tor 25 feb 2021, 14:47#702610
Intressant, skickade över lite fakta till ett av dom "seriösare" företagen om mina tankar med ctc multitanken.
Fick detta svaret:
Det är en intressant tanke (i den tanken) – där flyttar man styrning från värmekälla till acktank!
Förmodligen kommer deras värmekällor säljas utan all den styrning? Alla de styrningar som finns i den är annars standard hos alla andra leverantörer, det ingår i priset helt enkelt. (strategin kan ju vara att låsa kunder till sina egna produkter???)
Det som stör mig med deras faktablad om ecozenith i555Pro är att man använder Ecodesign stämpeln på ett högst oseriöst sätt! Man anger energiklass A++ o skriver med liten text 35°C (!!!!) detta är vilseledande marknadsföring!! Detta skyddar men sig mot med en pytteliten text i broschyren längst ner: ”CTC EcoZenith i555 Pro är endast godkänd att installeras tillsammans med värmepump enligt Ecodesigndirektivet. Redovisad data gäller tillsammans med värmepump CTC EcoPart 430. Skala för ecodesigndata: A+++ till G Energimärkningsdekaler och datablad kan enkelt laddas ner på
http://www.ctc.se/Ecodesign.”
Där finner man sanningen om den tanken – den är inte ens godkänt som acktank till en vedpanna p.g.a. dålig värmeisolering!
Ursäkta detta sidospår – blir så irriterad på detta varje gång jag ser hur man kan fortsätta att lura allmänheten. Tillbaka till saken.
Hmm skrotar nog den "tanken"... Lite oseriös marknadsföring.