Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1406509 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:
Engelthon skrev:
När man hugger skog så är medelstammen en väldigt viktig parameter för att avgöra kapaciteten i fub/h.
Har man en bra vedmaskin och logistik så följer även där kapaciteten av medelstammen.

Det är klart att det är så till en viss del och påverkar resultatet.

Men för att inte krångla till det tänkte jag inte gå in i detaljer. Igentligen var frågan om det är värt besväret att göra ved när virkespriser är hög.

Jag försöker uppdatera mig själv just nu. Inte att pråpåa om någon.

Detta är bara ett räkneexempel ta inte siffrorna på förstört allvar.

1000kr/fub hemkört på gården x 460m3fub = 460.000kr
460 x 2,2 = ca 1000m3s x 0,5h = 500tim x 450kr = 225.000kr

Det innebär att netto kostnaden är 685.000kr eller 685kr/m3s på detta kommer overhead och vinst.

Overhead är bokföring, maskiner, drift, försäljning etc. Rent krasst tror jag att man får räkna 225.000kr till här.
Vinst bör vara 10% 90.000kr

Så då blir priset 1000kr m3s.

1000 kr/fub hemma på gården känns lite dyrt. Jag sorterade björken jag högg i vinter och det klenaste säljer jag. Har inte gjort upp om pris men 500 kr + moms/fub för en timmerbil klent känns rimligt och köparen står för frakten.
Det blev ett väldigt lyft för produktionen när medelstammen höjdes.

1000 kr fub inkl moms hemma på gårdsplan får man då vara nöjd med i mina trakter. Men det skiljer ju i olika landsdelar precis som priset på färdig ved.

Ja helt rätt, jag tänkte ex moms hela vägen.

born11  
#852943Jag är 65 och när nu min lastbil inte driver fast den kostat mig över 35k förra säsongen så söker jag någon som kan ta över mina vedkunder i Stockholm.
Jag har levererat i 19 år och vill att någon tar över mitt adressregister som senaste 4 åren har 93 olika kunder som jag levererat till från Tyresö-Nacka- Saltsjöbaden- Saltsjö Boo- Gustavsberg- Ingarö- Hemmesta- Värmdö- Saltarö- Stavsnäs- Djurhamn.
Det är alltså ett kompakt område som inte brukar bli över 10 mil när jag kommit till första kund, och jag har haft 30 mil dit så det måste finnas många som bor närmare än mig som kan hjälpa mina kunder.
Kriget har naturligtvis påverkat min volym då priset gått upp ca 40% så från 10 resor med ca 13 travade kubikpallar + ca 500 40L säckar på dem till fjolårets 2 resor. Jag tycker ändå det finns lönsamhet då jag inte har några småkunder, utan min minsta leverans är 37 säckar eller 2 travade kubikpallar som jag säger motsvarar 3 löskubik. Mina priser var i fjol 125:-/st för småsäckarna och 5000:- för 2 travade kubikpallar så varje lass ger runt 90k i omsättning med moms och jag får med mig ved till 12-17 kunder på en resa.

Jag vill ha 20k+moms för mina adresser som blir drygt 10% första året sedan får du marknadsföra dig själv och visa vad du går för.

Jag köper småsäckarna från Estland men har betalat 5:30€/st med frakt för en trailer med drygt 1700 säck så det finns nog billigare att få tag på men detta var i augusti -22.
i fjol hade jag 30 kunder å nu står de å stampar å väntar på mitt säljbrev, men jag vill inte säga att jag slutar utan att erbjuda en ersättare. Bor du inte nära behöver du en 2x4 skåpbil som lastar minst 8 ton å helst över 9. Axelavstånd max 530cm men skillnad om man har 510 för det är ju oftast heltidsboende i sommarstugor jag levererat till.

Kom igen nu å ta vara på denna chans för jag vill få klart med ersättare denna vecka. Jag ska på Helsingforskryssning men håller koll i tråden. Många frågor kan gälla flera så jag föredrar frågor i tråden så får flera svar på samma fråga.

Användarvisningsbild

Melem  
#872625Hej,

nu börjar planeringen inför årets vedproduktion. Jag började sälja ved förra året så jag är nybörjare. Har fått förslag att köpa en lastbil med släp björk för 450 kr/fub - enligt säljaren ca 7000kr per trave. Bor i södra Norrland och har inte koll på exakta priser. Är det ett bra pris för det området?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#872630det är bra pris för fub, hade han istället sålt till föreningen så är det 630:- i prislistan + remier och efterlikvid... vet inte varför denne säljare inte vill ha fullt betalt ?

Användarvisningsbild

uppland2  
#872666Norra Skog ger väl 430.-?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Melem skrev:Hej,

nu börjar planeringen inför årets vedproduktion. Jag började sälja ved förra året så jag är nybörjare. Har fått förslag att köpa en lastbil med släp björk för 450 kr/fub - enligt säljaren ca 7000kr per trave. Bor i södra Norrland och har inte koll på exakta priser. Är det ett bra pris för det området?

Det är som tidigare skrivits ett väldigt billigt pris. Men värt att ha koll på är att 7000 kr/per trave med detta pris förutsätter att traven innehåller 15 m3fub. En bil lastar normalt ca 25 kubik travat mått i en trave och det skull då innebära att fastvolymprocenten skulle vara 60% vilket är helt orimligt om vi pratar om björk och det inte är väldigt grova dimensioner.

Jag och Fredrik gjorde en test i fjol våras där vi köpte en trave gallringsmassaved av björk. Vi mätte upp det till ca 25 m3 travat och sedan mätte vi varenda massavedsbit med klave och måttband för att få fram fastvolymen. Både på och under bark. Lastbilschauffören sa att det nog skulle vara 12 m3fub ungefär. Det visade sig dock att vårt 25-kubikslass innehöll ca 10 m3fub. Det var förstagallringsved av björk som den brukar se ut men inte orimligt krokigt.

Vid närmare koll med Biometria sa de att fastvolymprocenten för björkmassaved ligger i häradet 42-49% vid deras prover på inmätt björkmassaved. Som medelvärden för hela landet och både gallrings och slutavverkningsbjörk. Ju klenare massaved desto lägre fastvolymprocent.

Om vi använder de uppgifter du fått om "ca 7000 kr/trave" och 25 m3t så blir det faktiska m3fub-priset vid olika (rimliga) fastvolymprocenter så här:

42% fastvolym = 667 kr/m3fub (klen gallringsved)
45% fastvolym = 622 kr/m3fub (medelgrov björkmassaved)
50% fastvolym = 560 kr/m3fub (grövre björkmassaved)

Här kan du läsa mer om testet vi gjorde: Stockmätning av ved - hur många fub?
och här finns en artikel om olika fastvolymprocent på björkmassaved: Ved- eller fastvolymprocent på löv- och björkmassaved

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#872681Finns väl ingen som kör 10 fub på en full lastbilstrave. Ni Torbjörn och Fredrik har antingen mätt fel vilket ju många tyckte eller så har han långt ifrån full vikt/lastvolym. Men har chauffören själv sagt 12 fub så är det givetvis mer rimligt. Brukar vara mellan 40-45 fub på bil och släp björkmassaved. Lite mindre på biltraven än släpet. Men oavsett så låter det billigt. Men det är väl svart förstås.

Reymond  
#872685Är det 3 meters eller fallande längder ni mätt fastvolymprocenten på?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872703Fallande. Medellängden var några decimeter kortare än vad både lastbilschaffisen uppskatade på lasset och vad vi mätte in för traven på marken. Traven leverades på bilen. Inget släp.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872746När man som jag är lite bekväm och inte orkar testmäta själv så vore det skoj om nån kunde fastslå
en bra omräkningsmodell för klen småkrokig björk i 4 meters längder till välkluven 30cm långt i 1,5m³ storsäck
som är ordentligt omskakad för att få i max i varje storsäck.
Alltså om jag köper en trave långved liggandes på marken som är 4m lång X 3m bred X 0,83m hög = 10m³
Hur många m³ blir den högen kluven kapad och välfylld i 1,5m³ storsäck?
Antag att det tar två timmar att processa veden ner i säckarna och att man vill ha 600kr/h ex moms för arbetet.
För beräkning baklänges antar jag att man kan ta 900kr/m³ för veden i storsäckarna, vad kan man då betala
för ovan nyss nämnda 10m³ långved?
Det verkar som att vedpriset till slutkund måste upp en smula?

Användarvisningsbild

Melem  
#872766Hej, och tack för svar. Jag ställer frågan till säljaren och hör hur många kubik han uppskattar att varje trave är på. Torbjörn, jag tycker att det var väldigt bra att ni undersökte det där och jag minns den podden. Vill även passa på att säga att jag tycker att podden är väldigt bra, lyssnar varje fredag - tyvärr började jag lyssna på podden efter att jag skrivit på kontrakt med ett visst känt stort svenskt företag om att gallra, röja och avverka på min skog. Önskar att jag varit mer upplyst då.

Jag kan uppdatera er senare i år hur många m3s ved det blev av denna lastbil. Jag får väl även mäta upp travarna.

jannee  
#872789Du kan mäta och räkna på hur många olika sätt som helst och alltid få fram olika siffror.
Väga veden vore kanske den säkraste metoden men då måste även all ved ha samma fuktighetsgrad.
Är inte säker på hur Biometria gör när de kontrollmäter en trave eller ett lass massaved.
Det mest logiska är väl att de doppar allt i en vattentunna.
Vore intressant att beskåda och se hur stora skillnader det blir mellan det automatiska mätningen och den faktiska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).