lör 16 jul 2011, 03:22#133460
Vedproducent skrev:stegmaster skrev:Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor"
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.
Det kjänns alldeles meningslöst och diskutera volumer med svenskar(jag har åtminstone gjett upp det)
Vad jag fattar, så räknar dom löskubikk, eller något liknande??
I Norge er det endast fub3 som gäller och det er maks 37m3(fub) på bil och släp(2 travar och 6m) vad jag vet, sen blir det mindre ju kortare/klenare eller krokigare virket er.
Senaste lasset med björk, var inte mer en 25fub3 (bil och släp). 😡
Gå och lägg dig igen eller läs trådens innehåll. Annars är det meningslöst att du kommer med några kommentarer.
Tråkit at jeg vekte din harme, humor ska man tydligen vara forsiktig med.
Med maks 37 fub3 menar jag fullt lass med sågtimmer gran eller tall. Men björk blir det givitvis mindre på grunn av mere krok och klenare virke.
Tror aldrig jag har fått mer en 30fub3 med björk(bil och släp).
Har aldrig hört någon schafför bruka andra mått en fub3.
Vet inte hur dom mäter vikten, men bilar och släp brukar alltid vara fullastad (dom jag har sett), oavsett virke.
Men her går det endast bilar/släp med 2 traver 6m lengder.
3m virke er inte en vanlig lengd her jag bor (en bra bit från Sverige).Det brukar vara så nära 6m lengder så möjligt.
Titta på en video jag har på tuben med et lass jag fick för et tag sen (Det står i teksten ca 35fub3, men det visade sig vara 29fub3, när det var kapad och klart). Det er klen tall blandad med lite björk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ok_jZ63Ckuo[/youtube]
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc