tis 26 apr 2011, 02:18#127376
Åke Nilsson skrev:Ska i veckan till en firma som ska bygga ut min 4-delskniv till 12 delar om jag inte gör det själv....
Lite bättre att leja bort svetsning i hardox ska ju förvärmas lite innan svetsning.
Trejon ville ha brutto 9100+moms för 12-deskniven kändes lite svettigt då den bara behövs någon dag per år.
Åke.
En varning bara när det gäller at "gjöra själv".
At gjöra en "riktig" klyvkniv er en konst, det er inte bara att svetsa på nogra stål här och der.
Även fabriktillvärkade kan vara felkonstruerte.
Ofta ser man knivar som pressar veden/klyvkniven upp/nedåt fel, så det blir för stora påfrästningar och förlorat kraft, samt at veden vil glida tilbaka i klvyrennan.
En självklarhet er at nogra av stålen måste träffa veden i olika trinn(annars krävs en vannsinning kraft), sen er alla vinklar på dom olika stål viktig, så at det inte nyper på veden, men går så smidigt så möjligt, utan att pressa veden(klyvkniven) uppåt/nedåt.
Så dette er egentlig ingen jobb för hemmapulare, om man inte vet eksakt hur man ska gjöra.
Men kr 9100,- var mycket, jag fick betala kr 3700-mva för en 10-kniv.
Men den används nästan alldrig då det blir alldeles för mycket flis/bös, när veden går direkt i säck. så innan man får en flistrumma så används bara 2/4 kniven-
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc