Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1407265 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
jd6630 skrev:jasså du har hittat hem!! ja ja har fått him pinna o kapat o svuret sartan över kisan.... ingen jävel sa att pinnen skulle va rak....
men e rätt nöjd me helgen 40kbm lämnat nu o de e vått av regn, jaja hoppas bara dom inte packar in de i ved bon

Hej! Vad skoj att det krånglar lite! Då är det precis som det ska vara så du kan vara lugn. Måste bädda ner mig i sängen nu. Hörs i morgon kväll. Hitta på något tills i morgon så vi kan fightas lite!!!

jd6630  
#135776ja gå o lägg daj o dröm om kisa skället o mina krokiga pnnar, återkom i morron me svar på problemet

Användarvisningsbild

jonathanA  
#135790Jag brukar kapa stockarna i två om dom är krokiga, håll inte på att vela med stockarna för mycket i maskinen! Kapa dom på mitten! Har ni bara skitvirke i skåne eller? vi har bara 25cm björk helt raka på västkusten :grin: :grin:

Bengt olsson  
#135791Ja stockar krokiga som innebandyklubbor vill ja inte ha/köpa,men det klart köper man billigt så blir det så,men det tar dubbelt så lång tid att få igenom maskinen.

Nä raka fina telefonstolpar så går det undan,bättre att lägga till 25 kr m3 det har man igen flera ggr om..

Bengt olsson  
#135792Men jag fick hem ett lass med björk som var dåligt kvistat och det var ett helsike att få igenom maskinen,det fastanade överallt,fick nästan stå med motorsågen hela tiden o kvista bort grenar. 😡

Användarvisningsbild

jonathanA  
Bengt olsson skrev:Men jag fick hem ett lass med björk som var dåligt kvistat och det var ett helsike att få igenom maskinen,det fastanade överallt,fick nästan stå med motorsågen hela tiden o kvista bort grenar. 😡

Har du köpt virke från österlen? :lol:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#135847Tyvärr Jd så har jag ingen lösning åt dig. Men tipsen du fått är ju bra. Håller helt med om att det lätt är värt några kr extra om man köper rätt råvara. Ligger ju också i ett område i norra bohuslän som björken kan vara väldigt krokig och det är inte kul att hålla på med sånt men det får man också ibland.

jd6630  
#135851aa jäkla vedmaskin. fick 85kbm krokiga stockar, nån som sa bandyklubbor!!!! haha de hade ja kallat rakt. men de går väl o få itu de me.
ska man köpa stock vill man ju ha de billigt o ja kav ente mycke för desse. ajja kommer 4 glada töser i morron o sätter tänderna i de

vet ente va ni ger för timmret, kan ni gärna skriva. men enligt de priser som gäller på österlen undrar ja om man inte kan lägga ner allt i ved hörnet... hörde idag,björk 340kr kbm + moms.

Robertberg  
#135855Har ni kapat all ved med motorsåg innan så borde det gå att göra så med dessa 85 kbm, om restarande monstermängder går genom maskinen ;)

jd6630  
#135856mjo, får väl bli en ny kedja i morron te töserna så kan dom leka där ute
tror ca hälften av monstermängden går i kisan, sen får vi ta såget till resten

Användarvisningsbild

jonathanA  
#135878Är du nöjd med kisan annars då?, om du letar upp några raka 30cm stockar? :grin:

marcus_ford 3600  
#135879nu är jag tillbaka efter semester :smile: jag skulle gärna sälja vitt men än så kan jag inte skaffa f-skatt sedel(är bara 15 år) men ska skaffa nästa år. Tänkte då ochså försöka få starta eget bidrag, skulle va fint till en vedmaskin
men i år har jag bara sålt 70 m3 så jag är ju bara en hobby vedförsäljare :smile:

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
marcus_ford 3600 skrev:nu är jag tillbaka efter semester :smile: jag skulle gärna sälja vitt men än så kan jag inte skaffa f-skatt sedel(är bara 15 år) men ska skaffa nästa år. Tänkte då ochså försöka få starta eget bidrag, skulle va fint till en vedmaskin
men i år har jag bara sålt 70 m3 så jag är ju bara en hobby vedförsäljare :smile:

Ålder spelar ingen roll för f-skatten vad jag vet(kan ha fel, har haft det förr). Men du får ju tjäna en viss peng per år utan att skatta. Sen spelar det mindre roll om staten missar din skattekronor på den mängden :wink:

jd6630  
#135893efter ca 50-60kbm genom kisan så verkar de ju funka, fast ja har ente kört me den, finns andra som älskar kapa ved för 50spänni timmen o dom verkar va förälskade i kisan, fast enligt lösa förslag nu på förmiddan så blir de en dyr höst. värmeslingor i golvet i stallen ved där me elevator in o ja de spånas ideer.

bidrag kan nog din far få via almi eller inom eu, de gröna näringarna
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 16 aug 2011, 20:48, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderade olämplig text.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#135906Det verkar ju fantastiskt bra med folk som älskar att klyva ved för 50 spänn i timmen! :grin:

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).