Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1409565 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#135911[quote="jd6630"]efter ca 50-60kbm genom kisan så verkar de ju funka, fast ja har ente kört me den, finns andra som älskar kapa ved för 50spänni timmen o dom verkar va förälskade i kisan.

Inte mitt problem men hur vågar du ha ungdomar som kör vedmaskin? Nu skriver du ju inte att dom är under 18 år men jag kan nästan läsa det mellan raderna (kanske jag har fel) Händer det någon skada med dom så blir det inte kul det vet jag.
Skulle gärna haft det själv för jag har ett par duktiga ungdomar som lätt skulle klara det men jag vågar faktiskt inte låta dom köra vedmaskin pga det.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#135943Tänkte lite i dom banorna oxå. men jag tror att ju tidigare man lär barnen vett å etikett med maskiner destå lättare är det för dom att komma in i det! men visst är det ett riskabelt verktyg! :???:

Lycka till, Vedgubbar! :grin:

jd6630  
#135946håller me jonathan, har dom vatt me sen dom e små har dom mer koll på saker. me de e faktiskt 4 st 19 åringar som kör maskinen o har kapat upp den andre veden, arbetslösa på långtid o då tycker vi detta sättet passar bra
att ja sen har 16-17 åringar som håller trädgården i skick o målar väggar fönster o fixar me en massa annat e ju en annan sak....

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:håller me jonathan, har dom vatt me sen dom e små har dom mer koll på saker. me de e faktiskt 4 st 19 åringar som kör maskinen o har kapat upp den andre veden, arbetslösa på långtid o då tycker vi detta sättet passar bra
att ja sen har 16-17 åringar som håller trädgården i skick o målar väggar fönster o fixar me en massa annat e ju en annan sak....

Ok då läste jag fel mellan raderna. 50 kr/tim är 19 åringar nöjda med det?

jd6630  
#135953eftersom dom e arbetslösa och ändå har lite från nåt statligt, så e detta rena pengar rakt ner i fickan

vad gör du me allt sågspån som blir när du sågar o alla flisor o bark från klyven

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:eftersom dom e arbetslösa och ändå har lite från nåt statligt, så e detta rena pengar rakt ner i fickan

vad gör du me allt sågspån som blir när du sågar o alla flisor o bark från klyven

Sågspånet säljer jag till värmeverk. Bark blir det inte mycket av med färskt virke som är vinterhugget men en del flisor blir det. Flisorna har jag bara jämnat ut i marken där det är lite blött. Kommer dock att sälja det till värmeverk nästa år också då dom gärna ville ha det med men det visste jag inte före jag var färdig i år. Trodde det var för ojämn fraktionsstorlek för ett värmeverk men det var tydligen inget problem.

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135964men snälla jd6630...nu får du ta å ge dig!!! vi skrattar ju arslet av oss!! fattar du inte det? du är ju roligare än "hasse å tage" :mrgreen:

Användarvisningsbild

jonathanA  
Huggarn skrev:men snälla jd6630...nu får du ta å ge dig!!! vi skrattar ju arslet av oss!! fattar du inte det? du är ju roligare än "hasse å tage" :mrgreen:

Hahaha! i mina ögon blir jd bara vettigare å vettigare! :grin:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Huggarn skrev:men snälla jd6630...nu får du ta å ge dig!!! vi skrattar ju arslet av oss!! fattar du inte det? du är ju roligare än "hasse å tage" :mrgreen:

Onödigt sagt, jag håller inte med i allt och skojar gärna men du talar bara för dig själv Huggarn.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#136056Klaga nu inte för mycket på jd6630, Huggarn! Vi behöver ha med riktiga arbetare som har lite erfarenheter, och har lite humor! Det går inte att driva ett skogsforum med bara kostymfolk, som sitter på ett kontor å bara e skogsintresserade!
Fortsätt att rapportera från din "vildavestern vedhobby" jd! :grin:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#136095Kom fram nu Jd. Klart det är kul att ha dig här även om vi inte alltid har samma syn på saker och ting.

Helt galet vad det ringer folk om ved senaste dagarna. Hinner ju knappt att göra något annat än prata i telefon Har leveranser nästa vecka på 600 m3 30 cm torr björk som ska transporteras. Tar ju ett par dagar att bara lasta på veden. Tydligen riktig kris i norge på ved redan nu. Har sålt ved till 7 st vedhandlare på några veckor.

Bengt olsson  
#136102Ja nu har telefonen gått varm ett par dagar,märks att folk börjat att jobba (ringer ifrån jobbet )..Ha de gott där ute alla vedkåta gubbar/killar !

jd6630  
#136106ja de e samma här, ska ut me ca 80kbm denne helgen, sen har de ringt folk o vill ha ved men nu får dom vänta till början på sept, om de inte blir regn för här e tröske för fullt. har inga vagnar o inga flak lediga. snodde 5 flak av en polare som vi la ved i nu i natt, o de ska ut i morron bitti o på lörda morron, folk undrar vilken tid vi kommer ,ja du inte efter 5 på morronen.

jo då kisan tuggar på tacksamt som en slav, o töserna har kapat krokiga bokestockar i da,t,o,m sopat rent o kört in allt spån i torkreturen så vi torkar spån o maltkorn på samma linje.
kollade datan på pannan, 11kbm spån 7 kbm spannmålsavrens o 5ton halm per timme, så här e full kapacitet på torken nu

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#136107Kom igen nu då Jd! Kan ju inte gå och lägga mig utan att läsa något från dig.

Jo jag måste fråga en sak.

Hade ett besök av en norsk vedhandlare för ett par dagar sen som säljer mycket ved. Dels egen produktion och så köper han en del. Nu var han nog lite sen med årets produktion och det insåg han. Men han var väldigt överraskad över den veden han kapade nu. På 3 dagar var den alldeles full av vitmögel i ändarna efter den var kapad så nu tyckte han inte det var bra att fortsätta att kapa. Ni som klyver nu, hur resonerar ni? Problemet finns ju varje år nu i Juli och Augusti som är värst. Säljer ni möglig ved ändå?
Jag säger inte att alla mina pinnar är helt utan vitmögel för det kommer alltid lite på vissa bitar vid denna årstiden. Däremot så sorterar jag veden när jag packar den torr i dels småsäck och även 1000 litersäck med bra betalning. Sen väntar jag med att sälja skräpet (max 5% av volymen) och en del lägger jag i blandveden.

Har ju väldigt lite vitmögel och har aldrig haft klagomål men funderar lite på om jag överarbetar lite med sortering.

Vad får ni för reaktioner hos era kunder?

jd6630  
#136108vedis. ja ska käka kvällsmat o sen ne rom till torken igen,men lovar o skriva lite om dan´s händelser sen.
hur gammla stockar har han??
var har han lagt veden??
ja la in 3kbm i maskinhallen som skulle iväg me släpen, o efter ett par dar va de lite vit aktiga. men de som ligge rute elika fina, troligt vis blåser de torrt fortare ute än inne. sen kapar ja bara upp de o skickar iväg.... de konstiga e att, vi lämnade ett lass i förrgår o de spöregna,men de skulle in i vedboden under dan, jaja de blir toppen, förstår inte varför de e så brått o lägga in de. tror nog du kan sälja de fast de e lite vitt, de försvinner när de torkar

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).