Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1202551 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#236606 Vad är elpriset om säg 2år? Är det någon som vet? Eller vad massaveden kostar då?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#236609 Stort sett slutsolgt jag med, kanske ca 12-15m3 paller med tallved som inte er solgt just nu.
Dessutan er nästan alt leverat til kund.
Har varit fint väder en stund nu, så bara at köra ut alt vad man hinnar med. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#236616 Sålde slut för någon månad sedan. Jag trodde det skulle bli svårt att bli av med 1/2 meters pannveden men den försvann också. Björkved hade jag kunnat sälja mångdubbelt av.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogsbonne  
#236629
svampbob skrev:Sålde slut för någon månad sedan. Jag trodde det skulle bli svårt att bli av med 1/2 meters pannveden men den försvann också. Björkved hade jag kunnat sälja mångdubbelt av.

Hur många kmb kapa du?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#236640 Har dålig koll men det borde vara ca 120 m3 travat.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogsbonne  
#236645 sålt 202 m3 och har ca 80 kvar, endast 30-35 cm björkved. Har bara sålt 50 cm till en kund så det verkar vara dålig försäljning på den längden

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#236666 Verkar som att alla sålt bra, kul! Får ni betalt som ni vill ha då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Husqy346  
#236685 bara sålt 50 cm till en kund så det verkar vara dålig försäljning på den längden[/quote]

Anledningen till att det kan vara låg efterfrågan på 50 cm ved beror nog på detta! Det är inte många myseldare som har kaminer som tar 50 cm ved .
I vedpanna är det rena lyxet att elda med björk så där duger blandved i de längderna. Blandved säljs ju även billigare
Själv gjorde jag som längst 40 cm bitar av björk då jag hade kunder som kunde elda det i öppen spis eller för utomhusbrasor .
Jag gjorde ca 3 storsäckar med den längden.
Jag hittade någotlunda balans på efterfrågan på längder efter 2a produktionsåret .
Mest sålde 30 cm sedan 35cm, 25 cm är inte lika många som efterfrågade.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogsbonne  
#236723 Hur mycket gjorde av 30 och 35?

Sålt färsk för 400 och torr för 450 kr/m3 så jag är mer än nöjd :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Husqy346  
#236745 Jag hade ca 25 säck vardera , av de dimitioner som gick bäst att sälja av.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#237034 Nästan slut! Varit ett bra år!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237157
vetinte skrev:Sådär ja. Nu är här två till på byn som slutat med ved eldandet.
Till förmån för bergvärme.
Den enes anledning: "jag tjänar mer på att sälja färdig ved än jag får betala för elen". Han har egen skog.
Den andrea motivering: "jag har räknat på min elförbrukning. och för vedkostnaden kan jag värma huset nästan hela vintern vafan ska jag då gå o elda och betala sotare för".

Och så är här vedproducenter som säjer att inte priset har nån betydelse ?
Och att det inte räknas med i kalkylen när man välljer uppvärmningsallternativ ?

Vakna o välkommen till verkligheten..........


Självklart så har priset på veden betydelse, men det finns även andra faktorer som tex tillgången på ved.
Här i Norrland där jag bor så blir det allt svårare att köpa långved och den som är till salu
är svindyr generelt sett. Stora vedproducenter damsuger marknaden efter långveden för egen förädling, jag hadde tur som fick tag i en markägare som kör en hel del i egen skog.

Min bror fick nog och grävde ner jordvärme för 3 veckor sedan, så nog har priset och tillgång på långved betydelse allt.

Att skogsbolagen vill ha mer betalt än vad skogsägare i allmänhet får för sitt leveransvirke är ju ganska glasklart, skogsbolagen förädlar sitt eget virke i sina egna industrier och kan därför räkna på ett högre massavedsvärde per m3fub.

Vanliga skogsägare får allt hålla tillgodo med vad Bolagen och sågverken betalar, såg just att Björkmassaveden betalades med endast 285m3fub, därutöver så tillkommer det såkallade ortsavdraget som inte sällan är ytterligare avdrag med 25kr m3 fubben.

Det innebär att skogsägaren endast erhåller 250kr m3 fubben vid försäljning till industrin, dessutom tillkommer avverkningskostnad, skördare och skotning.
150 kr är nu kvar och för dessa 150 kr ska skogsägaren betala skatt och egenavgifter, så nog förstår man varför många skogsägarevill sälja massaveden svart till villaägare för 350kr m3 fubben.

Nu tänker inte jag ge upp så lätt, men jag totalvägrar att betala 600-700kr m3 s ( inte att förundras över att vedeldarna blir färre och färre) 600-700kr m3 s blir inte mindre än 1500kr m3 fub :shock:

Uppgraderingen av min egenhändigt byggda vedmaskin är snart klar :grin: likaså mitt stockbord, i princip 0 kr i kapitalkostnad för hela processkedjan borgar för att jag kan lägga mig på en normal prisnivå, och förhoppningsvis knipa marknadsandelar 8)

Obbs, jag ber om ursäkt för det långa inlägget :???: det var inte liksom meningen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#237160 Det där var interessant läsning, så du har inte skrivit för långt!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Blivande snickare  
#237164 Håller med Jens, intressant å absolut inte för långt skrivet! 8)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#237165 Nu är ju Norrland lite för stort för att generellt kunna säga hur prisnivån är, nästan 2/3 av Sveriges yta.
Stämmer annars bra mot vad även jag konstaterat, där det finns många små skogsägare är det lägre priser på långved och där de stora bolagen äger allting är priserna därefter.
Bolagen vill inte hålla på med detaljhandel.

De som nu skor sig med höga priser på färdig ved gräver långsamt sin och andras grav, nästan gång värmekällan tjänat ut, blir något som inte eldas med ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).