fre 16 dec 2022, 21:02#784547forest. skrev:Tosca skrev:Jag säljer i 1,5 m3-säckar, de flesta vill betala via swish, så jag har aktiverat min företagsswish - banken tar ett par kronor per transaktion men betalningen kommer ju direkt in på företagskontot så spårbarheten är god.
Jag talar alltid om priset inklusive moms, det är som regel privatpersoner som köper så då behöver de inte fundera eller försöka pruta bort momsen.
Sen gör jag en kontantfaktura så alla uppgifter finns dokumenterade i bokföringen, revisorn är nöjd med det, jag kan skicka den till kunden med om de vill ha den.
Så du behöver inte gör ett kvitto till kunden?
Om kunden inte vill ha kvitto, så duger det med faktura som samsvarar med banken.
Mina kunder vippsar (swishar) ofta till mig. Jag förer över till firmakonto och gör en faktura på belöpet så jag kan lägga i rekenskapen. Jag aksepterar ALDRIG att kunden vill betala utan moms. Några gångar frågar dom: "Vad kostar det?" Jag säger "800 plus moms." Så kommer det; "Men vad blir det utan moms?" Då svarar jag "Tusen!"
Det viktiga är att allt du säljer och köper i firma, kan redovisas med kvitto och bankutskrift.
Jack of all trades, master of none!