Sida 2 av 2
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: mån 04 mar 2019, 13:27
av Torbjörn Johnsen
Svebio verkar inte vara bekymrade över bränsletillgången i alla fall:
– Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. Svebio har under många år förespråkat introduktion av bioflygbränsle på den svenska marknaden.
Läs hela Svebios
pressmeddelande här.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 15:56
av JörgenO
Egenintresset ljuger aldrig, inte ens för gamla avpolleterade miljöpartister.
måndags presenterade det tidigare MP-språkröret Maria Wetterstrand en utredning om att få in mer biobränsle i flygindustrin. Senare under dagen publicerade sajten Samhällsnytt uppgifter om hennes roll som styrelseordförande och aktieägare i företaget Cortus Energy.https://www.svd.se/wetterstrand-anklagas-for-javOch aktierkursen för Cortus Energy? 70% på två dagar, inte illa (för henne) 🙃
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 16:24
av Bosse1
Köp
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 16:46
av Ldsaren
Många som ska tjäna pengar på mijö ,vilket driver åt alla möjliga håll och kanter ...mamonten som styr .[emoji52]
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 17:53
av Nybörjare1
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 20:24
av Tallberg
Man får vibbar om att det finns en koppling till regeringens överenskommelse om att förbjuda nybilsförsäljning av bensin och dieselbilar från 2030.
Bilbränsle får tydligen inte konkurrera med flygets behov.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 21:43
av Bosse1
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 23:11
av Avslutat-02
Lagligt? Njaä, men ohederligt och omoraliskt.
Föredöme? Snarare fördömd.
Inom lagen om jäv möjligen.
Skulle nog vilja se att en hedersam och moralisk, etisk regering sa ifrån och jagade ner dessa människor i rännstenen för att lura skattebetalarna på deras skattemedel.
En dag får MP och Westerstrand va de förtjänar.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 23:17
av Avslutat-02
Och där kom det ner som en blixt från en klar himmel, SD har anmält Wetterstrand till KU.
Och rubriken på Expressen var jäv....
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: tis 05 mar 2019, 23:43
av stektlök
Wetterstrands gärning är mkt korkad !
Personligen så roar det mig [emoji23]
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: ons 06 mar 2019, 07:36
av bgl
Wettersrtand kan vara glad att det är i Sverige under svensk lagstiftning, liknande beteende i USA skulle leda till stor rättslig utredning med gallerskakande som möjligt resultat!
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: ons 06 mar 2019, 14:51
av Torbjörn Johnsen
Enligt Bioenergitidningen finns det idag en produktionskapacitet för biodrivmedel i storleksordningen 12 TWh. Ytterligare produktionskapacitet som är under byggnation eller där investeringsbesluten fattats tillkommer med 1,5 TWh.
Om alla projekt som planeras till 2025 genomförs ökar produktionskapaciteten för biodrivmedel i Norden med motsvarande cirka 35 TWh. Totalt blir kapaciteten nästan 50 TWh för biodrivmedelsproduktion i Norden, inklusive befintliga projekt samt de som är under byggnad. Till denna siffra bör biogasprojekt i Norge, Finland och Danmark läggas till.
Det finns alltså en ansenlig produktionspotential för biodrivmedel, inte minst från skogsråvara.
Läs hela artikeln här.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: ons 06 mar 2019, 15:12
av Torbjörn Johnsen
Svenskt inrikesflyg använder idag bränsle motsvarande 2 TWh energiinnehåll. (Källa: energimyndigheten.se)
Som jämförelse kan nämnas att det i vägtrafiken (som står för 94% transportsektorns energianvändning) idag används ca 17 TWh biodrivmedel. Biodrivmedlen utgör 19% av bränslet i vägtrafiken. Det mesta som inblandning i diesel och bensin samt HVO 100.
Ur detta perspektiv blir det ingen stor utmaning att byta ut fossilbränslet i inrikesflyget mot biojet inom en rimlig tid. Däremot blir utmaningen större i vägtrafiken.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: fre 05 apr 2019, 18:42
av Bosse1
Ett gammalt intressant radioprogram som jag missat "först genom bruket sen drivmedel" massaved och timmer har förtur.
Men det går ju faktiskt att göra drivmedel direkt av veden
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/9 ... gramid=412