#915146Någon som provat att torka nyhuggen och flisad lövved i säck?
vore intressant att höra om någon provat. Tanken är att flisa direkt i storsäck ute på avverkningsplats och låta det torka under tak
Bioenergi
TORKA NYHUGGEN OCH FLISAT MATERIAL
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
#915265Tror inte på det, för risken är stor att det blir mögel i säcken som sedan gör fliseldaren sjuk (fliseldarsjuka tror jag det kallas) när det ska fyllas på en ny säck. Har själv en gång i tiden jobbat på ett sågverk/justerverk o fick justerverksjukan, dvs andades in mögliglig trädamm. Mitt råd torka först o flisa sedan.
#915266Tror inte på det, för risken är stor att det blir mögel i säcken som sedan gör fliseldaren sjuk (fliseldarsjuka tror jag det kallas) när det ska fyllas på en ny säck. Har själv en gång i tiden jobbat på ett sågverk/justerverk o fick justerverksjukan, dvs andades in mögliglig trädamm. Mitt råd torka först o flisa sedan.
#915275Hej igen!
Normalt är den bästa tiden är på vintern att hugga björk och sedan laga upp, den dvs. kapa och klyva medans snön ligger på backen och att sedan få in den under tak före midsommar. Tror nog att våra förfäder visste vad de gjorde i denna fråga.
Att syrfälla är väl inte helt fel och dessutom om du "rannbark", dvs drar någon rand med motorsågen efter hela trädet så bidrar du till att det innehåller mindre fukt. Problemet uppstår som jag ser det när du ska flisa och om du gör det på hösten så får du torr ved som blandas med hög luftfuktighet och regn, dvs. det kan bli en bra grogrund för mögel i säcken.
Björk är inte alldeles enkel att hantera. Dessutom om den ska brinna bra och ge bra värme så ska den vara kruttorr!
Normalt är den bästa tiden är på vintern att hugga björk och sedan laga upp, den dvs. kapa och klyva medans snön ligger på backen och att sedan få in den under tak före midsommar. Tror nog att våra förfäder visste vad de gjorde i denna fråga.
Att syrfälla är väl inte helt fel och dessutom om du "rannbark", dvs drar någon rand med motorsågen efter hela trädet så bidrar du till att det innehåller mindre fukt. Problemet uppstår som jag ser det när du ska flisa och om du gör det på hösten så får du torr ved som blandas med hög luftfuktighet och regn, dvs. det kan bli en bra grogrund för mögel i säcken.
Björk är inte alldeles enkel att hantera. Dessutom om den ska brinna bra och ge bra värme så ska den vara kruttorr!
#915312Syrfällning är ingen mirakelkur utan snarare ett sätt att hjälpligt hantera vedhuggning som kommit i ofas.
Flis är besvärligt att torka och det krävs i praktiken en planbottentork för ändamålet och börjar man med nyhuggen ved så är det en lång och besvärlig resa innan man kommer i mål om man ens lyckas.
Flis är besvärligt att torka och det krävs i praktiken en planbottentork för ändamålet och börjar man med nyhuggen ved så är det en lång och besvärlig resa innan man kommer i mål om man ens lyckas.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
#915337Jag syrafällde björk i våras, när jag klöv den var den fortfarande väldigt blöt. Att jag klöv den väldigt sent o sumpade flera månaders torktid riskerar nog hela batchen..
Håller till fullo med Busholle här.
Håller till fullo med Busholle här.
//Henke månskensskogsbonde

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).