Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1266879 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#791093 Thorbjörn
Förklara nedan
200 kr/kubik i flakvolym
Vad jag har erfaret är att man transporterar gods per ton, kubik eller flm (flakmeter)
M.a.o. som transportör försöker man få med sig lite tungt gods + att komplettera med kubikgods.
Flm innebär i praktiken att leverantören köpt ett vis antal flakmeter
20 flm ska motsvara 36 ton eller 120 m3
Ett ton - 1800 kg - 6 m3
Som transportör ska man ha betalt för det som ger mest i börsen :-bd
Ett returtransport från Lycksele till Stockholm kan man få på tok för billigt - finns inget gods att lasta uppe i Lappland. däremot är det mycket gods upp.
DU bör ringa Luke transport i Laholm och av dem få ett pris på frakt av ovan nämnda "volym"
Vad Schenker, DHL, DSV tar är egentligen ointressant, det är vad åkeriet som sköter transporten tar.
Enligt "listan" kostar 1 kubik från Värnamo till Sundsvall 1 000 kr, men vad tror du transportören får?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791114 Billigast blir naturligtvis att köra torr färdig ved med flisbil eller möjligen containerbil. Dom större ekipagen kan då lasta drygt 130 kubik. Så en returtransport på det. Köra vatten har alltid varit en kostnad som man inte får något betalt för när man säljer ved.
Men 200 kr kubiken för ved på pall blir ju 450 kr fub plus moms så det är inte direkt billigt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#791132 Det billigaste du kan transportera ved norrifrån och till typ Stockholmstrakten är om du staplar veden VÄL på SJ pall och därefter bandar det.
Därefter får du ringa runt för att finna ett åkeri som kan ta det som ett returlass - när det passar åkeriet.
Helst ska det vara ett RENT partilass - EN lastning och EN lossning, då kan du komma ned till runt 10 - 12 000 för 20 flm.
När jag senast körde på övre Norrland (5 till 6 år sedan) räknade åkeriet med att frakten upp - då från Skåne till Norrbotten skulle inbringa helst 50 tkr, men inte UNDER 45 000 tkr.
Hem fick man vara glad om man fick pengar som räckte till dieseln, så illa var det.
Inte sällan fick man hålla på att byta lass 3 till 4 ggr = lasta köra en bit, lossa, finna ett nytt lass återigen köra en bit o.s.v..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Torbjörn Johnsen  
#791184
jannee skrev:Thorbjörn
Förklara nedan
200 kr/kubik i flakvolym
Vad jag har erfaret är att man transporterar gods per ton, kubik eller flm (flakmeter)
M.a.o. som transportör försöker man få med sig lite tungt gods + att komplettera med kubikgods.
Flm innebär i praktiken att leverantören köpt ett vis antal flakmeter
20 flm ska motsvara 36 ton eller 120 m3
Ett ton - 1800 kg - 6 m3
Som transportör ska man ha betalt för det som ger mest i börsen :-bd
Ett returtransport från Lycksele till Stockholm kan man få på tok för billigt - finns inget gods att lasta uppe i Lappland. däremot är det mycket gods upp.
DU bör ringa Luke transport i Laholm och av dem få ett pris på frakt av ovan nämnda "volym"
Vad Schenker, DHL, DSV tar är egentligen ointressant, det är vad åkeriet som sköter transporten tar.
Enligt "listan" kostar 1 kubik från Värnamo till Sundsvall 1 000 kr, men vad tror du transportören får?


Slarvigt uttryckt av mig. Det som avses är givetvis kubikvolym. Typ 1 kbm ved i småsäck på pall.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#791187 Kan du bara göra kompakta pallar i storleken 80 ggr 120 och 130 cm höga kan man lasta 96 pall på en normalstor bil och släp. Tror att du också börja närma dig viktmässigt vad ett ekipage får lasta.
Även om du får betala uppåt 20 tkr för frakten finns det säkert en bra lönsamhet i detta, men är man om sig och lite förveten kan du lätt komma billigare undan.
Det är bara till att börja räkna, skaffa en köpare i Stockholm och du kommer att få fullt med sysselsättning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791189 Jag har kört både och. Du kan visserligen få full vikt när du travar ved på pall. Helst då i småsäckar. Det tar lite längre tid att lasta och lossa så billigare blir det inte. Flisbilarna brukar ordna spån och flistransporter och för den del andra returtransporter också. Jag vet hur det ser ut här i fall och då blir det klart billigast att köra med flisbil och lösved full vikt. Nu säger jag inte att det är sanning överallt. Snabbt att lasta och snabbt att bli av med. Inga 15000 kr för att packa veden i säck heller. Sen kan man ju få ut högre pris på ved i småsäckar så det kan ju vara lönsamt ändå. Men att stå och trava lösved på pall och lasta är då rakt bortkastade pengar.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791193 Sen att få på 96 pallar är ju bara att drömma och finns inget behov heller. Här är det 50 pallar lastat och 4 tons övervikt på ett Norgelass.
Vedproducent - Lönsamhet i vedförsäljning?åsäckar#p146221

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791198
1675504753_7973627708.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791199
Torbjörn Johnsen skrev:Kollade tidigare i höstas med ett större speditionsföretag vad det kostar att köra ved (färdig i säck på pall) från t ex Lycksele till Stockholm och då hamnade det på ca 200 kr/kubik i flakvolym. Bättre att producera veden så nära virkestillgången med andra ord och transportera förädlad vara. Borde finnas utrymme för fler vedproducenter i Norrland👍

Du har rätt, man ska förädla så långt det går lokalt och sedan transportera.
Dilemmat nu är att alla arbetsföra och arbetsvilliga redan har jobb och det är bra mkt
lättare att tjäna pengar på lönejobb än att börja med seriös vedproduktion och om man gör det
så får man jobba ensam för det finns inte folk att få tag i som vill jobba för rimlig lön.
En lösning vore om staten hjälpte till att flytta folk söderifrån norrut, ungefär samma som staten gjorde
på 1960-talet och framåt när de tömde Norrbotten och Västerbotten på välutbildad och arbetsvilligt folk
för att fylla på med arbetskraft i de sydliga industrierna som byggts upp ofta med statlig hjälp.
Vår största fiende är i sedvanlig ordning staten.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791200 Förtydligar lite. På Norgevikten var det 4 tons överlass och det är en kort Norgebil. Men i Sverige är det laglig vikt. Ska man köra i Sverige i större skala så vill man nog ha dom större bilarna för att lasta full vikt. Men man kör full laglig vikt med lösved i Norge med denna bilen också 105 kubik. Poängen är mest att du lastar full laglig vikt både med lösved och om du travar den på pall. På och avlastning går fortare och smidigare som lösved än pall och bör sänka kostnaden med en 1-2 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791206 Om man skall transportera löst eller packat på pall måste väl bero på hur du sen skall sälja veden? Skall du sälja veden i småsäck är det ju bra om den redan är packad när du får hem den? Om du inte har en effektiv packanläggning och kan packa till ett billigare pris själv

Hur säljer Vedproducent sin ved? Hur lastas veden på bilen när du kör löst? Hur lastar du av veden när den kommer fram till dig? Hur hanterar du sen veden när den är avlastad?

Med bra och stabila pallar, rätt truck / hjullastare och rätt förare i så bör man kunna lasta på typ en timme, och lossa på lika lång tid. Lyckas man få till det riktigt effektivt så kan det gå på en halvtimme med.

(Hur många pall man får på en bil beror ju på hur stora pallarna är! Eller?

En vanlig svensk 24metare har oftast en total flaklängd på 19,2 meter, detta gör att man får plats med 48 pall av EUR palls storlek. Staplar man två på varandra blir det 96, 3 på varandra 144st osv.
Lasthöjden brukar vara på typ 2,8 - 3 meter
Bredden brukar vara på typ 2,45 - 2,50 Så om man ställer EUR pall två till bredd eller tre till bredd spelar mindre roll, man får på lika många, men om dom är det minsta större än standdardmått 120 x 80 cm så får man på mindre.

Max lastvikt har jag dålig koll på då vi på mitt jobb har lätta varor och brukar ligga på 10 000kg - 16 000kg på en helt fylld bil o släp.)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791221
Zixten skrev:Om man skall transportera löst eller packat på pall måste väl bero på hur du sen skall sälja veden? Skall du sälja veden i småsäck är det ju bra om den redan är packad när du får hem den? Om du inte har en effektiv packanläggning och kan packa till ett billigare pris själv

Hur säljer Vedproducent sin ved? Hur lastas veden på bilen när du kör löst? Hur lastar du av veden när den kommer fram till dig? Hur hanterar du sen veden när den är avlastad?

Med bra och stabila pallar, rätt truck / hjullastare och rätt förare i så bör man kunna lasta på typ en timme, och lossa på lika lång tid. Lyckas man få till det riktigt effektivt så kan det gå på en halvtimme med.

(Hur många pall man får på en bil beror ju på hur stora pallarna är! Eller?

En vanlig svensk 24metare har oftast en total flaklängd på 19,2 meter, detta gör att man får plats med 48 pall av EUR palls storlek. Staplar man två på varandra blir det 96, 3 på varandra 144st osv.
Lasthöjden brukar vara på typ 2,8 - 3 meter
Bredden brukar vara på typ 2,45 - 2,50 Så om man ställer EUR pall två till bredd eller tre till bredd spelar mindre roll, man får på lika många, men om dom är det minsta större än standdardmått 120 x 80 cm så får man på mindre.

Max lastvikt har jag dålig koll på då vi på mitt jobb har lätta varor och brukar ligga på 10 000kg - 16 000kg på en helt fylld bil o släp.)

Nu var väl frågan om lägst transportkostnad eller har jag misstolkat något? Varför ska man göra små och dubbelt så många pallar då? Lastning och lossningstiden kostar ju också pengar och pallarna i sig stjäl vikt som du annars kan lasta med ved. 96 pallar i vikt blir några kubik mindre med ved du kan lasta tex.
När jag har kört lösved fulla lass så lastar jag med teleskoplastaren. Dom flesta lassen som jag kört har jag själv varit mottagare till och levereras som vanligt med tippsläp 5 eller 10 kubik. Sen har jag sålt småsäckar på pall och även lösved som kunder packat både småsäckar och kubikpallar när dom fått veden. Men såklart får man anpassa sig till kunden. Har också lastat enkubikare på semitrailer stjälpt mått som kunden har hämtat själv och även på flisbil. Då får du på knappt halva volymen och mer än dubbelt så hög transportkostnad. Men den kunden var nöjd med det och tyckte han kunde betala dryga 100 kr kubiken extra för att slippa fylla dom själv.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#791248 Avgörande måste väl ändå vara till vilken kundgrupp man vänder sig emot.
Med storförpackningar blir automatiskt priset lägre än vilket pris du kan ta ut för säckved.
Vänder du dig mot kunder som vill inhandla hela sin årsförbrukning på ett bräde behöver du en typ flisbil med egen truck, medans kör du med småsäck på pall duger det med vilken inrikesbil som helst.
Nu har jag ingen aning om hur stor prisskillnaden blir, men du får garanterat med dig mer ved om du har det pallvis än stjälpt i storsäck.
Som det just nu är skriker folk efter ved men framförallt pellets vilket gör att prisbilden är riktigt onormalt hög - tillfälligt eller för att stanna?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#791253 Ja logistiken runt vedhanteringen tror jag många grubblat mycket på och jag också. Har nog kommit fram till vad jag tycker passar mig bäst men andra kan ju ha andra förutsättningar. Men transporterna är dyra och det gäller att utnyttja transporten fullt ut annars kostar det fort extra kronor per kubik. Nu är vedpriserna högre absolut men det är kostnaderna också. Så personligen tror jag många som nu ska klyva en massa ved har lagt av redan om 1-2 år igen. Ska du få täckning för fasta och rörliga kostnader så krävs ganska stora volymer. Vilket få klarar. Många får inte tag på råvara heller. Extra besvärligt har det blivit i år.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jannee  
#791424 Vedproducent
Någon kanske svarat på denna fråga tidigare, men jag ställer den till dig, du om någon bör ha 100 % koll.
Om jag sönderdelar massaved ex 1 fub.
Hur mycket blir det i travat mått om längden på vedbitarna är 30 cm, eller om vedbitarna är 40 cm?
En bekant till mig brukar köpa något lass ved, vagnen rymmer 8 m3 struket mått, när han staplat in veden i vedförrådet beräknar han att utrymmet som krävs är knappt 5m3.
P.g.a.d. inbillar jag mig att 1 fub motsvara ca 2,5 m3s - är jag fel ute?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).