Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1423509 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#770729Nej exakta kalkyler är det svårt att göra men nästan allt går att räkna på.

Säg att man har en initial investering på 400 tusen + moms och skriver av maskinerna på tio år.

40000 avskrivningar
15000 ränta
10000 driftskostnader

150 kr/ löskubik i anskaffningskostnad för björken.
600 kr / löskubik försäljningspris för veden.

Då behövs det 145 löskubik för att betala de fasta kostnaderna.
Tillverkar och säljer du 300 kubik och gör 3 kubik i timmen så blir det ett netto på 350 kr/tim. Allt ekl moms.

Se det här som en början och kom med konstruktiv kritik och justeringar.

adahlm  
#770738Man kan inte ens ta vedbilen till butiksparkeringen numera utan att nån frågar vad veden kostar..

LasseA  
#770740Har en "granne" med lite udda upplägg, köper ett lastbilslass med "dålig" massaved, får det avlastat på sommarstugetomten, sedan står han med motorsåg o kubbar upp det samt klyver med mindre hydraulklyv varpå han säljer detta.
Är väl den minsta initialkostnaden, men frågan är hur det är med förtjänsten.

slatte  
svampbob skrev:Nej exakta kalkyler är det svårt att göra men nästan allt går att räkna på.

Säg att man har en initial investering på 400 tusen + moms och skriver av maskinerna på tio år.

40000 avskrivningar
15000 ränta
10000 driftskostnader

Tillverkar och säljer du 300 kubik och gör 3 kubik i timmen så blir det ett netto på 350 kr/tim. Allt ekl moms.

Man kan ju också ta hänsyn till:
Tid för försäljning/lastning mm. Bygger på antal timmar ganska fort antar jag.
Säljer du i säckar eller löst i container blir både produktiviteten och kostnaden väldigt olika. (Hur länge håller säckarna om man kör med pant-system)?
Anläggning, ytor, lagerytor mm är även den svår känner jag.

Ja det känns som stora volymer är nog tvunget om man ska ha lite lönsamhet.

jannee  
#770766Till lasseA
Tror nog han har en bra förtjänst, dock inte/tim.
Desto större investeringar man gör desto mer måste man producera men i slutänden är det inte säkert att nettot blir mycket större, framförallt om man räknar på en skaplig utdelning på insatt kapital.
Ett lass (bil o släp) sågar du upp på mindre än två arbetsdagar (med motorsåg).
Tar någon dag längre att klyva med en hydralklyv.
investeringskostnad UNDER 20 tkr
Ja, ja vet tidsåtgång för gjorde själv så innan Gudrun och inköpet av vedmaskinen - inget som jag ångrar.

När man sedan säljer ved i mindre mängder handlar det nästan alltid om "friska" pengar. Tänk på 40 tkr regeln.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770806En här på trakten som skippade säck för många år sedan.

Användarvisningsbild

Sunilorblede  
svampbob skrev:Nej exakta kalkyler är det svårt att göra men nästan allt går att räkna på.

40000 avskrivningar
15000 ränta
10000 driftskostnader

Säger inget om antagandena i din kalkyl men jag får nettot till 700kr/tim i ditt exempel?
Kostnadför råvara och maskin 110 000 kr
Försäljningsintäkt 180 000kr
Överskott 70 000 kr
Tidsåtgång 100 tim

Inte så pjåkig peng, är produktionstakten måhända överskattad? Eller ja det kanske går i den farten väl vid vedmaskinen men det kanske är annan tid som också ska in i kalkylen? Försäljning, administration osv? Största utmaningen tror jag dock är att hitta kanalen där man enkelt får tag i björkvolymen.

Användarvisningsbild

JanneGrillby  
#771200Jag har en evo36 privat som jag kört med ett par år och är supernöjd. Nu tänkte jag att företaget jag jobbar på ska producera ved i större skala, men jag vet inte vad jag ska köpa för maskin(allt från Tajfun 480, Palax c1000, Hakki silke 55 etc) Vad är bäst? Och vilken kan jag få tag på helst innan eller under vintern.

adahlm  
#771205Beror mycket på vad du har för material att köra igenom, och hur resten av produktionslinjen ser ut. tex. En HakkiPilke55 kräver stockar på över ca30cm för att fungera effektivt, går man under det blir det otroligt långsamt.

För tillfället är det väl generellt ca. 6-9månaders leveranstider på nya maskiner, eventuellt kan återförsäljarna ha osålda maskiner som är beställda tidigare, men suget på nya maskiner är stort för tillfället så det gäller att vara ute i god tid nu.

80-90  
JanneGrillby skrev:Jag har en evo36 privat som jag kört med ett par år och är supernöjd. Nu tänkte jag att företaget jag jobbar på ska producera ved i större skala, men jag vet inte vad jag ska köpa för maskin(allt från Tajfun 480, Palax c1000, Hakki silke 55 etc) Vad är bäst? Och vilken kan jag få tag på helst innan eller under vintern.

Hakki 43 tror jag e nått av det bästa maskin om det är varierad storlek på veden . Men även den nya duun blev jag imponerad av på elmia

Hema  
#771266Hur är det med kaninvedstillverkning? Det jag har sett på Elmia, så var det mest pannved. Men det kanske blir annorlunda med annan klyvkniv?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Sunilorblede skrev:

40000 avskrivningar
15000 ränta
10000 driftskostnader

Säger inget om antagandena i din kalkyl men jag får nettot till 700kr/tim i ditt exempel?
Kostnadför råvara och maskin 110 000 kr
Försäljningsintäkt 180 000kr
Överskott 70 000 kr
Tidsåtgång 100 tim

Inte så pjåkig peng, är produktionstakten måhända överskattad? Eller ja det kanske går i den farten väl vid vedmaskinen men det kanske är annan tid som också ska in i kalkylen? Försäljning, administration osv? Största utmaningen tror jag dock är att hitta kanalen där man enkelt får tag i björkvolymen.

Själva vedklyvningen tar mindre tid än allt annat runt vedproduktionen. I alla fall för mig. Transporter inte minst och vänta på kunder som ska hämta ved. Täcka veden, köra in den under tak, lasta. Sen inte minst administrationen. Går någon timme varje dag till det under leveransperioden. Skulle säga att timpengen för själva vedklyvningen måste vara en bra bit över tusenlappen om du ska täcka övrig tid.

adahlm  
vänta på kunder som ska hämta ved.

Jag måste helt sluta ta emot hämta-själv-kunder. Över 50% klarar inte att hålla tiden ens med en timmes marginal, visst kan man göra nåt annat medan man väntar, men nu gäller det att hållas på vägen med transporterna

Användarvisningsbild

svampbob  
adahlm skrev:
vänta på kunder som ska hämta ved.

Jag måste helt sluta ta emot hämta-själv-kunder. Över 50% klarar inte att hålla tiden ens med en timmes marginal, visst kan man göra nåt annat medan man väntar, men nu gäller det att hållas på vägen med transporterna

Ja det är ett stort problem och kommer dom så är det mitt i middagen.
Nu har jag bara småsäckar kvar och dom jag känner sedan tidigare får hämta själv även när jag inte är hemma.

Hema  
#771342Det är bara att öka verksamheten och anställa en dräng för kundmottagandet. :)
Mer ved åt folket.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).