverans? Jag gör färre leveranser för varje år. Då jag håller till så nära stan så kommer dem flesta och hämtar själva vilket är ganska skönt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#581507
CTech skrev:Jag betalade 420:-/fub ex moms förra säsongen. I år har jag fått betala 450-460 så ingen jättehöjning. Det är inkl leverans.


Även om priset är inkl. lev. så låter det högt, här Medelpad är det på en helt annan nivå.

I vintras erbjöd jag en vedhandlare att köpa bil+släp eller hämta själv med sin 30 kmh-skotare.
Svaret blev att han kunde köpa lastbilstravar för 4000 kr inkl. trp, svart, så där blev det ingen affär.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).