Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1406507 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#135084med tanke på att ja använder mellan 800-1500lt diesel om dan känns de som inte de gör så mycke me 50l hit o dit. ja vill med ta betalt för frakten., men folk vill inte betala för de ,eftersom dom då kan köpa veden billigare o fraktfritt av de stora vita säljarna på österlen.

visst e de skoj o skotta saj fram till vedkunderna,fast de e bästa tiden på året o sälja ved för dom frågar inte så mycket om pris, o svevia får pröjsa för soppan.
ÄR en hobby så mest kl o få in lte pengar på de o tar du mina 500kr kbm x sålda 780kbm så blir de nån krona över ändå.
har 1500kbm stock som e på väg hem o de kan ja nog sälja av till vintern som torr ved,eftersom den e torrare än macka säcken så har folk inga krav o vet inte vad torr ved innebär

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:med tanke på att ja använder mellan 800-1500lt diesel om dan känns de som inte de gör så mycke me 50l hit o dit. ja vill med ta betalt för frakten., men folk vill inte betala för de ,eftersom dom då kan köpa veden billigare o fraktfritt av de stora vita säljarna på österlen.

visst e de skoj o skotta saj fram till vedkunderna,fast de e bästa tiden på året o sälja ved för dom frågar inte så mycket om pris, o svevia får pröjsa för soppan.
ÄR en hobby så mest kl o få in lte pengar på de o tar du mina 500kr kbm x sålda 780kbm så blir de nån krona över ändå.
har 1500kbm stock som e på väg hem o de kan ja nog sälja av till vintern som torr ved,eftersom den e torrare än macka säcken så har folk inga krav o vet inte vad torr ved innebär

Japp, vill man aldrig få upp prisnivån så ska man köpa upp ett rejält lager sommarvverkat virke och sälja som torrt till hösten. Det kommer att slå helt klart!

jd6630  
#135110kom du ner här o sälj din ved, du hade inte sålt en pinne.
min ved e avverkad i fjor våras,andra nu i aug sept.
de 6 av 10 tar 450-500kr resten e billigare o där handlar folk
ingen ger 500kr kbm för björk, kanske ev,400 MAX så du vet inte vad du snackar om, e helt olika marknader
jag sålde själv 5år gammal inne lagrad ve 2010 för 500-550kr kbm o 1-10 som ringde köpte

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:kom du ner här o sälj din ved, du hade inte sålt en pinne.
min ved e avverkad i fjor våras,andra nu i aug sept.
de 6 av 10 tar 450-500kr resten e billigare o där handlar folk
ingen ger 500kr kbm för björk, kanske ev,400 MAX så du vet inte vad du snackar om, e helt olika marknader
jag sålde själv 5år gammal inne lagrad ve 2010 för 500-550kr kbm o 1-10 som ringde köpte

Nämn då en enda vedhandlare som hade lager kvar efter de två senaste säsongerna. Självklart blir veden såld då till högre pris. Men det är ju ni själva som ser till att ni har den prisnivån som ni har. Är du nöjd som det är så fortsätter du naturligtvis som du gör i dag.

jd6630  
#135199tja de va nån som hade kvar,tror inte någon kapar upp förrän dom får beställning på veden,inte lätt när den ligger under snön. enda ja vet handlarna har på lager här e 40l säckar
ja tar en 500kbm tycker de fukar bra,jämna pengar o enkelt att räkna,klart ja vill höja till 550-600 men de går inte
vet inte varför andra handlare sänker priset, finn några nu som säljer torr staplad ved för mellan 200-300kr kbm. tror många har problemet att de ska ta hem timmer inför nästa år o måste ha in pengar o därför säljer billigt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:tja de va nån som hade kvar,tror inte någon kapar upp förrän dom får beställning på veden,inte lätt när den ligger under snön. enda ja vet handlarna har på lager här e 40l säckar
ja tar en 500kbm tycker de fukar bra,jämna pengar o enkelt att räkna,klart ja vill höja till 550-600 men de går inte
vet inte varför andra handlare sänker priset, finn några nu som säljer torr staplad ved för mellan 200-300kr kbm. tror många har problemet att de ska ta hem timmer inför nästa år o måste ha in pengar o därför säljer billigt.

Mycket av ert problem tror jag också beror på det du skriver. Folk kapar på beställning nu? Hur ska den kunna vara torr till vintern? Då måste du ju dra av kanske 30 % på priset då det blir såpass mycket mindre energi när du eldar. Vet ingen vedhandlare i mina trakter som kapar och klyver på det sättet.
500 kr för råved halvrutten fjolårsved låter ju inte inte så dåligt ändå. Fast så har du ju en fraktkostnad som ska dras av på dom pengarna med då om du bara tar betalt för diseln-

jd6630  
#135211500 kr för råved halvrutten fjolårsved låter ju inte inte så dåligt ändå. Fast så har du ju en fraktkostnad som ska dras av på dom pengarna med då om du bara tar betalt för diseln-

hur kan timmer som e huggt i fjor va halvrutten?? de förstår ja inte ,o ja har inte vart me om att mitt timmer e dåligt, e väl gran o björk kanske som inte håller saj,men riktigt träd kan nog ligga länge innan de ruttnar
tja får ja bara betalt för soppan så har ja ju inte mycke andra kostnader för transporten, pågen kör iväg de mesta så ja slipper sitta där.
som ja ser de e de dieseln som kostar mest o den ja vill ha betalt för

Eric H  
jd6630 skrev:... så har ja ju inte mycke andra kostnader för transporten, pågen kör iväg de mesta så ja slipper sitta där...

Får inte den stackarn betalt för sitt jobb :surp:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Eric H skrev:
jd6630 skrev:... så har ja ju inte mycke andra kostnader för transporten, pågen kör iväg de mesta så ja slipper sitta där...

Får inte den stackarn betalt för sitt jobb :surp:

Tycker din beskrivning tyder på att det är maskiner för minst 2 mille om bara traktorn kostade 1,7. Så en timpeng runt 800 plus moms är ju absolut det minsta. Då ser ju jag inte diseln som den största kostnaden när den drar 5 liter i timmen.

Kristoffer D  
jd6630 skrev:500 kr för råved halvrutten fjolårsved låter ju inte inte så dåligt ändå. Fast så har du ju en fraktkostnad som ska dras av på dom pengarna med då om du bara tar betalt för diseln-

hur kan timmer som e huggt i fjor va halvrutten?? de förstår ja inte ,o ja har inte vart me om att mitt timmer e dåligt, e väl gran o björk kanske som inte håller saj,men riktigt träd kan nog ligga länge innan de ruttnar
tja får ja bara betalt för soppan så har ja ju inte mycke andra kostnader för transporten, pågen kör iväg de mesta så ja slipper sitta där.
som ja ser de e de dieseln som kostar mest o den ja vill ha betalt för

Jämför du ved från en stock som höggs i februari och klyvs i september med ved från en stock som höggs i januari och kapades och klövs i mars så är den förstnämnda betydligt sämre.

jd6630  
#135235skitsnack!!!! riktigt jävla skitsnack. har faktiskt diskuterat detta ida me en mycket timmerkunnig man. skitsnack!!!
riktigt virke o friskt trä kan fan ligga flera år innan man kapar upp de, de blir bara torrare o hårdare.

transport...
ja traktor 1,7. flakväxlaren gav ja väl 600 tusen för o sen en massa flak så de räcker inte me 2 mille
men de e ju maskiner som används te allt annat me som inte rör veden o därför vill ja kan ja väl inte ta nån större kostnad för de. tar för soppan.
o jo då pågen får osse en slant te glass.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:skitsnack!!!! riktigt jävla skitsnack. har faktiskt diskuterat detta ida me en mycket timmerkunnig man. skitsnack!!!
riktigt virke o friskt trä kan fan ligga flera år innan man kapar upp de, de blir bara torrare o hårdare.

Då har du träffat på fel timmerman! Titta på asp, al björk tex. Ädellöven är visserligen lite bättre men det märks en klar skillnad. De är halvruttna det kan jag lova dig! Skulle då aldrig få för mig att kapa ved av fjolårsved till försäljning och kalla det fin ved för det är det långt ifrån.

jd6630  
#135251asp al o björk e ju inget man gör ved av. tror nog du får omvärdera dina impulser,för ja har bokestock som ligger o e 2 år.lika jäkla fin invändet så att de e halvrutten ved e rent skitsnack

Kristoffer D  
jd6630 skrev:asp al o björk e ju inget man gör ved av. tror nog du får omvärdera dina impulser,för ja har bokestock som ligger o e 2 år.lika jäkla fin invändet så att de e halvrutten ved e rent skitsnack

Vilken värld lever du i? Björkved är det som är mest eftertraktat på marknaden. Dessutom har björk och asp högt energiinnehåll vilket gör dem mycket lämpliga som ved.

Att elda med ädellöv är inget annat än kapitalförstöring. Undantaget sådant som ändå går som massaved/energived vid gallring.

Tror nog det är herrn som borde se över sina kunskaper när man anser att björk inte är något att elda med...

H3nkk4  
jd6630 skrev:skitsnack!!!! riktigt jävla skitsnack. har faktiskt diskuterat detta ida me en mycket timmerkunnig man. skitsnack!!!

transport...
ja traktor 1,7. flakväxlaren gav ja väl 600 tusen för o sen en massa flak så de räcker inte me 2 mille
men de e ju maskiner som används te allt annat me som inte rör veden o därför vill ja kan ja väl inte ta nån större kostnad för de. tar för soppan.
o jo då pågen får osse en slant te glass.

Jag kan lova dej att dom stockarna som höggs i vintras och som du skulle ha kapat upp i april är säkerligen fuktiga ännu. Det kan du inte kalla för torr ved.

Men det stämmer att du kan förvara t.ex. björkmassaved i flera år innan du kapat och klyver det förutsatt att det är avverkat med processor. Ifall du avverkat för hand och inte "randat" barken slipper inte fukten ut och så är det ruttet redan första sommaren.

Björk är ju den populäraste veden, al är också populärt. Ek som ni har mycket ner i Skåne bör man inte endast elda med då den innehåller garvsyra.

Ett gammalt "talesätt" är att veden skall vara kluven före första maj ifall man tänker elda med den samma år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).