Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203956 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#500699
80-90 skrev:Det är det jag gjort . Letat kamin till huset vi ska bygga å har inte sett nån som inte klarar 30 cm . Då har vi sett på kända märken som contura , jötul, rais å några till . Blev till slut en contura å den tar 35 cm .

Kanske mitt ögonmått eller att jag jämför med min kedddy, som ställer till det.

Men tar den 35 x 35 eller bara 35 på ena hållet? Många contura har en nästan rund eldstad och ska man samtidigt va rädd om ytskiktet på väggarna, så får inte jag ihop det riktigt med längden.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#500716 Den contura kamin jag köpte är en av de nyaste modeller . Inte säker på beteckningen t 35 ?? Å visst måste man lägga in ved trädet på bredden . Man kan inte kasta in det som i en vedpanna . Så självklart har du rätt i det med längden på veden om du menade så 👍

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#500722 Veden kan väl alltid sättas stående i kaminen?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#500768 Det går väl alltid att bygga en pyramid, men dels rekommenderas det att lägga veden omlott, dels bör man inte bygga pyramid mot väggen. Då det finns risk att man skadar "keramik"-ytan.

Samt så får man va lite försiktig med hur mycket man laddar kaminen med. Hört 3-4 vedträn åt gången. I min gamla kör jag det dubbla.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#500784
Hema skrev:Det går väl alltid att bygga en pyramid, men dels rekommenderas det att lägga veden omlott, dels bör man inte bygga pyramid mot väggen. Då det finns risk att man skadar "keramik"-ytan.

Samt så får man va lite försiktig med hur mycket man laddar kaminen med. Hört 3-4 vedträn åt gången. I min gamla kör jag det dubbla.


Tydligen olika beroende på typ av kamin, en vanlig rekommendation är max 2kg torr ved/timme eller inlägg.

I min Tulikivi skall det vara helt fullt även i startbrasan, nästa inlägg när bara glöd återstår, allt som ryms då också.
Djupet är 23 cm och bredden 30 cm med då den skall fyllas med stående ved går det in rätt så mycket med en maxlängd på 60 cm(blir sällan så långt).

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#501155
Bild


Har haft slutsålt sen oktober men nu går telefonen het då kylan tog i ordentligt.. Ser bra ut inför nästa säsong :shock:
Kanske folk lär sig att beställa i tid då nästan alla vedhandlare har slut för tillfället.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#501160 Ja det er flera reportasjer varje dag i både TV och tidningar om detta här i Norge med.
Jag har even börjat sälja den sista rest av tallveden, så snart er det tvärrslut här med.

Och visst er det vinter even om det er 2 mars. :surp:
Vore kanonväder idag, om even lite kallt och sur vind.
Här er jag på väg hemmåt med dagens sista lass. (ser trevligt ut från traktorsitsen och värme i hytten). :d

1520009973_img_20180302_111722.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#501357 Her er det vedkrise...alle er tomme.jeg solgte ut så mye at jeg må brenne avkapp selv😀

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Aspenlid  
#501660 Då va årets ved fälld, förhoppningsvis, nu ska det bara transporteras hem för förädling. Är de nån som vet på ett ungefär hur mycket en timmerbil med släp får med sig? Mäter jag traven vid vägen så är den drygt 10 meter lång med en medelhöjd på 2 meter och 3 meter i längd. Så ungefär 60 m3 björk fälld under slutet dec början januari. Får bilen med sig det eller får den med sig mycket mer så jag får sticka dit och fälla en del till eller va tror ni?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501666 Bilen tar väl ca 45m3fub
Blir det 60 m3?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#501670 Runt 90 m3 travat på bil och släp. Så runt 40-45 m3 fub brukar det bli på björken beroende på fastvolymsprocenten.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#501672 Borde nog rymmas lite till på bilen, med 10m lång trave borde du ha en medelhöjd på ca. 2,5m för att få ihop ett lass... Sen beror det ju på en massa andra faktorer vad som på riktigt ryms med på bilen,

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Aspenlid  
#501673 [THUMBS UP SIGN] Så har jag förstått olika beteckningar rätt så är de sättet jag mätt på att det är travat mått. Eller? För i så fall kan ja ju släppa ner ett gäng träd till!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#501674
Aspenlid skrev:[THUMBS UP SIGN] Så har jag förstått olika beteckningar rätt så är de sättet jag mätt på att det är travat mått. Eller? För i så fall kan ja ju släppa ner ett gäng träd till!

Ja hugg du 25-30 m3 till så har du 85-90 m3 travat. Då får dom i alla fall med sig det lätt på ett lass.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Aspenlid  
#501677 Kanon! Tack för snabba svar! Då vet jag va ja ska göra i helgen för leverans sker nästa vecka när tid finns 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).