Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1204920 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#699501 Gran och asp går bra, men jag skulle klyva några tallklabber i veckan. Legat sedan i
höstas, våta och genomfrusna. Blev som att hugga i is där det sprattlar flisar alla
vägar så jag fick bara ge upp. Samma går för våt björk. :((

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#699529
svampbob skrev:Är det fler än jag som kör ved maskinen nu under den kalla vintern? Jag har snart kört igenom all pannved för säsongen och har nu ca 40 kubik travat på pallar.

Det är inte optimalt att köra när det är kallt. Ikväll hade utmatningsmattan frusit fast och i förra veckan när det var riktigt kallt så var det ibland som att veden exploderade när den gick igenom åttadels yxan.

Jag ska försöka vänta ett par veckor innan jag börjar med björken det blir trevligare om det är ljust ute och inte lika kallt.

Jag körde 50 1,5 m säckar strax före jul !

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699573 nu har jag beställt lite notsäckar från espegard.

1,5m3 med bottentömning.

nu när man har en riktig lastmaskin kanske det är lämpligt då man har möjlighet att tömma direkt på kunds vagn.

sen blir de nog billigast i längden då jag hoppas de håller bättre än vanliga

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#699574
Camaro1969 skrev:nu har jag beställt lite notsäckar från espegard.

1,5m3 med bottentömning.

nu när man har en riktig lastmaskin kanske det är lämpligt då man har möjlighet att tömma direkt på kunds vagn.

sen blir de nog billigast i längden då jag hoppas de håller bättre än vanliga


Nu när jag har tränat lite så är det enklare för mig att tömma en säck utan bottentömning än en med på en öppen släp. Det var kanske en överdrift men det går faktiskt riktigt bra att ställa en säck utan bottentömning längst bak på ett släp och sedan tippa säcken framåt och sätta en gaffel i en ögla i botten och sedan skaka ur säcken över släpen.
Det kan vara svårt att få upp knuten på säcken när den hänger över släpen så kolla innan du fyller säcken att det är en enkel knut annars får du skära av snöret då du ska tömma.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#699580
Camaro1969 skrev:nu har jag beställt lite notsäckar från espegard.

1,5m3 med bottentömning.

nu när man har en riktig lastmaskin kanske det är lämpligt då man har möjlighet att tömma direkt på kunds vagn.

sen blir de nog billigast i längden då jag hoppas de håller bättre än vanliga

Du kommer bli nöjd. Går otroligt mycket fortare och bättre än att krångla med enkubikare eller säckar med fast botten. Jag skär bara av repet för knuten kan vara lite dum. Så trär jag i en ny liten repstump nästa gång. Har inte kasserat en säck än och dom äldsta har jag kört 6 säsonger.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699593 har sett den där filmen flera gånger, så det blir samma metod.

jag törs inte använda tömningsöglorna i botten... gjorde det en gång av handkraft och fick öglan i näven.... men man kanske ska våga testa igen.


hur gör du vedproducent för att få med 2 säckar på långgafflarna?

är det några fästöglor/hakar?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#699615 använder du notsäckarna är det inga konstigheter med tömningsöglan, jag brukar göra precis som svampbob även med billigare säckar och hittills har ingen gått sönder ( dock är jag inte lika bra förare så får ha hjälp med att få på tömningsöglan på pallgaffeln när den ska vändas men det kommer kanske en dag =)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699617
nilsszzon skrev:använder du notsäckarna är det inga konstigheter med tömningsöglan, jag brukar göra precis som svampbob även med billigare säckar och hittills har ingen gått sönder ( dock är jag inte lika bra förare så får ha hjälp med att få på tömningsöglan på pallgaffeln när den ska vändas men det kommer kanske en dag =)


är det tömningsöglor även på notsäckar? trots att det är bottentömning?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#699619 jajamensan
är så på de flesta säckar utan bottentömning enligt mina erfarenheter

men har du bra lastmaskin så är ju vedproducents tips garanterat det allra bästa att ta efter , han har ju provat det mesta liksom....
jag har köpt ett antal utan bottentömning enbart för att jag brukar handlasta vid mindre leveranser och fick dessa till lite bättre pris än ordinarie.

redigerat , ( läste frågan snabbt och svarade på säckar utan bottentömning då säckar med bottentömning säger sig lite självt hur man tömmer.. )
Senast redigerad av nilsszzon tis 09 feb 2021, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#699624
Camaro1969 skrev:har sett den där filmen flera gånger, så det blir samma metod.

jag törs inte använda tömningsöglorna i botten... gjorde det en gång av handkraft och fick öglan i näven.... men man kanske ska våga testa igen.


hur gör du vedproducent för att få med 2 säckar på långgafflarna?

är det några fästöglor/hakar?

Det hänger 8 st lösa kättingstumpar på gafflarna med en karbinhake på. Har säckarna i rader så det är bara att sänka ner gafflarna över säckarna och kroka på öglorna i karbinhaken.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#699626
Camaro1969 skrev:
nilsszzon skrev:använder du notsäckarna är det inga konstigheter med tömningsöglan, jag brukar göra precis som svampbob även med billigare säckar och hittills har ingen gått sönder ( dock är jag inte lika bra förare så får ha hjälp med att få på tömningsöglan på pallgaffeln när den ska vändas men det kommer kanske en dag =)


är det tömningsöglor även på notsäckar? trots att det är bottentömning?

Det finns ju säckar med fast botten och det finns öppningsbara. Det är bara tömningsöglor på dom med fast botten.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#699629
Vedproducent skrev:
Camaro1969 skrev:har sett den där filmen flera gånger, så det blir samma metod.

jag törs inte använda tömningsöglorna i botten... gjorde det en gång av handkraft och fick öglan i näven.... men man kanske ska våga testa igen.


hur gör du vedproducent för att få med 2 säckar på långgafflarna?

är det några fästöglor/hakar?

Det hänger 8 st lösa kättingstumpar på gafflarna med en karbinhake på. Har säckarna i rader så det är bara att sänka ner gafflarna över säckarna och kroka på öglorna i karbinhaken.


gissade något sånt...

tror dock inte jag kommer komma så långt att jag har behov att hantera 2 i taget... men man vet ju aldrig =)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#699639 det kommer nog snabbare än du tror ska du se =)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#699780 Vi starter inte heller upp en traktor nu i kylan för att levera 1 säck, utan vi säger dom kan få på Fredag, så samlar vi upp gjennom veckan, så har man oftast 10-12 säcker att levera under en dag i slutet på veckan.
Tyvärr er det ofta bara 1-3 säckar foik vil ha vid denna tiden av året.

Och nä, vi klyver inget nu i kylan, då er det hugging som gäller.
Er så mycket smidigare att start opp vedmaskin och traktor när det er + grader, samt att man fryser inte själv heller då.
(Fast vi har vedmaskinen under tak, så går alt mycket smidigare med + grader, båda få värme i hydraulikoljan och få drag i kedjeoljan går mycket lättare då.)
Vi klarte precis att hugga så vi hadde virke att klyva gjenom hösten, då det bara regnade. (ble klar med ca 200m3), men sedan jul har det bare varit hugging, och det blir det minst 1 vecka til.
Klyvningen går ju såpass snabbt att det er lugnt, 200-300m3 säckar tar ju inte så lång tid att gör.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#700930 Lönsamt var det väl inte, men idag levererade jag tre lass med baggagran,
torrgran och lite blandved till en kund. Jag kapade från högen och killen var
själv med och lastade, så vi hade en trevlig föremiddag.
1613420864_2021.02.15_forste_kundelass_detta_ar_(2).jpg

Nu klyver han själv, som han har gjort de sensta åren.
Tror aldrig jag har levererat ved för nästa sesong så tidigt på
året, men det kändes bra att bli av med högen utan för mycket insats :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).