Bioenergi

Elbilarna förfall

2088 inlägg 114991 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

aho  
#847284 Klart intressant att Berkshire Hathaway väljer att sälja BYD, de brukar behålla aktier de tror på "för alltid".
Men det kan vara ett geopolitiskt övervägande som ligger bakom.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#847286 En av Buffets bästa affär någonsin, vill inte säga lite.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#847288 Men de väljer ändå att sälja ner i BYD-aktier...
Kanske Mr Buffet vet mer om framtiden än du 😜

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#847298 Vad du spekulerar i är för mig inte intressant.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#847301 Noterat. Men nu är det inte Alvarssons forum så det torde vara fritt fram att spekulera så länge man följer forumets regler.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#847302 Jag anser inte att det är spekulationer att Mr Buffet har beslutat att fortsätta dumpa BYD-aktier.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

axwell  
#847408 Det finns nog hopp om BYD:s framtid; dom har nu planer på att börja producera bilar som inte är specifikt eldrivna. 😎

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#847411 Polestar satsar vidare.
https://alltomelbil.se/polestar-expande ... marknader/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#847442 När subventionerna tas bort för elbilar försvinner kunderna också.
https://www.energinyheter.se/20240618/3 ... a-forsvann

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#847445 Inte lätt att konkurrera med ett bränsle som åtnjuter 73000 miljarder kronor i subventioner varje år.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#847452 Varför ljuger du? Står inget i artikeln om bränslen som åtnjuter subventioner.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#847457 Det går inte så lysande för alla
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... -i-konkurs

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

aho  
#847461 IMFs siffror för Tyskland och 2022 visar att försäljningspriset för bensin täcker samtliga indirekta kostnader IMF räknat fram.
För diesel så täcker försäljningpriset i stort sett de indirekta kostnaderna för global uppvärmning och föroreningar, men inte för trängsel, vägslitage och olyckor.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#847464
Rotvältaren skrev:Varför ljuger du? Står inget i artikeln om bränslen som åtnjuter subventioner.


Jag bara konstaterade att det inte är lätt att konkurrera med ett bränsle som åtnjuter 73000 miljarder kronor årligen i subventioner. Att inte du ser sammanhanget är inte mitt problem.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#847466
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:Varför ljuger du? Står inget i artikeln om bränslen som åtnjuter subventioner.


Jag bara konstaterade att det inte är lätt att konkurrera med ett bränsle som åtnjuter 73000 miljarder kronor årligen i subventioner. Att inte du ser sammanhanget är inte mitt problem.


Och ditt hittepå är inte mitt problem. Men om du läser artikeln lite mer ingående så inser du att det inte nämns något om subventioner till något bränsle, dock om de tidigare subventionerna (socialbidrag till mindre behövande) som elbilskunder erhöll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).