Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195126 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500389
Vedproducent skrev:Håller med, det ser proffsigt ut. Sen är det många som har svårt med den där decimalen. Jag menar 0,78 öre kWh. Så billigt är det inte, möjligen 78 öre kWh. Men det var bara en detalj som brukar vara fel och i ditt fall Stegmaster så vet jag att det inte är av okunskap. Annars ser det proffsigt ut.

Hela förra veckan utom några timmar i måndags försvann i influensa och skulle så köra lite vackert i dag men känns inget bra. Envis hosta som är kvar. Körde en säck men sen hostade jag så jag kräktes så jag ger upp denna dagen med.


:lol: :lol:
Ja så kan det bli när man ska snickra ihop något snabbt för att visa fram. :oops:
Skulle bara fiksa ihop en bild av detta snabbt och lägga til lite siffror för att visa, då det lenge sedan jag skrev ut dom sista som kund fått, så det blev tyvärr fel med kr vs öre när jag räknadet.
Ska självklart var 78 öre och 89 öre vid nya priset.
Som tur er, har lapperna jag skickat ut til kund blitt rett ser jag av en gammal som ligger her. #:-s

Annars er omräkningnyckelen 3,2 för att få fram netto kwh pr kg ved.
I mitt fall då: 350kg x 3,2=1120kwh, priset 875 kr/1120kwh= 0,78 kronor eller 78 öre om ni vil. :wink:
Hur man kommit från til 3,2 går att läsa i länken jag la til i inlägg på förra sidan.

Krya på dig vedproducent. :-bd
Tråkit som som tusan när det blir så.
Du kommer nog stärk tilbaka kännar jag dig rett. :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#500399 Brukar själv skicka produktblad till kundens epost i samband med räkningen. 0,065€/kWh blir det på det men med 100% verkningsgrad. Även leveransens totala kWh-mängd finns med - räknar med ca. 1020kWh / lös-m3

Hade tänkt börja med veden i början av Mars men skjuter upp starten några veckor pga. sträng kyla och fint huggarväder.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kim74  
#500435 Funderar på det här med vikten på en löskubikmeter björkved. I de tabeller (halkoliiteri.fi, sida för vedhandlare) jag kollat står det att en löskubik björkved (ca 20% fukthalt) väger ca 243 kg. Vore bra att veta då man skall köra hem veden till kunderna. Har ingen våg så jag kan inte väga.

Såg att Vedproducent räknar med ca 350 kg (Dock "lite" ordnad). Vad har andra för åsikt/kunskap? Säkert diskuterats förr i tråden men lite många sidor att bläddra igenom.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#500437
Kim74 skrev:Funderar på det här med vikten på en löskubikmeter björkved. I de tabeller (halkoliiteri.fi, sida för vedhandlare) jag kollat står det att en löskubik björkved (ca 20% fukthalt) väger ca 243 kg. Vore bra att veta då man skall köra hem veden till kunderna. Har ingen våg så jag kan inte väga.

Såg att Vedproducent räknar med ca 350 kg (Dock "lite" ordnad). Vad har andra för åsikt/kunskap? Säkert diskuterats förr i tråden men lite många sidor att bläddra igenom.
Nej det var Stegmaster. Jag har genom åren kört ganska många lass med flisbil 105 m3 som vägts. Så jag vill sätta snittet på väl torkat björkved 30 cm till 285 kg m3 stjälpt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kim74  
#500438 Blandade tydligen ihop er :). Vikten beror ju direkt på fukthalten i veden.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#500440
Kim74 skrev:Blandade tydligen ihop er :). Vikten beror ju direkt på fukthalten i veden.

Så är det. Det får nog vara 50 cm längder om du ska ner på 243 kg/m3. Annars är det ju ingen fukt alls i veden och det är ju ganska praktiskt svårt att uppnå.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kim74  
#500443 Dom hade räknat med 30 cm men men..... Ifall jag räknar med strax under 300 kg så blir det inte överlast.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500465 Om jag fattade rett så hadde "Norsk Ved" testat detta rett mycket så det skulle bli så riktig som möjligt, sen har dom räknat på sämsta värden. (Givetvis innom va som er akseptabel ved att sälja), så man som produsent kan stå inne för den veden man säljer.
Så 300kg bör nog 1 m3 säck väga om den er vettigt fyllt, sen har man räknat på 20% fukthalt och "endast" 75% effekt från rentbrinnandet ugn.
Håller veden t.eks 17% funkthalt eller man har ugn som brinner 80 eller 85% effektivt, så blir det ju ennu bättre siffror för kund.
Har knappast någon gång mätt 20% funkthalt, det brukar alltid vara under detta.

Men man har ju sett mange udda säcker upp igjenom åren, t.eks er toppsnoren dratt ihop så det nästan inte finns öppningen på toppen.
En sådan säck vil aldrig väga 300kg, då det saknes mycket ved för att det kan räknas som en full säck.
Våran säckar er helt fulla med even lite på toppen, och veden er ordnat så toppsnoren knappt kryper inn på säcken alls når man knyter den.
Och att man kaster några vedklabber rundt i hörnen innan man startar fylla säcken, så inte säcken ser ut som en rundball när den er ferdig.

Så bara en sådan sak att man fyller säcken helt full kan utgöra en ganska stor skillnad.
Et bra sett att kolla om man fyller säcken bra er hur det går när lyfter bort stativet.
Er den riktig bra, så står säcken nästan helt lik som med stativet på, siger den ut alla platser och blir nästan rund gör man inte rett, enligt mig.

Det fina med detta nya system er ju att man som produsent kan ta betalt för dom 50kg ekstra man får i säcken sedan vi ordnar i säcken medan den fylls.
Förr var ju en säck en säck oavsett hur den var fyllt.
Hoppas få köpt en palldragare (jekketralle) med viktmätning snart, så vi kan kan kolla flere paller. (fabriken med vågen er numera borte)


Som ni ser så er faktisk 300kg en teoretisk vikt, mätning visar att det oftast er 325kg, och lite ordnat(som vi gör) 364kg. Stapler man helt er det helt upp til 445kg.

1519669695_vedsekk_3.jpg

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#500535 Jag var som sagt idag i en kaminbutik och fann att ca 90% var konstruerade för max 25cm-ved. Så min nyfikna fråga till er producenter, har ni märkt någon ökning av den längden hos er?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500573 Inte så mange, men några har bytt ut sin ugn, och fått en sånn kortved ugn i samband med detta.
Så vi gör 30m3 varje år med 25cm ved til dessa kunder.
Annars er det fortfarandet 30cm som gäller, heldigvis, för det er et helv..... att köra i vedmaskinen för varje 5cm kortare ved man ska kapa/klya.
Vi gör ochså 10m3 20cm til några med gamla kaminer och då er man hyffsad glad när man er klar med detta.
Man får ju nästan retta til varje vedklabb i klyvtratten när veden blir så kort. 😡
Detta av en totalvolum på ca 400-500m3.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#500603
stegmaster skrev:Inte så mange, men några har bytt ut sin ugn, och fått en sånn kortved ugn i samband med detta.
Så vi gör 30m3 varje år med 25cm ved til dessa kunder.
Annars er det fortfarandet 30cm som gäller, heldigvis, för det er et helv..... att köra i vedmaskinen för varje 5cm kortare ved man ska kapa/klya.
Vi gör ochså 10m3 20cm til några med gamla kaminer och då er man hyffsad glad när man er klar med detta.
Man får ju nästan retta til varje vedklabb i klyvtratten när veden blir så kort. 😡
Detta av en totalvolum på ca 400-500m3.

Intressant och att stapla kort ved är heller ingen rolig sak.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#500634
Hema skrev:Jag var som sagt idag i en kaminbutik och fann att ca 90% var konstruerade för max 25cm-ved. Så min nyfikna fråga till er producenter, har ni märkt någon ökning av den längden hos er?

Vilka tillverkare va det ?? Har inte sett nått av det ??

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#500638
Hema skrev:Jag var som sagt idag i en kaminbutik och fann att ca 90% var konstruerade för max 25cm-ved. Så min nyfikna fråga till er producenter, har ni märkt någon ökning av den längden hos er?


Kan dom ev. vara tänkta för den tyska marknaden, tycker mig har sett en del videoklipp med roterande knivar som ger korta bitar med en hiskelig speed. :???:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#500695 Majoriteten av kamintillverkarna har mindre eldstad och "keramiska ytor" vilka är lite känsliga. Sp 35cm går bort.

Jag kan bara tipsa om att besöka valfri kaminbutik. Varför inte den som uppmanar den tvångstanke pyromanen "Elda Butiken". Jag kör med en äldre keddy och en stor skillnad är det minskade djupet i eldstaden, samt ett annat luftkanalssystem.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#500697 Det är det jag gjort . Letat kamin till huset vi ska bygga å har inte sett nån som inte klarar 30 cm . Då har vi sett på kända märken som contura , jötul, rais å några till . Blev till slut en contura å den tar 35 cm .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).