Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204698 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443885 Enig med deg om at det kan vera ganske kjekt å halda på med ved.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#443890
Vedproducent skrev:Ja det är nog lite att ta i kanske! Norgeförsäljningen av ved har ju kollapsat fullständigt! Sålde för några år sen över 80 procent av volymen dit. I dag är det klart bättre att sälja i Sverige. Priserna är bättre i Sverige och då framförallt leveranser med småsäckar. Sen finns det säljare i både Norge och Sverige som dumpar priserna och det är väl de priserna du hört i Sverige. Jag tar 700 kr m3 i Sverige med leverans när du beställer 5 m3.

Var du fått det ifrån at försäljningen har kollapsat helt i Norge vet inte jag.
Det måste vara i et lite området i närheten av Svenskegrensen var du fanns med tidligare, för min egen del så går undan som aldrig för, och samma verkar vara fallet enligt tidningen Norsk Ved generelt i Norge.
Nu håller jag visseligen til i västra deler av Norge, och det går alltid lite upp och ner med antal produsenter, spesielt dom små, men dom större verkar köra på som tidligare.
Och totalvolumen verkar snarare öka, enn minska.
Och inga prisdumping heller upplever jag som något problem.
Priset ligger mellan 800-1000kr för en 1m3 säck, och det er helt ok.
Sen skiljar det lite hur dom olika priser transporten til kund.
Så even om elen er billig, så verkar folk tycka det er roligt att elda med ved, er min erfarhet.
Men det er inte så mange helårseldare(altså folk som endast eldar med ved), då min vanligaste kunder köper 6m3, annars er 3m3 och 9m3 den vanligaste volumen.
Hadde even leverans på et helt trailerlass i år, så det vore "all time high" här hos oss i år. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443892 Jeg kløyver eikeved nå,en drøm å kløyve...Jeg gjør det for moro pluss at det er bedre å lage littegrann ved enn så sitte å glo på tv på kvelden..Skrekkelig mange måter å regne på :wink:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#443896
Vedproducent skrev:
jørgenjthaule skrev:Hei
jeg ser at vedprisene i Sverige er skrekkelig lave i forhold til Norge,fikk med meg at det blir solgt ved i 1000l sekker til rundt 500kr,her går de for 7-800kr,en 60l sekk koster ca 60 kr og 45 kr for en 40 l..,men da er det med kvalitetsved,dvs eik,bjørk,osv...
Jeg driver og litt med ved på si,men ikke i store volum..Leier inn lassbærer og traktor med vinsj når jeg trenger det,så mine utgifter begrenser seg til bensin til motorsaga.
Kløyver alt med øks og slitasjen på fiskars øksa mi er ikke verdt et regnestykke på slitasje:)

Ja det är nog lite att ta i kanske! Norgeförsäljningen av ved har ju kollapsat fullständigt! Sålde för några år sen över 80 procent av volymen dit. I dag är det klart bättre att sälja i Sverige. Priserna är bättre i Sverige och då framförallt leveranser med småsäckar. Sen finns det säljare i både Norge och Sverige som dumpar priserna och det är väl de priserna du hört i Sverige. Jag tar 700 kr m3 i Sverige med leverans när du beställer 5 m3.

Du håller till ner mot halden området du ?? Lite längre norrut som jag är så märker jag då ingen nedgång snarare en stigande efterfrågan på både blandved å ren björk ..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443899 Jeg holder til i Grimstad,helt sør i Norge

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#443903
jørgenjthaule skrev:Jeg kløyver eikeved nå,en drøm å kløyve...Jeg gjør det for moro pluss at det er bedre å lage littegrann ved enn så sitte å glo på tv på kvelden..Skrekkelig mange måter å regne på :wink:

När man driver småskaligt med ved får man rekna på ett udda sätt för att man ska rekna att det betalar sig :wink:

Slutpris för 2,4 kubik klyvd ved, en norsk favn, er 2.400 kr.

Hugga 1,6 fastkubik och dra fram till vedbacken: 6 timmar - så har man 400 kr i timman på det jobbet :grin:
Kapa och klyva: 6 timmar - då har man ju 400 kr i timman där ochså :lol:
Senn ska det packas i småsäck, 60 liter: 3 timmar, så det betalar sig med oerhörda 800 kr i timman :D
Utkörning och bäring är ju bara trevligt, så det reknas inte in :wink:

Slutsatsen är ju att man får tänka som "jørgenjthaule" och jobba fördi det är trevligt arbete när man driver småskaligt och senn får man känna fröjd över den pänningen som kommer i fickan och skita i vilken tid det faktisk tog :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#443907 Hehe,ja det stemmer..Ikke alt som kan regnes i penger,men kan se det slik at hvis jeg hugger en lakter ved en lørdag istedenfor å se på ski på tv så har jeg tjent nesten 2000kr istedenfor å se Nordmenn og kvinner(de som er rene for doping :grin: )ydmyke svenskene i skisporet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#443935
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev:Ja det är nog lite att ta i kanske! Norgeförsäljningen av ved har ju kollapsat fullständigt! Sålde för några år sen över 80 procent av volymen dit. I dag är det klart bättre att sälja i Sverige. Priserna är bättre i Sverige och då framförallt leveranser med småsäckar. Sen finns det säljare i både Norge och Sverige som dumpar priserna och det är väl de priserna du hört i Sverige. Jag tar 700 kr m3 i Sverige med leverans när du beställer 5 m3.

Var du fått det ifrån at försäljningen har kollapsat helt i Norge vet inte jag.
Det måste vara i et lite området i närheten av Svenskegrensen var du fanns med tidligare, för min egen del så går undan som aldrig för, och samma verkar vara fallet enligt tidningen Norsk Ved generelt i Norge.
Nu håller jag visseligen til i västra deler av Norge, och det går alltid lite upp och ner med antal produsenter, spesielt dom små, men dom större verkar köra på som tidligare.
Och totalvolumen verkar snarare öka, enn minska.
Och inga prisdumping heller upplever jag som något problem.
Priset ligger mellan 800-1000kr för en 1m3 säck, och det er helt ok.
Sen skiljar det lite hur dom olika priser transporten til kund.
Så even om elen er billig, så verkar folk tycka det er roligt att elda med ved, er min erfarhet.
Men det er inte så mange helårseldare(altså folk som endast eldar med ved), då min vanligaste kunder köper 6m3, annars er 3m3 och 9m3 den vanligaste volumen.
Hadde even leverans på et helt trailerlass i år, så det vore "all time high" här hos oss i år. :grin:

Det är bra du har god försäljning. Men jag har varit aktiv från Oslo och söderut. Alla du talar med där säger att det är mycket dålig försäljning. Priserna är sämre än dom varit och väldigt många som håller på med ved har mycket ved kvar. Ska väl inte generalisera hela Norge men det är mycket folk i det området och så är det i det området. Se själv priserna i det området på Finn! Det är betydligt lägre än det var för 3-4 år sen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#443946 Ja, nu tror jag absolut inte du ljuger eller nåt Vedproducent, för even om jag inte känner dig personlig har jag alltid tyckt du er en ärlig och redelig karl. :-BD
Och det er mycket sannolikt att dessa problem märks mest i dessa områden i närheten av Svenskegränsen, då det vel finns mange Norske produsenter och flere Svensker som forsöker sälja ved där. (Det kanske finns mycket importved från Baltikum ochså????)
Tyckte vel bara det låt vel pessemistisk att hela vedmarknaden i Norge hadde kolappsat, för det er inte min erfarhet.
Och att du lyckas sälja din ved enklare i Sverige tll bättre priser, er ju en fördel för både dig, och dom produsenter som finns kvar i Ôstfold området i Norge.
Att det går att hålla högare priser här på västsidan av Norge har nog med att göra att skaffa virke er mer besvärlig
enn i dom östre deler av landet (var terränget liknar på Sverige), och tillgången til virket blir enklare.
Att forsöka köpa björkevirke av skogsbolagen er rett svårt, priset er högt och kvaliten oftast dårlig här väst.
Så sanningen er nog att det skiljar en hel del innom landet, hur tillgång på virke, tilbud, antal produsenter, och prisar ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#443962
stegmaster skrev:Ja, nu tror jag absolut inte du ljuger eller nåt Vedproducent, för even om jag inte känner dig personlig har jag alltid tyckt du er en ärlig och redelig karl. :-BD
Och det er mycket sannolikt att dessa problem märks mest i dessa områden i närheten av Svenskegränsen, då det vel finns mange Norske produsenter och flere Svensker som forsöker sälja ved där. (Det kanske finns mycket importved från Baltikum ochså????)
Tyckte vel bara det låt vel pessemistisk att hela vedmarknaden i Norge hadde kolappsat, för det er inte min erfarhet.
Och att du lyckas sälja din ved enklare i Sverige tll bättre priser, er ju en fördel för både dig, och dom produsenter som finns kvar i Ôstfold området i Norge.
Att det går att hålla högare priser här på västsidan av Norge har nog med att göra att skaffa virke er mer besvärlig
enn i dom östre deler av landet (var terränget liknar på Sverige), och tillgången til virket blir enklare.
Att forsöka köpa björkevirke av skogsbolagen er rett svårt, priset er högt och kvaliten oftast dårlig här väst.
Så sanningen er nog att det skiljar en hel del innom landet, hur tillgång på virke, tilbud, antal produsenter, och prisar ser ut.

Du har rätt i det du skriver. Och ja jag var nog lite väl otydlig och generaliserade hela Norge. Det jag egentligen kan/ville var att beskriva hur det ser ut i det området i Norge som jag är aktiv i och då främst söder om Oslo ner mot svenska gränsen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#443971 Norge har bättre statistik över vedförbrukning än vi har i Sverige genom Statistisk Sentralbyrå. Man får nog ändå säga att trenden är klart minskande vedförbrukning totalt i Norge. Sen varierar det förstås i olika områden.

2010 8277 Gwh
2011 7309 Gwh
2012 7606 Gwh
2013 6116 Gwh
2014 5267 Gwh
2015 5631 Gwh

Som jag tolkar siffrorna så är det cirka en tredjedel av vedförbrukningen i Norge som försvunnit jämfört med högsta åtgången år 2010. sannolikt än mer egentligen då fler sätter in mer effektiva kaminer/spisar som ersätter gamla med högre vedåtgång. Siffrorna mäter energimängd.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443972 Er så mange som har varmepumper no, det er enklare enn ved berre å skru på ein brytar. Sjølv foretrekk eg klart ved. Vintrane dei seinaste åra har jo vært milde og med lite frost og snø.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Blivande snickare  
#443976 Jag vill bara säga att det är en glädje att läsa den här tråden nu och se nivån på diskussionen!
Keep it up gubs! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#444007
80-90 skrev:
Vedproducent skrev:
jørgenjthaule skrev:Hei
jeg ser at vedprisene i Sverige er skrekkelig lave i forhold til Norge,fikk med meg at det blir solgt ved i 1000l sekker til rundt 500kr,her går de for 7-800kr,en 60l sekk koster ca 60 kr og 45 kr for en 40 l..,men da er det med kvalitetsved,dvs eik,bjørk,osv...
Jeg driver og litt med ved på si,men ikke i store volum..Leier inn lassbærer og traktor med vinsj når jeg trenger det,så mine utgifter begrenser seg til bensin til motorsaga.
Kløyver alt med øks og slitasjen på fiskars øksa mi er ikke verdt et regnestykke på slitasje:)

Ja det är nog lite att ta i kanske! Norgeförsäljningen av ved har ju kollapsat fullständigt! Sålde för några år sen över 80 procent av volymen dit. I dag är det klart bättre att sälja i Sverige. Priserna är bättre i Sverige och då framförallt leveranser med småsäckar. Sen finns det säljare i både Norge och Sverige som dumpar priserna och det är väl de priserna du hört i Sverige. Jag tar 700 kr m3 i Sverige med leverans när du beställer 5 m3.

Du håller till ner mot halden området du ?? Lite längre norrut som jag är så märker jag då ingen nedgång snarare en stigande efterfrågan på både blandved å ren björk ..
Ja det är framförallt i Halden, Fredrikstad, Sarpsborg och lite uppåt Oslo. Som vi konstaterar flera av oss så är det naturligtvis lokala variationer. Men ska man tro på Statistiska Sentralbyråns siffror så kan man ju konstatera att det är en ganska kraftig nedgång på runt en tredjedel sen 2010. Så det är ju samma sak som att var tredje vedproducent måste vara borta om resten ska sälja med oförändrade volymer. Det är ju enormt mycket på kort tid.

Kanske ett starkt ord men jag tycker i alla fall att man mer eller mindre kan kalla det för kollaps. Sen finns det ändå de som säljer mycket ved pga lokala variationer och kvalitet på veden, service mm. Jämfört med Sverige så är det inte lika tillförlitliga siffror här så det är mer en gissning att volymerna ökar. Visst är det en hel del som slutat här med men prisnivån är stigande och det är många år sen så många hade slut på veden tidigt på säsongen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#444057 Så kan det vara ja !! Men runt kongsvinger området växer marknaden betydligt !! Kan väl bero på att det byggs mera hus där å inte så mycket lgh . Ser att nyproducerade lgh här runt kongsvinger har nästan uteslutet gaskamin .. men så bra att du får betalt för veden i Sverige . Själv får jag bäst för veden i Norge ..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).