Bioenergi

Lagringstid massaved/brännved?

3 inlägg 4272 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagringstid massaved/brännved?

boksson  
#125259 Vid en gallring i höstas blev en del av det avverkade till brännved / enerigved (ej grot) pga krokighet, röta etc av både gran och löv. Det ligger i en timmertrave om ca 10 m3, men hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ligga där innan de hämtar det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagringstid massaved/brännved?

SkogsMaja  
#128662 Det kan bero på vem du sålt till, och vem de då i sin tur sålt vidare brännveden till.
Min erfarenhet är att det kan bli lite förvirring kring det hela.
Brännved kan i många fall "vägmätas" för att göra upp med skogsägaren, och sedan kan det bli liggandes ett tag.
De som tagit hand om övrigt timmer och mav känner att de egentligen är klara med sitt uppdrag, medans den som skulle ta hand om brännveden har mycket att göra.
Alternativt kan det vara transportföretagen som har fullt upp med inkörning av "viktigare" sortiment som annars riskerar att skadas.
Brännved är ju inget som prioriteras direkt.
Tipset är att kontakta den du sålde övrigt virke till, som har kontakten med övriga inblandade.
Men hur det än är så lär det bli inkört före juli månad, det är brukligt av flera anledningar.

Avatar Fallback

Re: Lagringstid massaved/brännved?

boksson  
#128709 Ok. får vänta till juli

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).