Bioenergi

Break even nivå vedförsäljning ???

4 inlägg 4574 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Break even nivå vedförsäljning ???

bevakare  
#122297 Hej på er........en nyfiken fråga som förstås är känslig !

Hur många kubik ved säljer ni per säsong/år ?
Hur många kubik producerar man på en dag och en person ?

Frågan kommer sig av att vi funderat på om vi ska gallra och sälja det som ved i stället för massa.
En genomgång av våra marker visar mycket björk.

Ett kort överslag baserat på våra egna förutsättningar pekar det på minst 300 kubik à 400 kr plus moms per år
för att vi nå break even nivå inkluderat egen lön.

Detta därför att vi måste göra en del investeringar vedmaskin (ca 100 000 kr) mm.

Hoppas någon kan delge sin erfarenheter



   TS
Avatar Fallback

Re: Break even nivå vedförsäljning ???

H3nkk4  
#122413 Hej..

Tycker väl inte att det är så känsligt att berätta då det inte rör sej om så stora mängder :smile:

Vi har har utökat försäljningen lite varje år, så på 2010 sålde vi 189m3 men det skulle ha gått att sälja mycket mer.
Så nästa år skall vi utöka ytterligare.

Hur många kubik man producerar/dag beror ju till viss del på vilken maskin man har.

Vi har en Palax Power 70 som är mycket snabb, dock gå det inte att kapa större diameter är 25cm.
Då vi har kapat direkt på traktorsläp och inte behövt hålla på med nätsäckar så har vi fyllt traktorsläpet som är 12m3
på max. 3 timmar , så det blir 4 m3 i timmen. Så ungefär 30 m3 om dagen i praktiken.

Diametern på virket är runt 15-20 cm , i teorin går det att producera mycket mer.

Avatar Fallback

Re: Break even nivå vedförsäljning ???

H3nkk4  
#122450 Här har jag prövat (uppskattat) olika kostnader på 1 m3.(lös m3)

11€ = massapriset
12,5€ = Traktor+ vedmaskin vid kapning
7,5€ = Lön för skogshuggaren vid 25€/ timme
3-4€ = För utkörning(normal) vid ett lass på ca. 6 fub

Tot. 34€

Avatar Fallback

Re: Break even nivå vedförsäljning ???

bevakare  
#123080 Hallå.........hade nog trott att någon fler skulle skriva någon rad i detta ämne.........

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).