Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 61259 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

svampbob  
Camaro1969 skrev:
elmis skrev:
jannee skrev:Har du endast ? en luftvärmepump kan det nog löna sig att elda med ved rätt ofta.
Scopvärdet är inte speciellt högt när temperaturen är minus 5 eller kallare.
Vid minus 10 och kallare är scopvärdet 1 eller ännu lägre, så visst lönar det sig att elda med ved, även om du får betala 1 000 kr/m3s, vilket jag tycker är ett bra (rätt) pris för mig men även för kunden.

SCOP värdet är ett snitt över året, till skillnad från det man förr angav, COP, som var högsta möjliga värdet.
Sen är det ju mer ekonomiskt att ha tex bergvärme i Norrland istället för luftvärmepump, just pga kallare klimat.

glöm att du har scop på över 4 på en luftvärmepump mööjligen i sydligaste delen av sverige

när man behöver värme får man va glad om den ger över 2

och den klarar inte ens av att hålla huset varmt när det är kallt... så du behöver elradiatorer eller annat med

blir rätt tokigt att räkna som du gjort alltså :)

Nu när elpriserna fluktuerar mer och mer och den utvecklingen kommer bara att förstärkas med tiden.

Det är relativt ointressant vad värmepumpen ger när elen är nära på gratis. De månader/dagar då elpriset slår rekord så är det stor sannolikhet att luftvärmepumparna ger som sämst.

elmis  
Camaro1969 skrev:
elmis skrev:
jannee skrev:Har du endast ? en luftvärmepump kan det nog löna sig att elda med ved rätt ofta.
Scopvärdet är inte speciellt högt när temperaturen är minus 5 eller kallare.
Vid minus 10 och kallare är scopvärdet 1 eller ännu lägre, så visst lönar det sig att elda med ved, även om du får betala 1 000 kr/m3s, vilket jag tycker är ett bra (rätt) pris för mig men även för kunden.

SCOP värdet är ett snitt över året, till skillnad från det man förr angav, COP, som var högsta möjliga värdet.
Sen är det ju mer ekonomiskt att ha tex bergvärme i Norrland istället för luftvärmepump, just pga kallare klimat.

glöm att du har scop på över 4 på en luftvärmepump mööjligen i sydligaste delen av sverige

när man behöver värme får man va glad om den ger över 2

och den klarar inte ens av att hålla huset varmt när det är kallt... så du behöver elradiatorer eller annat med

blir rätt tokigt att räkna som du gjort alltså :)

Jag bor i Skåne, så här fungerar en värmepump alldeles utmärkt.
Och även med ett SCOP på 2 så blir det billigare med dagens vedpriser.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#795264 Är väl även intressant att räknar på investeringen av anläggning.
Räknar själv (lite slarvigt) med att vedpannan inkl. tankar, cirkulationspumpar, styrningar med shuntventiler och underhåll, reservdelar som keramik etc kostar ca 1100kr/månad. Räknar då med allt nytt var 25:e år (förra höll 32år).

Hur ser kalkylen ut för olika alternativ med pump för er som räknar?

Hema  
Sjögård 4 skrev:Är väl även intressant att räknar på investeringen av anläggning.
Räknar själv (lite slarvigt) med att vedpannan inkl. tankar, cirkulationspumpar, styrningar med shuntventiler och underhåll, reservdelar som keramik etc kostar ca 1100kr/månad. Räknar då med allt nytt var 25:e år (förra höll 32år).

Men då får du räkna in varmvattnet. 👍

elmis  
Sjögård 4 skrev:Är väl även intressant att räknar på investeringen av anläggning.

Ett lågprisexempel kunde vara Julas Qlimapump (4.9 kW) för 10000:-, div installationsmaterial för 2000:- och själva installationen 4000:- efter ROTavdrag.
Blir ca 16000:- per pump och om man sätter in 2 pumpar (tex om man har flera våningar eller storthus) ~32000:-.
Om de håller i 10 år så blir det 3200:-/ år eller ca 270:-/mån.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:Det är relativt ointressant vad värmepumpen ger när elen är nära på gratis. De månader/dagar då elpriset slår rekord så är det stor sannolikhet att luftvärmepumparna ger som sämst.

Men om COP (= effektiviteten på svenska) är under 1 vid riktigt kalla dagar så är det ju bättre att stänga av värmepumpen och värma direkt istället för att spara på elen.
Och varför kalla det för SCOP när den adekvata svenska benämnimngen är säsongseffektivitet?

Användarvisningsbild

svampbob  
th skrev:
svampbob skrev:Det är relativt ointressant vad värmepumpen ger när elen är nära på gratis. De månader/dagar då elpriset slår rekord så är det stor sannolikhet att luftvärmepumparna ger som sämst.

Men om COP (= effektiviteten på svenska) är under 1 vid riktigt kalla dagar så är det ju bättre att stänga av värmepumpen och värma direkt istället för att spara på elen.
Och varför kalla det för SCOP när den adekvata svenska benämnimngen är säsongseffektivitet?

Jag har dålig koll men trodde inte att dom kunde gå under ett. Jag har hört att när det blir för kallt så går pumpen istället över till att värme direkt med elen istället för pumpprocessen och det är väl i princip definitionen på ett. Men som sagt jag är dåligt påläst i ämnet.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
svampbob skrev:
th skrev:

Jag har dålig koll men trodde inte att dom kunde gå under ett. Jag har hört att när det blir för kallt så går pumpen istället över till att värme direkt med elen istället för pumpprocessen och det är väl i princip definitionen på ett. Men som sagt jag är dåligt påläst i ämnet.

det borde de nog kunna göra, iom att det finns en utedel som jag antar kräver energi, och den förbrukas ju på utsidan kåken :)

Användarvisningsbild

svampbob  

Och varför kalla det för SCOP när den adekvata svenska benämnimngen är säsongseffektivitet?[/quote]

Jag har dålig koll men trodde inte att dom kunde gå under ett. Jag har hört att när det blir för kallt så går pumpen istället över till att värme direkt med elen istället för pumpprocessen och det är väl i princip definitionen på ett. Men som sagt jag är dåligt påläst i ämnet.[/quote]

det borde de nog kunna göra, iom att det finns en utedel som jag antar kräver energi, och den förbrukas ju på utsidan kåken :)[/quote]

Så sant Kråkorna behöver också värme.

Användarvisningsbild

svampbob  
#795405 Det var minus 20 i morse och folk ringer om ved från alla håll. Lagren börjar vara tomma.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#795411 Har inte följt debatten här, men hur tänker ni som annars säljer till T.ex Södra där man får 505kr + cert + efterlikvid + utdelning när det gäller priset på björkmassan? Är ju helt galet att skänka bort veden genom att inte ta ordentligt betalt för den. Att folk som inte har skog begriper varför veden har blivit så "dyr" är en sak, det kan man alltid försöka förklara för dom. men den kan omöjligt bli billigare än vad man får genom att skicka det till bruket + arbetskostnaden för att klyva och ta hand om veden. Då är man enligt mig en idiot, eller är det jag som är det 😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
#795430 Fabriken betalar 450kr fubben plus moms.
Tar du 600kr plus moms så blir det 1200kr fubben iom att ca hälften är luft.
Rätt bra betalt för att göra 1m3 säckar om du har en skaplig vedmaskin.

jannee  
#795454 Halvproffs, vad menar du med bra betalt?
Börjar man räkna på det antalet timmar det tar - man ska räkna in ALL tid, dessutom måste du räkna in en viss timkostnad för vedmaskinen - gör du detta blir det inte ens en normal timpenning en grovarbetare får.
Du måste, hur du än räknar ha en timförtjänst på allt som allt på minst 500 kr/tim, annars jobbar du för billigt.
Frugan och jag tillsammans har nu upparbetat 100 m3fub.
Vi har tillsammans hållit på hela veckan, ok en dag gick bort - det snöade + en halv dag gick också bort - minus 23 grader = för kallt för en pensionärer :-bd
Vi har sågat bitarna i 43 cm längd klyft dem med fyrklyven. Blev en hel del sticks, men frun vill ha det så :???:
Limpan vi nu har liggande är 4 meter hög ca 5 till 5 1/2 meter bred och knappt 30 meter lång.
Ska bli intressant att se hur stor plats den tar när den är torr och intravad.

Användarvisningsbild

Erre  
slyman skrev:När börsen stiger ska alla dit och tjäna pengar. Samma nu när vedbristen är stor, då ska flera starta upp och tjäna pengar.
Att m3 priset blir högre i år beror på att bränsle/transport/elpriset stigit enormt. Det är bara acceptera att vedsäljarna vill ha kompensation för kostnadsökningarna. Gulaschbaronerna får vi leva med.

Så är det. Jag har höjt jag med. Men inte till dom siffror man ser på blocket för ved. Där övergår dom vad jag inte tycker är okej. Sen lär dom få sälja ändå. Å det är inte mycket att orda om. Dom som har råd har råd.
Men det finns dom som inte har råd. Å då ska man nog inte håna gamla gubbar som levererar å inte tar ocker pris. Dom som har tur att hinna köpa av dom innan lagret tar slut får en lite bättre vardag.
Kan ju finnas ett värde i det med. Om man är lagd åt det hållet att hjälpa

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795463 Jag tänkte nog ta 600+moms för ved i 1000 liters storsäck. Sen lite för säcken om de ska ha den. Å så utkörningskostnad om de vill ha det.
Här begär de som säljer torr barkborregran 1000 kr för 1,2 säck.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).