Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204815 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#299111
Vedproducent skrev: Jag kör ju med 10 m3 tippsläp med två fack i. Svårt att hitta smidigare ekipage och ändå få med sig 10 m3.

Du har inte en bild på ditt släp??
Gick det at köpa ferdig, spesialbeställas, eller har du bygd på nåt själv???

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#299114
herjman skrev:hur tömmer du ditt släp på ett smidigt sätt då stegmaster, det måste väll ta en evighet?

Har ingen aning, för det sköter kunden själv, så hentar jag släpet dagen efter.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299117
herjman skrev:Men det är få vägar som är så smala så att inte två lastbilsr kan mötas, och är det så smalt lär det ju inte vara så mkt trafik.

Man vill ju få med sig många kunders ved på en resa för att få ekonomi i det.

En lastväxlare med 20m3 balja som gick att dela i fyra vore ju intressant

Ska du aldrig in i samhällen och städer så går det nog alldeles utmärkt med en kranbil. Men annars står det ju parkerade bilar på ena sidan och så finns det inte plats för mer än i bästa fall en lastbil på vägen. Men man märker ju själv hur det ser ut där man brukar köra och så får man ju ha grejer så man klarar av det.
Men helt bortsett från allt detta så är ju tidsaspekten det tar att lasta på och av säck för säck helt klart alldeles för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Mikkel  
#299120 Jag har inte sålt och levererat ved men desto mer jord och gödsel i säckar.
- Började med bil o släp, 40 säck
- Sedan Ford Transit, lastade 1800 kg, 70 säck
- Slutade med Volvo F613, HIAB-kran, 200 säck.
Mesta tiden satt man bakom ratten och då var tunga lastbilen Volvon oslagbar i tid/säck och att kranen tog de tyngsta lyften.
Å andra sidan var Volvon den dyraste att äga och köra, jag hade den inte till något annat och det var ju bara ett extraknäck. Nu är det slut på gösselaffärer och bilarna är sålda.
Så mina slutsatser är nog:
1) Kunder på korta avstånd: då kan det funka med mindre bil (typ Transit, LT45) eller t.o.m. traktor o släp.
2) Flera kunder på långa avstånd som kan köras ut samtidigt, då gäller större bil med kran.
Numer har jag lite skog och ligger på kökssoffan å funderar på vedförsäljning. Läser med stort intresse om era ved-projekt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299122
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Jag kör ju med 10 m3 tippsläp med två fack i. Svårt att hitta smidigare ekipage och ändå få med sig 10 m3.

Du har inte en bild på ditt släp??
Gick det at köpa ferdig, spesialbeställas, eller har du bygd på nåt själv???

Nej har faktiskt ingen bild på nuvarande släp. Det är bara grindar och facken som som jag har fixat till lite. Annars är det ett ordinarie släp från Ifor Williams största tippsläp.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Henrik Petersen  
#299215
Vedproducent skrev:
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Jag kör ju med 10 m3 tippsläp med två fack i. Svårt att hitta smidigare ekipage och ändå få med sig 10 m3.

Du har inte en bild på ditt släp??
Gick det at köpa ferdig, spesialbeställas, eller har du bygd på nåt själv???

Nej har faktiskt ingen bild på nuvarande släp. Det är bara grindar och facken som som jag har fixat till lite. Annars är det ett ordinarie släp från Ifor Williams största tippsläp.


Den där släpvagnen kan ju inte vare rolig att köra. Enligt Ifor Williams hemsida har största släpan en flakyta på dryga 5m2 vilket ju innebär att du har 2m höga grindar + ett reelt överlass då den lastar 2500KG lagligt (ex. grindarna). Hur mycket väger 10m3 ved??.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#299217 10 m3 torr ved, stjälpt mått väger inte 2,5 ton.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#299225
Henrik Petersen skrev:har största släpan en flakyta på dryga 5m2 vilket ju innebär att du har 2m höga grindar + ett reelt överlass då den lastar 2500KG lagligt (ex. grindarna). Hur mycket väger 10m3 ved??.

Henrik

Jag får det til drygt 7m2 flakyta(3,62m*1,95m). Ifor Williams TT3621.
Gissar at 10m3 törr björk väger drygt 3000kg, lite beroandet på hur törr, så lite övervikt kan det nog bli.
Vi får se vad vedproducent själv säger. Han brukar ha bra koll på detta.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299227 Henrik du får ta och läsa på lite på Ifor Williams hemsida då.
Apropå övervikt förresten. Vilket tror du är sämst alla som kommer med ett släp totalvikt 750 kg och lastar 3,5 m3 eller 10 m3 på ett 3,5 tons släp?
Jag har åkt in i ett antal poliskontroller och kört över 8000 mil utan några som helst problem. Så läs på innan du häver ur dig påståenden som inte tillhör verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299231
stegmaster skrev:
Henrik Petersen skrev:har största släpan en flakyta på dryga 5m2 vilket ju innebär att du har 2m höga grindar + ett reelt överlass då den lastar 2500KG lagligt (ex. grindarna). Hur mycket väger 10m3 ved??.

Henrik

Jag får det til drygt 7m2 flakyta(3,62m*1,95m). Ifor Williams TT3621.
Gissar at 10m3 törr björk väger drygt 3000kg, lite beroandet på hur törr, så lite övervikt kan det nog bli.
Vi får se vad vedproducent själv säger. Han brukar ha bra koll på detta.

Ja du har rätt bra koll på det mesta. Brukar ligga på 285 kg/m3. Rätt mått på släpet också. Med 150 kg på kroken (kopplas ej isär vid vägning) så hamnar jag mindre än 10 procents övervikt vilket anses som en vingelmarginal vad jag förstår.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Henrik Petersen  
#299526
Vedproducent skrev:Henrik du får ta och läsa på lite på Ifor Williams hemsida då.
Apropå övervikt förresten. Vilket tror du är sämst alla som kommer med ett släp totalvikt 750 kg och lastar 3,5 m3 eller 10 m3 på ett 3,5 tons släp?
Jag har åkt in i ett antal poliskontroller och kört över 8000 mil utan några som helst problem. Så läs på innan du häver ur dig påståenden som inte tillhör verkligheten.


Hej
Det är ju ingen ide att jag läser på hemsidan overhuvedtaget om jag inte kan räkna :lol: . vete fan hur jag kom fram till 5m2, for jag är rätt säker på att det var samma mått jag läste där.
Vilket är sämst??. Spiller ingen roll vad jag tror!! båda har överlass. Polisen är inget att vare rädd for som du redan märkt, dom kollar bara att du har rätt körkort. Det er tunggruppen hos polisen som har våger med sig, då är det värre. Hur många mil du kört med vagnen har väl inget med frågan att göre :grin:.
Enda anledningen till att jag ens tänkte på dette är att jag vet att ganska många små och mellanstora vedhandlare i Danmark kör med sådanna vagner fast jag har aldrig sett nån som har mer än 5m3, sen är ju veden tyngre i Danmark samt att i stort set all ved handlas färsk.
Det där med 10% vingelmarginal får du jätte gärna lägga upp en länk om det låter bra, då kan ju jag köra 66Ton total med flisbilen.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299531
Henrik Petersen skrev:
Vedproducent skrev:Henrik du får ta och läsa på lite på Ifor Williams hemsida då.
Apropå övervikt förresten. Vilket tror du är sämst alla som kommer med ett släp totalvikt 750 kg och lastar 3,5 m3 eller 10 m3 på ett 3,5 tons släp?
Jag har åkt in i ett antal poliskontroller och kört över 8000 mil utan några som helst problem. Så läs på innan du häver ur dig påståenden som inte tillhör verkligheten.


Hej
Det är ju ingen ide att jag läser på hemsidan overhuvedtaget om jag inte kan räkna :lol: . vete fan hur jag kom fram till 5m2, for jag är rätt säker på att det var samma mått jag läste där.
Vilket är sämst??. Spiller ingen roll vad jag tror!! båda har överlass. Polisen är inget att vare rädd for som du redan märkt, dom kollar bara att du har rätt körkort. Det er tunggruppen hos polisen som har våger med sig, då är det värre. Hur många mil du kört med vagnen har väl inget med frågan att göre :grin:.
Enda anledningen till att jag ens tänkte på dette är att jag vet att ganska många små och mellanstora vedhandlare i Danmark kör med sådanna vagner fast jag har aldrig sett nån som har mer än 5m3, sen är ju veden tyngre i Danmark samt att i stort set all ved handlas färsk.
Det där med 10% vingelmarginal får du jätte gärna lägga upp en länk om det låter bra, då kan ju jag köra 66Ton total med flisbilen.

Henrik

Som du säkert vet så är det två skilda sätt att räkna övervikt och eventuella böter på lastbil med släp och släpvagnar som du drar med bil Max 3,5 ton.

Så nej du kan inte jämföra 6 tons överlast på en lastbil och mindre än 10 procent av lastvikten på ett personbilssläp.

Finns väl ingen vettig polis som bötfäller 200 kg på ett 3,5 tonsläp. Så ja jag kallar det vingelmarginal.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#299533 Det sistnämnda du vedproducent skrev få stå för dig. Både jag och min åkare fick böta när jag hade 200 kg för mycket i totalvikt. Då rörde det sig ändå om ett 60 tons ekipage.
Prova gärna med att köra förbi Karlsborg när de blå är ute (Skövdepolisen).
Där är det nolltolerans som gäller och garanterat inget annat.
Däremot har vi numera 3% hos de flesta andra poliser( tidigare 5%), tänker då på Jönköping, Norrköping, Nyköping och Uppsala.
Enligt poliserna själva gäller detta INTE p-bilssläp (husvagnar) - hur det sedan är kommer väl fram för eller senare.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#299534
jannee skrev:Det sistnämnda du vedproducent skrev få stå för dig. Både jag och min åkare fick böta när jag hade 200 kg för mycket i totalvikt. Då rörde det sig ändå om ett 60 tons ekipage.
Prova gärna med att köra förbi Karlsborg när de blå är ute (Skövdepolisen).
Där är det nolltolerans som gäller och garanterat inget annat.
Däremot har vi numera 3% hos de flesta andra poliser( tidigare 5%), tänker då på Jönköping, Norrköping, Nyköping och Uppsala.
Enligt poliserna själva gäller detta INTE p-bilssläp (husvagnar) - hur det sedan är kommer väl fram för eller senare.

Varför kommer ni in på lastbilar hela tiden när det inte var det vi diskuterade? Skulle trots allt den mest nitiske polisen vara ute så är det 2000 kr i böter och inget annat.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#299537 Tydligen vet INTE Vedproducent vad han skriver. Var just denne person som började med att jämföra överlass på lastbil kontra släpkärra. Mig veterligt ska polisen bedöma allt lika. 50 kg för mycket är 50 kg oberoende totalvikten.
Nu kan man "trolla" lite med en släpkärra - höja kultrycket, dock finns det begränsningar både på kulan och handsken - bara att läsa innantill.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).