tor 28 apr 2011, 08:53#127563
Knubbved eller kubbved?
När vi studerade knubbved i ett internationellt forskningsprojekt på 1980-talet, så använde vi termen chunkwood, som myntats av en amerikansk kollega, Roger Aarola. En direkt översättning till svenska är knubbved. Efter något år berättade en äldre jägmästare att han arbetat med leveranser av knubbved under andra världskriget. Kanske var det några som använde benämningen kubbved. Jag skulle nog associera kubbved till lite större bitar.
Knubbved eller grov flis? Under arbete med svensk terminologi för biobränslen på 1980-talet föreslog jag (inspirerad av korngruppsskalan för jordarter) att skogsbränslen med någorlunda jämn bitstorlek skulle ges namn beroende på bitstorlek: pulver: < 1 mm, spån: 1-5 mm, flis: 5-50 mm, småved: 50-500 mm, med underklasserna fin flis: 5-15 mm, grov flis: 15-50 mm, knubbved: 50-150 mm. Denna skala har sedan blivit accepterad i europeisk standard för fasta biobränslen.
Under 1980-talet provades olika maskinkoncept för att göra knubbved. Vad jag vet så är det nu bara skruvhuggen som finns på marknaden. Den hette först Kopo, sedan Sasmo och nu Laimet. Vad jag förstår så är det samma maskin. Den finns med olika stigning på skruven och i olika storlek (effekt och diameter som den kan sönderdela). Stigningen på skruven avgör hur långa bitarna blir. Laimet gör också en (icke-konisk) skruv med liten stigning som gör fin flis (ca 10 mm bitlängd).
Hela rapporten "Knubbved istället för vanlig ved?" finns att ladda ner gratis från SLU via länken
http://pub.epsilon.slu.se/5605/. I den finns också referenser till fler publikationer om knubbved/chunkwood.
Mvh
Jan Erik