Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 71852 visningar 29 följer Svara, dela mm...  

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

LesterCGarreth  
#794978Jag tror inte att höga energipriser är en fluga. Om nu värden ska "ställa om" kommer det att gå åt extremt mycket energi bara för att tillverka och bryta det som behövs till tillverkning och ska man samtidigt bort från olja är det nog en omöjlighet att få ner energipriset utan kärnkraften och den byggs inte på ett par år.

Hörde en mycket rutinerad råvaruinvesterare som varit i branschen i över 50 år som sa att det är underinvesterat i olja med över 365 miljarder USD. Sen hävdar en del att Rysslands olja är bort i minst 20 år för att deras industri kommer kollapsa utan västliga experter, om det stämmer får vi ju se.

Man behöver nog inte känna någon oro över att priset på björkmassa ska ner åtminstone. Och billiga vedmaskiner går nog att få tag på under 30-talet.

Sen ska jag vara lite pessimistisk nu och säga att det är nog väldigt många skogsägare som har noll intresse i vedtillverkning oavsett pris, det gör sig ju inte själv direkt. Själv tycker jag ju att det är ganska lätta småslantar det lilla jag gör.

LesterCGarreth  
#794979Ni som gör narr av gamla gubbar som tar samma priser på saker, der finns en Wikipediaartikel om er 🙃

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gulaschbaron

Användarvisningsbild

Erre  
LesterCGarreth skrev:Ni som gör narr av gamla gubbar som tar samma priser på saker, der finns en Wikipediaartikel om er 🙃

Är snart 40.
Ska ta 600kr ink moms för ren björkved till ett par halvkänningar där jag är verksam å brukar.
Sko sig på dåliga tider är inte min grej. Folk har inte mer över nu efter alla räntehöjningar.
Håller mig hellre väl med folk i min region. Det kan man ju ha glädje av längre än några extra kronor precis nu.

80-90  
Erre skrev:
LesterCGarreth skrev:Ni som gör narr av gamla gubbar som tar samma priser på saker, der finns en Wikipediaartikel om er 🙃

Är snart 40.
Ska ta 600kr ink moms för ren björkved till ett par halvkänningar där jag är verksam å brukar.
Sko sig på dåliga tider är inte min grej. Folk har inte mer över nu efter alla räntehöjningar.
Håller mig hellre väl med folk i min region. Det kan man ju ha glädje av längre än några extra kronor precis nu.

Det är helt rätt erre 👍

Användarvisningsbild

Erre  
80-90 skrev:Det är helt rätt erre 👍

Om inte annat lär det väl reta folk.

Man måste inte skänka till något. Varken bris eller räddabarnen eller liknande. Man gör som man vill själv. Å då antar jag att jag har samma rätt?
Man kan hjälpa på lokal nivå oxå. Min store grabb har en klasskompis som fick börja jobba åt folk i samhället för att hans far blev långtidssjukskriven.
Klippa gräs, krattta löv osv. 11 år gammal.
Där ger jag gärna bort en vagn ved.
Sen får folk säga vad fan dom vill.

Hema  
#795061Den grabben har fått växa upp fort, men kommer antagligen också inte ha några problem med att ta hand om sig. För två generationer var det inget ovanligt.

Vi lever i lyx.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#795077även vedförsäljarna ska väl köpa mjölk, bröd å kaffe på affärn, kanske lyxa till det med en paprika till helgen...

Ewol  
#795085Jag tror som sagt att vi kommer få en snabbare nedgång i vedpriserna än många här spår.

Här är ett exempel på gammal vedmaskin som börjar närma sej vad den såldes för ny.
https://www.blinto.se/auction/BALA-AGRI ... 865-66463/

Samma modell såldes för nära nog hälften för bara lite drygt 2 år sedan.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... -agri-410/

Hör även bland vänner och bekanta att många småproducenter ökat huggningen rejält för i år, och såna som bara huggit för eget bruk nu även kommer att börja sälja ved i år.

Hema  
#795091Beror lite på hur kallt vädret blir. Men på maskinsidan har vi kanske sett toppen. Sedan finns det ju alltid de som vill uppgradera sig.

slyman  
#795092När börsen stiger ska alla dit och tjäna pengar. Samma nu när vedbristen är stor, då ska flera starta upp och tjäna pengar.
Att m3 priset blir högre i år beror på att bränsle/transport/elpriset stigit enormt. Det är bara acceptera att vedsäljarna vill ha kompensation för kostnadsökningarna. Gulaschbaronerna får vi leva med.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#795102Relativt stor andel av vedpriset är arbetskostnad.
Är väl en sak varför följer inte vedpriset övriga energipriskurvan.
Väldigt ofta är ved faktiskt dyrare än el. 🤔

Användarvisningsbild

svampbob  
HannuRöj skrev:Relativt stor andel av vedpriset är arbetskostnad.

En aspekt av det hela är att energin från ved är värdefullare än elenergi. Du kan ha vedboden fylld med ett eller flera års behov det kan du inte göra med el. Med el är det ständigt just in time. I dessa osäkra tider med effektbrist och blackouts så är det inte orimligt med en premie på energi som kan lagras.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
svampbob skrev:
HannuRöj skrev:Relativt stor andel av vedpriset är arbetskostnad.

En aspekt av det hela är att energin från ved är värdefullare än elenergi. Du kan ha vedboden fylld med ett eller flera års behov det kan du inte göra med el. Med el är det ständigt just in time. I dessa osäkra tider med effektbrist och blackouts så är det inte orimligt med en premie på energi som kan lagras.

Stämmer bra det. Ved är lagringsbart energi och det drar prisnivån och efterfrågan. Före kriget gick utvecklig åt mindre leveranser och året runt, men nu har även färsk ved och stora leveranser kommit tillbaka. Kunderna vill ha bra energireserv och det är förstås bra sak ur elmarknadens synvinkel också.

elmis  
#795161Vedpriserna kommer nog att gå ner.
Om man räknar på 1400:- m³s så blir priset per kW 1.57kr, och med en pannverkningsgrad på 85% (rätt vanligt) så blir priset per kW 1,85 kr.
Jämför man med en värmepump med SCOP på 4 (de billigare pumparna, tex Panasonic har en bit över 5) så innebär det att om elpriser håller sig under 7 kr (7,40) kl avgifter, så blir värmepumpen billigare.
Det är till och med så tidvis att det är billigare att köra direktverkande el om man jämför med ett vedpris på 1400 kr m³s
Själv kommer jag att spara på den ved jag har i vedboden och köra värmepump istället, då har jag veden som backup om det skulle hända något med elförsörjningen.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
elmis skrev:Vedpriserna kommer nog att gå ner.
Om man räknar på 1400:- m³s så blir priset per kW 1.57kr, och med en pannverkningsgrad på 85% (rätt vanligt) så blir priset per kW 1,85 kr.

Intressant, har du nån tabell eller kan du göra en enkel tabell över vad veden bör kosta jmfr elpriset, öre för öre?

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).