mån 25 jul 2011, 19:00#134181
jepp vad de blir travat av en stjälpt kbm, jag räknar 0,7-0,8 kbm ....bonne som bjuder lite
historia, 33år ensam ägare till växtodlingsgård med 160ha mark, 1ha skog, lönn körsbär o annat skit. sommarstuga med 20ha bokskog
började januari 2010 sälja ved som ja skulle ha till kakelugnen blev 80kbm,lavat då ja inte viste att ved räknas i löst mått, nåväl 600kr lådan.
på sensommaren köpte ja hem 75kbm bok ytterligare 40kbm i oktober sen 90kbm al i nov o 85kbm al i dec, som jag snabbtorkade och sålde för 550kr kbm löst.
90kbm björk i jan 100kbm bok i feb. sen snubblade ja över en hög på enligt säljaren 650kbm löst aven bok bok ek ask lönn asp björk o nåt annat segt som ja ete vet va det är,250kr kbm svart mätt på lastbilen. ytterligare köpt på mig ca 200kbm unde råret och har nu fått förfrågan om jag är sugen på 300kbm ask och bok....min gårdsplan minns jag inte hur den ser ut för det är timme röver allt
säljer så mycket jag kan just nu och sen årskiftet så ha jag idag passerat 700kbm. sitter med maskinpark hus gård barn! sambo??? ser vedhandeln som hobby el.bisyssla till gården.
men till ämnet igen!!!! det är TIMMERBRIST på österlen, mina konkurenter har inte en kvist att sälja,men säljer mer ved än nånsin till låga priser och jag förlorade tidigare en beställning,dom ringde mej först sen den andre sen maj igen.375kr kbm för bok,lev sista helgen i september, betalning til hans konto order dagen alltså är veden betalld till han,men han får inte hem nåt färrän avverkningen börjar i´gen i aug månad,sen sälja ved inför vintern av det, går de elda med sånt. det retar maj så till den milda grad att ja kan beskära han med motorsågen!!!! vet även att kfm jagar han och sen vetskapen att han ringer o komme rhit och vill köpa mitt timmer, vet även att han varit och hämtat stock när vi varit borta, tack för att övervaknings kameror finns....
jag kör allt i 33cm längd.pannved pysslar jag inte med. min äldste påg får snart sitt lastbils kort via skolan,och han sköter leveranserna me traktor o vagn just nu,o får en slant för de,hans kompisar är just nu sommarjobbare här och målar o fixar.alla vet att de kostar att leva mat kläder o dyl.så ved slantarna rullar ner i fickan o hamnar i icas kassa. en del hamnar på kontot tll räkningar,måste ju sälja en del vitt med!! men som hobby är det helt ok tycker jag. även om ja vill ta mer betalt, men som läget ser ut nu går det inte,inte när konkuransen är så stenhård från de 5 f skattade firmorna som vulgärt dumpar priset och säljer ved dom inte har
kan tillägga att all min ved är fälld våren 2010.
kan även berätta att jag ses som en mycket irriterande konkurent till de som hållt på med ved här i 30 år,när jag knappt var född. grannskapet vägrar handla ved av en bonnapåg som tramsar me ved, anä vi har köpt av _-_-_- i 30 år o de gör vi nu med, han har fin bland ved med inslag av lövträd.
som sagt ska inte klaga då jag troligtvis sitter rätt hyfsat till.... men som frågeställaren undrade ,kan man få lönsamhet på ved?? det är en fråga jag inte tänker besvara för pengar över blir det inte så länge man måste äta och leva.