Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1407256 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#135482Den där Palaxen kanske kostar mellan 100-200 tusen. Ja jag med tycker det är lite konstigt att nån orkar kapa klyva 800m3 med motorsåg och en klyvare från JULA och samtidigt håller på med entreprenad.

Var nånstans har du mätt fukten på stockarna? Ifall du har mätt i ändträt så är det ju självklart mycket torrare än inuti.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
obantteg skrev:Kul med lite fight på forumet, istället för den gamla vanliga hjälpsamma och vänliga stämningen :)

Hehe så kanske man ska se det ja! Nej nu ska jag ut och lasta en flisbil proppfull med ved och sen blir det långhelg. Åter Söndag kväll! Vi får fortsätta fightas då!

jd6630  
#135490tja eftersom ja har ved som ren hobby o ingen har sagt nåt om hur många av byns ungar som vatt me o kapat ved så har de inte blitt affär på kisan förräns nu, beroende på att han som hade den innan fick sin nye kisa i förra veckan.
du skriver ju hela tiden att mina maskiner e för dyra för ved produktion så e ju naturligt ja undrar va ja ska ha för nåt o köra me.
lägger dessutom in en länk från en konkurerande firma
http://www.blocket.se/simrishamn/Ved_ti ... =23_15&w=1
läs framför allt om leverans vilkoren....käre vedproducent

kan dessutom tillägga att min klyv definitivt inte e från jula huset.
vi kapa upp 8-10kbm ved o mätte kanske 25 vedträ från olika ställen,så e nog rätt rättvisande me 22%

jd6630  
#135491handlar maskiner för 10 mille om året????
ja ifrån lantmännen som e min mista leverantör av maskiner.

Blondin 750  
#135493Nu har jag följt några trådar som behandlar det här med småskaligt jord/skogsbruk, vedproduktion och dess eventuella lönsamhet under ett par dagar och det känns som att det är dags för ett inlägg. Inte till debatten om om eventuell lönsamhet eller inte, snarare till det faktum att det kanske är bra mycket trevligare om alla som yttrar sig håller sig till ämnet som den som startade tråden hade tänkt sig, det finns ju faktiskt andra trådar som kanske passar bättre..."Officiella skryttråden (?) mfl.." Tanken med forumet är väl, om jag inte fått allt om bakfoten(?!), att man ska dela med sig av erfarenheter som kan höja den gemensamma kunskapsnivån hos oss alla som är medlemmar här.
Att vara saklig, ödmjuk och ha en artig framtoning är givetvis nåt som jag anser självklart men det är visst inte alla som verkar vara av samma uppfattning i den frågan och som reflektion på det kan jag väl bara konstatera att "som man ropar får man svar..". //

jd6630  
#135498alla har nåt att bidra me ,alla har sin syn på saken,alla sina förutsättningar för ved. men bäst av alla e vedproducent som lappar ihop o gör 3000kbm ved på en sommar me en japa maskin, ja de funkar säkert. hyr in transportör för levereranserna. ja de känns ju gediget att han e bäst
hänger upp saj på,att ja inte får lönsamhet ör min lastare e för dyr...får intrycket av att han inte sålt sin första pinne ännu,o ved hantering e tydligen nåt som kräver ingengörs examen för o funka

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:alla har nåt att bidra me ,alla har sin syn på saken,alla sina förutsättningar för ved. men bäst av alla e vedproducent som lappar ihop o gör 3000kbm ved på en sommar me en japa maskin, ja de funkar säkert. hyr in transportör för levereranserna. ja de känns ju gediget att han e bäst
hänger upp saj på,att ja inte får lönsamhet ör min lastare e för dyr...får intrycket av att han inte sålt sin första pinne ännu,o ved hantering e tydligen nåt som kräver ingengörs examen för o funka

Nej jag tror inte heller att ingenjörsexamen behövs även om jag visserligen har det. Redan i låg-mellanstadiet fick i alla fall jag lära mig att tex björk är väldigt bra vedbränsle. Sen lär sig dom flesta efter hand eller så gör man inte det. Det är olika men då tror jag inte heller det hjälper med någon ingenjörsexamen.

Så vet inte jag varför du stör dig på min åsikt att man inte kan transportera ved med maskiner för drygt 2 mille och bara ta betalt för soppan. Det är min åsikt och du behöver inte dela den. Du gör som du vill och det bryr jag mig faktiskt inte om men försök heller inte att övertyga mig om att ändra åsikt för det gör jag aldrig.Tråden handlar om lönsamhet i vedförsäljning och det är inte lönsamt det är vad jag försöker säga. Om du mår bättre av att rabbla upp alla dina dyra maskiner och allt och vara allmänt otrevlig så fortsätt med det. Men det var ju ett inlägg här att det kanske skulle skapas en egen tråd i det ämnet så gör det vet jag.

jd6630  
#135520sålt 800kbm för 500kr = 400lax, tycker de e tillräcklig lönsamhet för en hobby. tror ja fått nära 100lax i transport ersättning,o de räcker väl o tanka för, mina maskiner e svindyra de vet ja men anänds till annat me än ved. annars håller ja me att de inte hade gått ihop. 800kbm e en jävla massa pinnar o tror inte ,förutom du,nån här på forumet säljer så mycke, o du verkar ju inte vatt me i branchen så länge.....eller har ja fel
björkved e svårsålt o därför vill ja inte ha de, ask o bok ger mer värme o då kan man få mer pröjs för de, o då har ja de
så om ja nu sen 1jan sålt 800kbm e de ju bara o tacka o ta emot,kan saj att ja tjänar på min vedhandel, även om transporten e billig
MEN, skillnaden mellan oss som du inte tänkt på,,,e att ja har mina maskiner,traktorer lastare vagnar rubbet o nu även en kisa,kan inte ta nåt betalt för miljon maskiner av vedkunder,utan tar för soppan o lite te grabben.
saj nu soppan kostar..... fick hem diesel i da så ja vet va ja snackar om
13,70kr inkl moms per liter, ja drar ju momsen som företagare sen 30% skatteåterbärning på bränsle skatten
13,70*0,20=2,74=10.96*0,30=7,68kr litern.... de priset har du inte när du köper
så nu kan du få ny uppgift. hur mycke har ja tjänat

o för o återinda till trådskapare!!!

visst kan man få lönsamhet på ved om man har förutsättningar o har rätt maskiner från början

Användarvisningsbild

jonathanA  
#135526Jag säljer ved på västkusten norr om göteborg, ingen frågar efter något annat än ren BJÖRK så är det med det!

Får man fråga vad du har för avskrivningstider på dina maskiner? eller håller du på att bygga upp en enorm entreprenadverksamhet? eftersom du handlar för 10mkr av din minsta leverantör? :grin:

Puss å kram forumsvänner :lol:

Kristoffer D  
jd6630 skrev:sålt 800kbm för 500kr = 400lax, tycker de e tillräcklig lönsamhet för en hobby. tror ja fått nära 100lax i transport ersättning,o de räcker väl o tanka för, mina maskiner e svindyra de vet ja men anänds till annat me än ved. annars håller ja me att de inte hade gått ihop. 800kbm e en jävla massa pinnar o tror inte ,förutom du,nån här på forumet säljer så mycke, o du verkar ju inte vatt me i branchen så länge.....eller har ja fel
björkved e svårsålt o därför vill ja inte ha de, ask o bok ger mer värme o då kan man få mer pröjs för de, o då har ja de
så om ja nu sen 1jan sålt 800kbm e de ju bara o tacka o ta emot,kan saj att ja tjänar på min vedhandel, även om transporten e billig
MEN, skillnaden mellan oss som du inte tänkt på,,,e att ja har mina maskiner,traktorer lastare vagnar rubbet o nu även en kisa,kan inte ta nåt betalt för miljon maskiner av vedkunder,utan tar för soppan o lite te grabben.
13,70kr inkl moms per liter, ja drar ju momsen som företagare sen 30% skatteåterbärning på bränsle skatten

visst kan man få lönsamhet på ved om man har förutsättningar o har rätt maskiner från början

Trädslag Energiinnehåll (kWh/fast m3)
Ek/Bok 2900
Björk 2650
Tall 2350
Klibbal 2350
Gran 2000
Asp 2000
Gråal 1900

http://www.energidirekt.se/index.php/en ... ll-ved-kwh
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Så att Björk skulle vara sämre ved än Asp är skit. Björk har nästan samma energiinnehåll som Ek/Bok!

H3nkk4  
jd6630 skrev:sålt 800kbm för 500kr = 400lax, tycker de e tillräcklig lönsamhet för en hobby. tror ja fått nära 100lax i transport ersättning,o de räcker väl o tanka för, mina maskiner e svindyra de vet ja men anänds till annat me än ved. annars håller ja me att de inte hade gått ihop. 800kbm e en jävla massa pinnar o tror inte ,förutom du,nån här på forumet säljer så mycke, o du verkar ju inte vatt me i branchen så länge.....eller har ja fel

Det är ju en del utgifter från dom där 400 000kr som ska räknas bort också? Så vitt jag vet har du köpt det mesta av veden?

Så är det ju att säljer man mycket så blir de ju mycket pengar, men de blir ju mycket utgifter också. Såsom bränsle. Och "pengakåta" ungdomar som klyvit ved för en 50 lapp i timmen.

Jag tycker inte att bara för att man HAR en maskin så ska man INTE använda den gratis. Det är väl inte så att du fått eller ärvt maskinen?

jd6630  
#135549ja har ask o bok o de går som smör i solsken, hade 40kbm björk som börja ruttna eftersom ingen ville ha de. o därför ska ja inte ha mer björk
driver lantbruk maskinstation och entreprenad,så e ingen firma som ska startas upp utan en firma som ska underhållas me moderna maskiner o de kostar
av de maskiner som inte blir kontandade vid lev,ligger på 5års maskinlån o efter 5 år byts maskinen ut mot en ny

visst e de utgifter me ved o ja köper 99% av stockarna ,snittpris 200kr kbm mätt på bilen av chaffisen. visst bensinen till sågen kostar o olja kedjor o killarna sm gör jobbet, men inga inkomster utan utgifter. ex jag odlar maltkorn till carlsberg,gödning utsäde bekämpningsmedel och drivmedel ca 15000kr /ha säljer maltkornet för ca 45000HA. SAK SAMMA utgifter för att få inkomst

fick hem kisan för ett par dar sen, bytte den mot en lastbils släp ja köpte för en del år sen,så ja har kisan billigt,viket gör att ja inte behöver så mycke för i finansiera den, vill ja va me o sälja får ja ha en prisnivå som ligger lite under de andra säljarna,man köper av den billigaste
att ja sen har traktorer o vagnar o lastare för typ miljardbelopp hjälper ju till i vedhandeln men ja kan inte få ut skälig ersättning av kund,för transport o de kostnader som behövs,som nån sa 800kr tim.
eju förståligt att ingen vill betala de pengarna för o få hem veden när dom då kan köpa av nån annan som kör hem de fraktfritt. ja tar betalt för soppan o e nöjd. traktorerna går ca 3000tim om året så några vedkörnings timmar hit o dit gör inte mycke på saj, de kostar o ha maskiner fast dom står still.
men som sagt min vedhandel e en hobby

Bengt olsson  
#135551Jag klyver minst 1000 m3 ren björk per år,90 % vill ha den lev hem till dörren,kör men traktot o tippkärra och en VW lt 35 med bakgavellift för att kunna lev men palllyftare...Måste ta betalt för lev,traktor och bil o bränsle kostar ju...men det värsta är att det tar sån tid att lev,den tiden kunde jag stått vid min vedmaskin...

Kan bara konstatera att detta blir man inte miljonär på.

Råvaran kostar.den blir ju inte billigare heller plus att få den lev till mig ca 50kr m3.
Hyra av mark .
Diesel 5-10 tusen i månaden
Bilar .traktorer,timmerkärra,diesel truck,vedsäckar,motorsågar.
Personal ! Men har nog nästan den billigaste peronalen som går att få tag i.( bla min far 82 år pigg som en 25 åring )

Jaja man är ju inte sysslolös iallafall och man har inte svårt att sommna på kvällen heller....

Ha de gott alla vedkåta där ute i landet !

jd6630  
#13555350kr/kbm i leverans kostnad?????????????????????
byt transportör för helvete. fick just hem 80kbm o chaffisen ville ha e tusenlapp......

vad glad ja blir att ni kan sälja björk när min ruttna upp. dumpa priset för siste björken till 100kr kbm, ingen ville ha de.
oki de tar tid o köra o lämna de,men samtidigt tycker ja de e skoj o komma ut o träffa folk o snacka litta skit... va hos en familj i da me 4kbm ved ,tog de i skopan på lastaren o sen stod vi o snacka, nu sitter sambon me pannan ihop me en av mina tjej anställda o ritar en trädgård till dom som vi ska anlägga o troligvis ska vi börja köra dit jord o sten i morron, de ena kan ge de andra, ack om ja kunde hållt käften när dom börja me o fälla häcken....
timmret ger ja cirkus 200kr kbm för
varfölr hyr du mark??
ja de slipper ju jag
bil hade du väl haft ändå kan ja misstänka
visst krävs de maskiner till de,men en del av maskinerna hade du väl haft ändå
nä man e verkligen inte sysslolös o ja har nu en order lista där ja tror ja"glömmer" en del små order.
ja upplever de som direkt bidragande sömnproblem,eftersom alla beställningar snurrar i skallen o du hinner inte sova för man bor i vedhögen

Bengt olsson  
#135559Ibland så kör timmer bilen ca 15 mil enkel väg med timmret,dom kan ju inte köra en halv dag med en lastbil för en tusenlapp.....har du nån sån kille så ge mig hans tel nr..om han kör 30 mil för tusen spänn...

Ang mark så hade jag allting hemma förut men fick till slut inte plats,nu hyr jag mark hos en trävarufirma/affär.Funkar kanon bra ,plus att det ligger vid vägen så man behöver inte annonsera direkt...

Ang bil så brukar man inte ha en VW lt 35 som familje bil direkt.....

Den enda maskinen som jag har användning utanför veden är traktorn som jag transporterar en hel del båtar med.... :smile:

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).