Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195298 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237237 Jaha de kommentarerna tackar jag allra ödmjukast för.

Då kanske ni inte har något emot om jag lägger upp en resultatanalys grundat på
endast sidoverksamhet för vedproduktion?

Jag anser nämligen att det är fullt möjligt att som vedproducent producera färdig ved långt
billigare än 1500kr m3fub.

Det som är avgörande är kapaciteten av m3s/ timme.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#237250
BM2254 skrev: kommentarerna tackar jag allra ödmjukast för.

Då kanske ni inte har något emot om jag lägger upp en resultatanalys grundat på
endast sidoverksamhet för vedproduktion?

Jag anser nämligen att det är fullt möjligt att som vedproducent producera färdig ved långt
billigare än 1500kr m3fub.


Intressant, ser fram emot den analysen.

Det borde gå att få till konsumentpriser som inte kväver efterfrågan på lång sikt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Husqy346  
#237305 Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Sedan ställer han frågan vet du vad det verkliga m3 priset blir ? Nä svarade jag eftersom jag säljer på stjälpt mått .
Då svarade han att ditt verkliga kubikpris blir 935 :- och det var inte hans tanke att det skulle vara så dyrt.
Jag förstår att då att många tycker veden blir dyr men när bara en kund av 20 ringer och klagar så är ju resten nöjda så . Alt att de går till någon annan som är billigare och köper året därpå men får kanske sämre kvalitet i stället.
Dock kan jag nog sänka med en hundrig men då ska inte heller råvaran bli dyrare .

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#237329
Husqy346 skrev:Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Sedan ställer han frågan vet du vad det verkliga m3 priset blir ? Nä svarade jag eftersom jag säljer på stjälpt mått .
Då svarade han att ditt verkliga kubikpris blir 935 :- och det var inte hans tanke att det skulle vara så dyrt.
Jag förstår att då att många tycker veden blir dyr men när bara en kund av 20 ringer och klagar så är ju resten nöjda så . Alt att de går till någon annan som är billigare och köper året därpå men får kanske sämre kvalitet i stället.
Dock kan jag nog sänka med en hundrig men då ska inte heller råvaran bli dyrare .

var det 50cm ved

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237333
Husqy346 skrev:Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Sedan ställer han frågan vet du vad det verkliga m3 priset blir ? Nä svarade jag eftersom jag säljer på stjälpt mått .
Då svarade han att ditt verkliga kubikpris blir 935 :- och det var inte hans tanke att det skulle vara så dyrt.
Jag förstår att då att många tycker veden blir dyr men när bara en kund av 20 ringer och klagar så är ju resten nöjda så . Alt att de går till någon annan som är billigare och köper året därpå men får kanske sämre kvalitet i stället.
Dock kan jag nog sänka med en hundrig men då ska inte heller råvaran bli dyrare .



Tråkigt med missnöjda kunder, men han kanske var en hejare på att trava ved :grin:

Är du säker på att du levererade 6m3s? 30cm ved har omräkningsfaktor 0.7 från travad till m3f.

Det blir 2.2 m3f på hans travade ved. Räknar man sedan 2,2m3f gånger 2.1 så blir den verkliga mängden 4.6m3 löst. vart tog 1,4 m3 ved vägen?


Men som sakt, han var nog en baddare på att trava :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#237334
BM2254 skrev:
Husqy346 skrev:Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Sedan ställer han frågan vet du vad det verkliga m3 priset blir ? Nä svarade jag eftersom jag säljer på stjälpt mått .
Då svarade han att ditt verkliga kubikpris blir 935 :- och det var inte hans tanke att det skulle vara så dyrt.
Jag förstår att då att många tycker veden blir dyr men när bara en kund av 20 ringer och klagar så är ju resten nöjda så . Alt att de går till någon annan som är billigare och köper året därpå men får kanske sämre kvalitet i stället.
Dock kan jag nog sänka med en hundrig men då ska inte heller råvaran bli dyrare .



Tråkigt med missnöjda kunder, men han kanske var en hejare på att trava ved :grin:

Är du säker på att du levererade 6m3s? 30cm ved har omräkningsfaktor 0.7 från travad till m3f.

Det blir 2.2 m3f på hans travade ved. Räknar man sedan 2,2m3f gånger 2.1 så blir den verkliga mängden 4.6m3 löst. vart tog 1,4 m3 ved vägen?


Men som sakt, han var nog en baddare på att trava :mrgreen:

kan du kompletera med omräkningsfaktor för 40 och 50cm ved

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

BM2254  
#237341 Skogshasse: Klicka på länken, sedan i högra marginalen har du ytterligare länkar.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841 ... attenheter

Läs pilotstudie från Högskolan i Dalarna och även länken "brännved" Dalarna

Intresant läsning för den som vill förkovra sig.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#237359
Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Stämmer ju rätt så hyggligt mot min erfarenhet, 6 m3stj * 0,6 +/- 10 %.
Han måste ändå ha varit en pedantisk vedstaplare, var det sur ved så krymper det ju rätt så bra första veckan.

Synd att dessa experter som du länkar till inte vet skillnaden på "travad" och "staplad", det skulle kunna bli färre missförstånd.


BM2254 skrev:kogshasse: Klicka på länken, sedan i högra marginalen har du ytterligare länkar.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841 ... attenheter
Senast redigerad av axwell tor 19 sep 2013, 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Brickan  
#237361
axwell skrev:Synd att dessa experter som du länkar till inte vet skillnaden på "travad" och "staplad", det skulle kunna bli färre missförstånd.
Red ut för mig som är nybörjare.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Husqy346  
#237366 Anledningen till att lasset minskar mycket kan bero på att det har skumpat i kärran tre mil innan det stjälptes av . Det rörde sig om förtorkad ved inte rå.
Sedan hade han nog travat extremt nogrant typ utan luft i traven.
Jag var inte och tittade på traven då det inte var av något intresse . jag sade bara åt han att han kan köpa av andra handlare framöver som är billigare .
Oftast är det sådana kunder som får leta efter nya säljare från år till år.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#237369 Vet om en som travar veden två eller tre gånger innan han tycker det bra nog. Ville inte varit den som solde ved til honom!
Men, vad är skillnaden på staplat och travat? Jag trott at när veden var travat så va den staplat, men jag är bara en okunnig nordbagge!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#237375
axwell skrev:
Angående priset på m3 s . Jag har en gång i tiden varit och levererat ett vedlass åt en kund . Enligt min specifikation så var det 6 m3 s som kärran rymmer .
Jag fick min betalning som jag ville ha .
Efter en vecka så ringer kunden och säjer att när han hade travat ihop veden så var det bara 3,15 m3 T .

Stämmer ju rätt så hyggligt mot min erfarenhet, 6 m3stj * 0,6 +/- 10 %.
Han måste ändå ha varit en pedantisk vedstaplare, var det sur ved så krymper det ju rätt så bra första veckan.

Synd att dessa experter som du länkar till inte vet skillnaden på "travad" och "staplad", det skulle kunna bli färre missförstånd.


BM2254 skrev:kogshasse: Klicka på länken, sedan i högra marginalen har du ytterligare länkar.

http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841 ... attenheter

varför står det skogshasse överst jag har ej skrivit det där ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
En liten felredigering bland citaten uppenbarligen, jag har tagit bort det. Totte

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#237376
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » 36 minuter sedan.
Vet om en som travar veden två eller tre gånger innan han tycker det bra nog. Ville inte varit den som solde ved til honom!
Men, vad är skillnaden på staplat och travat? Jag trott at när veden var travat så va den staplat, men jag är bara en okunnig nordbagge!


På avlägget i skogen kan du mäta hur många kubikmeter travat mått det är, samma sedan du lastat det som långved på någon vagn tex. Här är det inte staplat utan travat.

Det är fortfarande bara travat sedan långveden ligger i en regelbunden trave efter avlastning.

Först sedan veden kapats och oftast kluvits blir den staplad.

Tyvärr är det rätt så vanligt att det bara sägs travat mått utan att det framgår om det är långved eller det som är staplat.

Spelar nog ingen roll om man är svensk eller norsk, lokala variationer betr. ordvalet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#237384
BM2254 skrev:Det som är avgörande är kapaciteten av m3s/ timme.


Jag tycker det kan vara intressant att fundera över kapacitet av m3s/arbetstimme, samt driftskostnaden/m3s.

Kanske är det betydligt svårare än jag optimistiskt försöker få det till, men jag är övertygad om att vissa processer borde gå att automatisera. Enligt mig är Iglands Vedprocessor som går att sätta på exempelvis en grävmaskin generellt är för långsam, om man måste vara aktiv under hela den aktiva delen.

Men om man skulle kunna ladda ett stockbord, så att vedmängden matchar den volym som vagnen man har ställt under vedtransportören kan ta, så skulle samma vedprocessor automatiserad och stationerad (vilket jag tror borde gå rätt enkelt för den som vet vad han gör) ge en betydligt mycket billigare tillverkning. Kan man låta maskinen jobba under tiden man är på jobbet eller när man gör annat, så vinner man en hel del enligt mig.

Min tanke var att ha ett stockbord, som matar ut en stock mot Iglandsprocessorn i horisontellt läge, när stocken är intryckt, vinklar processorn upp sig 90° till lodrätt läge och börjar sin klippklyvningsprocess (där veden ramlar ned på en vedtransportör), för att efter färdigklippklyvning vinklas ned igen till horisontellt läge, redo för en ny cykel.


Detta går onekligen snabbt, men det kräver en insats för varje ny stock och driftskostnaden är kanske inte acceptabel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SvaqHjR_Aro[/youtube]

Därför tycker jag att det är högst intressant av att vet hur mycket man kan få ut per aktiv timme och för vilken peng?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Brickan  
#237398
Hema skrev:Jag tycker det kan vara intressant att fundera över kapacitet av m3s/arbetstimme, samt driftskostnaden/m3s.
Varför hålla fast vid volym som är ett så lätt feltolkat mått. Det leder uppenbarligen till konflikter. Det man köper är värme, dvs energi. Energi mäts i Joule, eller mer hanterligt vid uppvärmning av hus: MJ eller kwh. All ved har i stort sett samma energimängd per kg vedmassa så det finns ett mått som är entydigt och lätt att mäta - vikt. Vatten vill man inte betala för, så vattnet ska räknas bort. Då får man mäta fukthalten också. Vikt + fukthalt tillsammans räcker. Det är entydigt. Det är dessutom lätt att jämföra med andra energislag. Varför envisas med mått som slår fel med flera ggr?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).