Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1203963 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Aspenlid  
#488503 Tackar för svar! Blir nog att prova några såna! Tänkte jag skulle prova några billigare oxå (läs sämre) så märker man ju snart hur mycket de skiljer i kvalitet och pris!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#488506 På tal om säckar... (lång och krånglig historia nedan hur man kan se till att kunden garanterat inte beställer nånting på de närmaste 10 åren)

Köpte över 200st 1,5kubiks säckar förra våren av lite dyrare modell på ca, 20€/st (ca, 200kr) märkte först vid första tömningen att endel av säckarna var bristfälligt tillverkade då tömningslänkarna på bottnen inte alls höll att riva i.

Skickade en saklig skriftlig reklamation (i Juli2017) till leverantören var jag bad att få ersättande ordentliga säckar eller en ekonomisk erättning. Ganska snabbt efter fick jag ett samtal av leverantörens leverantör som ville titta närmare på de bristfälliga säckarna. Jag levererade några till dem, och efter några månader (och några påminnelsemail) fick jag beskedet att det verkligen var ett tillverkningsfel och de skulle skicka 60st. ersättande ordentliga säckar - detta i slutet av augusti...
En månad senare frågade jag leverantören om ersättningsleveransen och leverantörens leverantör svarade "nästa vecka"..
Efter fyra likadana "nästa vecka" eller "tygetärslutmendetkommernästavecka" löften fick jag tillräckligt och skickade en faktura åt leverantören på den ursprungliga ersättningssumman, närmare 1000€,

En timme efter detta ringde leverantörens leverantör och beklagade och han skulle genast själv leverera säckarna. Var inte hemma när han kom men han hade lämnat 29st säckar på trappan. Märkte genast att de här inte alls var likadana som de jag köpt i våras - och de här saknade bottenlänkar helt och hållet!...! skickade det tjugonde mailet åt dem och de lovade att komma och byta ut säckarna.. Han kom nästa dag och hämtade de fel levererade säckarna men han hade inte de rätta med sig.. de skulle komma nästa vecka.. (till mitten av December)
Några dagar före jul skickade jag en påminnelsefaktura med hot om inkasso ifall säckarna inte är levererade före 31.12.
Fick ett mail av leverantörens leverantör om att säckarna kommer andra veckan i Januari, - leveranslöfte nr 6 i ordningen så tror inte riktigt på dem mera.


Blev en lång historia det här.. Leverantören har helt delegerat reklamationen på sin egen leverantör och ingendera bär sitt ansvar för att korrigera läget.

Hur gå vidare här? Är fråga om B2B affär, så konsumentskyddet gäller förstås inte.. Kan man ens skicka ärendet vidare till inkasso?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#488512
svenolof56 skrev:
Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..

Min erfarenhet säger Espegards notsäckar. Mina äldsta är 7-8 år utan defekter. Visserligen har de nya säckarna blivit lite tunnare sedan dess. Andra storsäckar som jag provat har hållit 1-3 år.
Knuten till säcktömningen kan vara svår att få upp då veden trycker på. Man får prova sig fram, den kan vara rätt enkel. Jag vet att några helt enkelt skär av repet och sätter in ett nytt. Det tar dock en del tid att träda in ett nytt rep.

Helt riktigt angående knuten. Jag skär bara av repet och in med ett nytt rep. Det är 16 st öglor och det tar väl 1 minut ungefär att knyta i ordning säcken. Veden rasar bättre ur säcken också vid tömning än när ordinarie rep är kvar som är knuten i en ögla.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#488513
adahlm skrev:På tal om säckar... (lång och krånglig historia nedan hur man kan se till att kunden garanterat inte beställer nånting på de närmaste 10 åren)

Köpte över 200st 1,5kubiks säckar förra våren av lite dyrare modell på ca, 20€/st (ca, 200kr) märkte först vid första tömningen att endel av säckarna var bristfälligt tillverkade då tömningslänkarna på bottnen inte alls höll att riva i.

Skickade en saklig skriftlig reklamation (i Juli2017) till leverantören var jag bad att få ersättande ordentliga säckar eller en ekonomisk erättning. Ganska snabbt efter fick jag ett samtal av leverantörens leverantör som ville titta närmare på de bristfälliga säckarna. Jag levererade några till dem, och efter några månader (och några påminnelsemail) fick jag beskedet att det verkligen var ett tillverkningsfel och de skulle skicka 60st. ersättande ordentliga säckar - detta i slutet av augusti...
En månad senare frågade jag leverantören om ersättningsleveransen och leverantörens leverantör svarade "nästa vecka"..
Efter fyra likadana "nästa vecka" eller "tygetärslutmendetkommernästavecka" löften fick jag tillräckligt och skickade en faktura åt leverantören på den ursprungliga ersättningssumman, närmare 1000€,

En timme efter detta ringde leverantörens leverantör och beklagade och han skulle genast själv leverera säckarna. Var inte hemma när han kom men han hade lämnat 29st säckar på trappan. Märkte genast att de här inte alls var likadana som de jag köpt i våras - och de här saknade bottenlänkar helt och hållet!...! skickade det tjugonde mailet åt dem och de lovade att komma och byta ut säckarna.. Han kom nästa dag och hämtade de fel levererade säckarna men han hade inte de rätta med sig.. de skulle komma nästa vecka.. (till mitten av December)
Några dagar före jul skickade jag en påminnelsefaktura med hot om inkasso ifall säckarna inte är levererade före 31.12.
Fick ett mail av leverantörens leverantör om att säckarna kommer andra veckan i Januari, - leveranslöfte nr 6 i ordningen så tror inte riktigt på dem mera.


Blev en lång historia det här.. Leverantören har helt delegerat reklamationen på sin egen leverantör och ingendera bär sitt ansvar för att korrigera läget.

Hur gå vidare här? Är fråga om B2B affär, så konsumentskyddet gäller förstås inte.. Kan man ens skicka ärendet vidare till inkasso?

Tråkig historia.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#488516
Vedproducent skrev:
svenolof56 skrev:
Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..

Min erfarenhet säger Espegards notsäckar. Mina äldsta är 7-8 år utan defekter. Visserligen har de nya säckarna blivit lite tunnare sedan dess. Andra storsäckar som jag provat har hållit 1-3 år.
Knuten till säcktömningen kan vara svår att få upp då veden trycker på. Man får prova sig fram, den kan vara rätt enkel. Jag vet att några helt enkelt skär av repet och sätter in ett nytt. Det tar dock en del tid att träda in ett nytt rep.

Helt riktigt angående knuten. Jag skär bara av repet och in med ett nytt rep. Det är 16 st öglor och det tar väl 1 minut ungefär att knyta i ordning säcken. Veden rasar bättre ur säcken också vid tömning än när ordinarie rep är kvar som är knuten i en ögla.


Jag har lärt mig av vedproducent och börjat skära av repet vid tömning det gäller bara att inte stå under.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500224 Nu har det varit slut på björkveden sen några vecka sen, så nu er bara lite tallved kvar så er det helt slut.
Var hos 2 nya kunder denna vecka som ville köpa ved, då dom ville sluta av med oljefyrningen innan det blir tvärrstopp med detta år 2020. (Dom ville inte fylla upp igen oljetanken, som dom kanske inte hann brinna upp innan dess).
Er mycket lättare att sälja ved numera, enn det var sen bara några år tilbaka, öker varje år, even om det relativt små volumer vi taler om.
Kan inte se nån annan årsak enn att mange tillverkare har lagt av, spesielt dom lite större.
Bönder som gör lite ved til sig själv finns fortfardet, men inte dom lite större tillverkare.
Sen er det helt tomt på importved från Baltikum til köpsenteren, och inte får dom inn mer heller, enligt tv nyheterna.

Fick dessutan bokslutet för 2017 tilbaka från regnskapbolaget, och företaget går åtminstone i +, så något rett måste man vel ha gjordt. :d

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#500235 Kan bara hålla med !!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#500271 Är det helt slut med olje-eldning i Norge 2020? Finns det många pannor i bruk?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#500289
adahlm skrev:Är det helt slut med olje-eldning i Norge 2020? Finns det många pannor i bruk?

Ska inte eldas med olja efter 2020 :-o

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Elfving  
#500294
adahlm skrev:På tal om säckar... (lång och krånglig historia nedan hur man kan se till att kunden garanterat inte beställer nånting på de närmaste 10 åren)

Köpte över 200st 1,5kubiks säckar förra våren av lite dyrare modell på ca, 20€/st (ca, 200kr) märkte först vid första tömningen att endel av säckarna var bristfälligt tillverkade då tömningslänkarna på bottnen inte alls höll att riva i.

Skickade en saklig skriftlig reklamation (i Juli2017) till leverantören var jag bad att få ersättande ordentliga säckar eller en ekonomisk erättning. Ganska snabbt efter fick jag ett samtal av leverantörens leverantör som ville titta närmare på de bristfälliga säckarna. Jag levererade några till dem, och efter några månader (och några påminnelsemail) fick jag beskedet att det verkligen var ett tillverkningsfel och de skulle skicka 60st. ersättande ordentliga säckar - detta i slutet av augusti...
En månad senare frågade jag leverantören om ersättningsleveransen och leverantörens leverantör svarade "nästa vecka"..
Efter fyra likadana "nästa vecka" eller "tygetärslutmendetkommernästavecka" löften fick jag tillräckligt och skickade en faktura åt leverantören på den ursprungliga ersättningssumman, närmare 1000€,

En timme efter detta ringde leverantörens leverantör och beklagade och han skulle genast själv leverera säckarna. Var inte hemma när han kom men han hade lämnat 29st säckar på trappan. Märkte genast att de här inte alls var likadana som de jag köpt i våras - och de här saknade bottenlänkar helt och hållet!...! skickade det tjugonde mailet åt dem och de lovade att komma och byta ut säckarna.. Han kom nästa dag och hämtade de fel levererade säckarna men han hade inte de rätta med sig.. de skulle komma nästa vecka.. (till mitten av December)
Några dagar före jul skickade jag en påminnelsefaktura med hot om inkasso ifall säckarna inte är levererade före 31.12.
Fick ett mail av leverantörens leverantör om att säckarna kommer andra veckan i Januari, - leveranslöfte nr 6 i ordningen så tror inte riktigt på dem mera.


Blev en lång historia det här.. Leverantören har helt delegerat reklamationen på sin egen leverantör och ingendera bär sitt ansvar för att korrigera läget.

Hur gå vidare här? Är fråga om B2B affär, så konsumentskyddet gäller förstås inte.. Kan man ens skicka ärendet vidare till inkasso?


Jag har en drös dylika säckar för eget bruk sedan tre år. Ingen är användbar idag. Måste alltså köpa nya, vettetusan om det inte vore mer rationellt att trava på pall enligt klassisk modell i mitt fall då det bara är för eget bruk? Ryms betydligt mer på en travad pall, man får ge det den tid som det tar helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#500343
Elfving skrev:Jag har en drös dylika säckar för eget bruk sedan tre år. Ingen är användbar idag. Måste alltså köpa nya, vettetusan om det inte vore mer rationellt att trava på pall enligt klassisk modell i mitt fall då det bara är för eget bruk? Ryms betydligt mer på en travad pall, man får ge det den tid som det tar helt enkelt.


Ser att du anger priset i Euro, kommer du ihåg vad leverantören heter och vilken typ av säck det är?

Har just beställt säckar från Finland, dom kan inte leverera tidigare än vecka 12 eller 13.
I mitt fall 1m3 med 4 lyftöglor även i botten.

Nu blev det tankevurpa, det var ju @adahlm som hanterar Euro.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500359 En sådan här lapp brukar vi slänga med på minst en säck til varje kund, efter detta nya system til "Norsk Ved".
Detta er va säcken minst ska innhålla, så sanningen er nog oftast lite mer i kundens favör, förutsatt att kunden har moderne rentbrinnande ugn.
Detta för att kund direkt kan jamföra priset kwh mellan ved och el., teks. (el.priset er vel drygt 1 krona just nu inkl, alla avgifter här i Norge)
(Detta på bilden var tidligare pris, nästa år blir det 1000kr och 89 öre/kwh, priserna er inkl, mva)
När det gäller vikten, har vi testat med 6-7 olika säcker hos en fabrik som har vikt, och alla har vore 350kg++, då vi ordnar lite i säcken under fylling, even om vi inte direkt staplar.
Och fukthalten brukar snitta ca 17%, för den kollar vi ganska ofta.

1519666207_vedsekk_2.jpg


Edit,: har fiksat siffror så det blir rett, hadde blandat i hop kr/öre. :oops:
Senast redigerad av stegmaster mån 26 feb 2018, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#500367
stegmaster skrev:En sådan här lapp brukar vi slänga med på minst en säck til varje kund, efter detta nya system til "Norsk Ved".
Detta er va säcken minst ska innhålla, så sanningen er nog oftast lite mer i kundens favör, förutsatt att kunden har moderne rentbrinnande ugn.
Detta för att kund direkt kan jamföra priset kwh mellan ved och el., teks. (el.priset er vel drygt 1 krona just nu inkl, alla avgifter här i Norge)
(Detta på bilden var tidligare pris, nästa år blir det 1000kr och 0,89 öre/kwh, priserna er inkl, mva)
När det gäller vikten, har vi testat med 6-7 olika säcker hos en fabrik som har vikt, och alla har vore 350kg++, då vi ordnar lite i säcken under fylling, even om vi inte direkt staplar.
Och fukthalten brukar snitta ca 17%, för den kollar vi ganska ofta.


1519634639_vedsekk_2.jpg


Himla bra lapp, var får man tag på en sådan ?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#500378 Nja, det er inget hokus Pokus.
Tog bara en print screen från deras hemsida, och lagrade det som en bild, sen öppnar jag den i Paint och krysser och skrivar inn det jag vil, och skrivar sen ut.

Här er en länk som omhandlar detta systemet. (PowerPoint)
http://www.norskved.no/uploads/Artikkle ... idert.pptx

Det ska even finnas en app så man kan ha det på smartphonen, men denna måste det vara nåt knas med, för den hittar jag inte.
Ska heta "vedkalkulator", men finns inget va jag kan se.



Här er en blank lapp, som du kan lagra som en bild, och öppna den i Paint, justera storlek och skriva inn dina siffror.
Finns samma för småsäckar om ni går inn på länken ovan.

1519642155_vedsekk.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#500383
stegmaster skrev:Nja, det er inget hokus Pokus.
Tog bara en print screen från deras hemsida, och lagrade det som en bild, sen öppnar jag den i Paint och krysser och skrivar inn det jag vil, och skrivar sen ut.

Här er en länk som omhandlar detta systemet. (PowerPoint)
http://www.norskved.no/uploads/Artikkle ... idert.pptx

Det ska even finnas en app så man kan ha det på smartphonen, men denna måste det vara nåt knas med, för den hittar jag inte.
Ska heta "vedkalkulator", men finns inget va jag kan se.



Här er en blank lapp, som du kan lagra som en bild, och öppna den i Paint, justera storlek och skriva inn dina siffror.
Finns samma för småsäckar om ni går inn på länken ovan.

1519642155_vedsekk.jpg

Håller med, det ser proffsigt ut. Sen är det många som har svårt med den där decimalen. Jag menar 0,78 öre kWh. Så billigt är det inte, möjligen 78 öre kWh. Men det var bara en detalj som brukar vara fel och i ditt fall Stegmaster så vet jag att det inte är av okunskap. Annars ser det proffsigt ut.

Hela förra veckan utom några timmar i måndags försvann i influensa och skulle så köra lite vackert i dag men känns inget bra. Envis hosta som är kvar. Körde en säck men sen hostade jag så jag kräktes så jag ger upp denna dagen med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).