Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1415074 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Suneland  
adahlm skrev:
vänta på kunder som ska hämta ved.

Jag måste helt sluta ta emot hämta-själv-kunder. Över 50% klarar inte att hålla tiden ens med en timmes marginal, visst kan man göra nåt annat medan man väntar, men nu gäller det att hållas på vägen med transporterna

För att inte tala om dom som tror dom kan köra två 1,5m3 säckar på sina små släpvagnar... Deras 5 svängar blir helt plötsligt 10 med högst osäker tidsuppfattning 🤣

Användarvisningsbild

svampbob  
Hema skrev:Det är bara att öka verksamheten och anställa en dräng för kundmottagandet. :)
Mer ved åt folket.

Jag funderar på att dra ned på vedkapandet och istället ägna mera tid åt att såga.

hfab  
svampbob skrev:
Jag funderar på att dra ned på vedkapandet och istället ägna mera tid åt att såga.

Precis min stil!
Mindre inkomstbringande arbete och mer av det roliga!

Användarvisningsbild

svampbob  
#771360Jag tror att det var i den här tråden som jag skrev om att min långved hade försvunnit.
Jag behöll björk och brännved från avverkningen som gjordes i höst. Jag hade kört hem och kapat ett par skotarlass och skulle hämta ett till då allt plötsligt var borta. Det blev ett missförstånd och bolaget lovande mig en ny trave brännved. Jag bad om relativt grovt.
Fick i veckan levererat en trave med vindfällen av tall.
Det var belånat i splintveden men i övrigt fint. Så idag har jag sågat virke av kärnveden i några stockar.

Det blir mindre ved men mera sågat.

Användarvisningsbild

Erre  
Suneland skrev:
adahlm skrev:
vänta på kunder som ska hämta ved.

Jag måste helt sluta ta emot hämta-själv-kunder. Över 50% klarar inte att hålla tiden ens med en timmes marginal, visst kan man göra nåt annat medan man väntar, men nu gäller det att hållas på vägen med transporterna

För att inte tala om dom som tror dom kan köra två 1,5m3 säckar på sina små släpvagnar... Deras 5 svängar blir helt plötsligt 10 med högst osäker tidsuppfattning 🤣

Sålde 6 kubik till en som ville hämta själv.
När han kom med bil å personbilssläp såg han att veden låg på tippvagnen med presenning över.
Han frågade vad vi ville ha för att köra hem veden med traktorn. 3 mil enkel resa.
-500kr sa jag.
Det var tydligen för dyrt. Han sa nej.
Så svärfar tippade av lasset nere vid vedmaskinen i regnet å körde hem med traktorn. Vi behöver vagnen för andra leveranser.

Hema  
Erre skrev:Sålde 6 kubik till en som ville hämta själv.
När han kom med bil å personbilssläp såg han att veden låg på tippvagnen med presenning över.
Han frågade vad vi ville ha för att köra hem veden med traktorn. 3 mil enkel resa.
-500kr sa jag.
Det var tydligen för dyrt. Han sa nej.
Så svärfar tippade av lasset nere vid vedmaskinen i regnet å körde hem med traktorn. Vi behöver vagnen för andra leveranser.

Inte fick han plats med 6 kubik på släpet va? Det var dumsnålt.

Användarvisningsbild

Erre  
#771371Nä. Det blev 3 olagliga lass. Så 18 mil för han med bil och släp.
Hade han fastnat i poliskontroll hade mina 500 varit billigt.
Så han sparade nog inga pengar men vann lite jobb. 😉

Användarvisningsbild

Elis76  
#771373Snålheten bedrar visheten

En kille på jobbet berättade om en snubbe som skulle dränera sin källare. Snubben hyrde en grävare och tyckte att han sparade en slant om han grävde själv. Det slutade med att han ganska så snart svängde in skopan i källarmuren så den sprack.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Erre skrev:Nä. Det blev 3 olagliga lass. Så 18 mil för han med bil och släp.

Den veden värmde jättemånga gånger... 18 mil ×20:- =360:- bara i soppa, dålig timpeng på det.

morco  
#771377Japp, men bonnjäveln tjänade inte 50 spänn extra😳

adahlm  
#771379En lösning kunde vara att ha färdigt lastade släp (med gps-puck) som kunden kunde hämta själv, men blir ju ändå lite extra bestyr med fyllandet och övervakningen

Användarvisningsbild

Erre  
Arvid0 skrev:

Den veden värmde jättemånga gånger... 18 mil ×20:- =360:- bara i soppa, dålig timpeng på det.

Han hade inte tipp på sin vagn. Så slänga in vid lastning och av vid lossning.
Trots stegmatare och vedmaskin blev den veden hanterad några gånger för hand 😄.
Jaja. Han var nöjd iallafall

alias  
Erre skrev:
Arvid0 skrev:

Han hade inte tipp på sin vagn. Så slänga in vid lastning och av vid lossning.
Trots stegmatare och vedmaskin blev den veden hanterad några gånger för hand 😄.
Jaja. Han var nöjd iallafall

Det är väl bara naturligt, nu när folk tycker att veden också börjar bli dyr, att de vill få den att värma så många gånger som möjligt - så de får valuta för pengarna. 😉

Förstår de inte hur jäkla billigt 500 kr för 3 mils enkel färd är så kan de gott få slita lite själva!

MVH
Alias

r93  
#771382Ja, köra 6 mil med traktor gör inte jag för 500:- den saken är klar!

@Erre har du en jcb fastrac?

Det är väl den enda traktorn jag skulle köra för 500:-

Användarvisningsbild

Arvid0  
adahlm skrev:En lösning kunde vara att ha färdigt lastade släp (med gps-puck) som kunden kunde hämta själv, men blir ju ändå lite extra bestyr med fyllandet och övervakningen

Ja en bekant sålde (berg)krossprodukter så till privatpersoner. Hade 3-4 släp som han hyrde ut och lastade med önskad produkt. Han gjorde det mest för att det var kul men det skulle nog gå att få vinst i också.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).