Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204912 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Blivande snickare  
#237474
Husqy346 skrev:Hur gör man om namnet på kärror då "tippkärra" kan ju inte heta stjälpkärra i a f .

Stjälpkärra?
Ligger den på sida då? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

machonisti  
#237475
Husqy346 skrev:Hur gör man om namnet på kärror då "tippkärra" kan ju inte heta stjälpkärra i a f .

Hos oss heter det vagn med kipp. Fan vilken ilsket rödstreck under kipp. Du vinner!!!! :???:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237491
svampbob skrev:Här säger vi vedkast om en uppstaplad Vedtrave.


Vad säger ni om en Travad stapel då :wink:

Det där med vedkast har jag också hört, men är det då inte frågan om en trave med
minst en meters längder :???:

Eller heter det vedkast även på en 3m vedtrave staplad utav 30cm ved :mrgreen: hur som haver så kan man alltså inte trava en trave 🧠

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

machonisti  
#237493 Vedkast har bara grannen nytta av.ifall han tar emot denHupp!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#237495 Vad har du i glaset Machonist? I kväll er du kreativ!
Annars hörde jag staplen nemnt som "vedkost" i Hedmark, och det har jag aldri hörd andra stann.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

machonisti  
#237499
JensSkoog skrev:Vad har du i glaset Machonist? I kväll er du kreativ!
Annars hörde jag staplen nemnt som "vedkost" i Hedmark, och det har jag aldri hörd andra stann.

I rhummet du finner sanningen!!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#237502
machonisti skrev:
JensSkoog skrev:Vad har du i glaset Machonist? I kväll er du kreativ!
Annars hörde jag staplen nemnt som "vedkost" i Hedmark, och det har jag aldri hörd andra stann.

I rhummet du finner sanningen!!

Jag foredrar aquavit - fick en butelj av en gammal tant i går efter att jag huggit i djungelen hon kallade trädgård.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

machonisti  
#237504
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:
JensSkoog skrev:Vad har du i glaset Machonist? I kväll er du kreativ!
Annars hörde jag staplen nemnt som "vedkost" i Hedmark, och det har jag aldri hörd andra stann.

I rhummet du finner sanningen!!

Jag foredrar aquavit - fick en butelj av en gammal tant i går efter att jag huggit i djungelen hon kallade trädgård.

Fahrwälh broder!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#237508 Någon som hört ordet vedlave, att man lavar ved?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hayabusa 08  
#237511 Jodå här nere händer det att vi lavar oxå, men då nästan bara höbalar :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237518
Husqy346 skrev:När kunder kommer till mig får de asseptera att de får varan utlevererad i stjälpt mått sedan hur de räknar volymen i efterhand det är upp till dem .
Som säljare måste man visa med hela handen att här bestämmer jag . Annars skulle man kunna jämföra med en matbutik att skulle alla kunder få bestämma sitt där då skulle ingenting fungera i slutändan!
Hur dyrt deras vedinköp blir,det har de ju själva satt nivån på när de lyfter telefonluren och startar telefonsamtalet till säljaren så.
Jag skulle kunna tänka mig att börja sälja ved på vikt men det blir dyrt att utrusta lastaren med våg eller köpa en fordons våg som de kan köra upp på med bil o släp .

Sedan kan jag ge mig den på att kunderna börjar väga om veden hemma och då iaf hävdar att vikten var lägre sedan



Jo köparna kommer säkert att sitta med blåslampan i högsta hugg och torka veden, om den säljs på vikt.
Vikt i all ära men där finns det problem med, tex när veden är avverkad, på vintern eller försommaren, dessutom är den avverkad manuellt eller med skördare, så inte vet jag om det blir enklare varesig för köpare eller säljare.
Så volymvikten kommer att förändras, risken är väl störst att skogsägaren förlorar vikt.

Däremot om säljarna väger sina 1m3 säckar och därutöver bestämmer vattenhalten då
kanske det liknar något.

Det är stor skillnad på gran och björk som alla säkert känner till.
10m3fub björk motsvarar 12m3fub utav gran, lägg till bark % (15) och skillnaden blir större.

10m3 fub björk * 1,15 * 2.2 blir 25,3m3 stjälpt kubik
12m3fub gran * 1,15 * 2.2 blir 30,3 m3 stjälpt kubik

vad blir billigast för kunden att köpa billig ved eller den dyrare björken?
Det skiljer 5m3s i detta exempel det är bara att mata in olika säljares priser och räkna på
vem som är billigast.

Såg en storsäljare som har 60000 40 liters säckar till salu för 20kr + moms, verkar som att det finns en överproduktion.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#237519 Upplever att det finns många vedmaskiner på blocket som bara gått en säsong och även kompletta anläggningar, känns som att marknaden är rätt mättad och att många lycksökare sökt sig till vedförsäljning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237520
hayabusa 08 skrev:Jodå här nere händer det att vi lavar oxå, men då nästan bara höbalar :grin: :grin:


Nu fick jag en 🧠 man låter vedtransporttören mata höpressen som får knyta
snören runt vedträna 8) det borde bli fina buntar,hmm

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

machonisti  
#237522
herjman skrev:Upplever att det finns många vedmaskiner på blocket som bara gått en säsong och även kompletta anläggningar, känns som att marknaden är rätt mättad och att många lycksökare sökt sig till vedförsäljning?

Stor skillnad mellan framgång mellan 2 år och 20 år!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#237524
herjman skrev:Upplever att det finns många vedmaskiner på blocket som bara gått en säsong och även kompletta anläggningar, känns som att marknaden är rätt mättad och att många lycksökare sökt sig till vedförsäljning?

Om det är många lyckosökare ute, kanske det är läge att sälja bättre utrustning. :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).