Bioenergi

Björkmassan sänks

29 inlägg 3152 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Björkmassan sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910069Vad fick du betalt per fub då, jämfört med andra trädslag?

Användarvisningsbild

Elis76  
#910082En av skogsbolagens VD:ar berättade följande när vi träffade honom/henne efter ett besök i Brasilien där han/hon besökt massabruk och massavedsplantagér.

1. Bonitet på 50+
2. Efter slutavverkning växer skogen till sig på 7 år
3. Man jobbar med kloner som skall få ner tillväxtcykeln till 5 år
4. Medelskotningsavstånd: ~80 meter
5. Efter tre avverkningar plöjer man upp marken och börjar om
6. Konkurrens från Sydamerikas massabruk är brutal för oss i Skandinavien

Användarvisningsbild

joran  
#910088Vi som eldar med ved, även fjärrvärme, kommer ju bli vinnare på detta. Man kommer ju kasta ved efter oss! 😁🌲💪

Bosse1  
#910090Random fjärrvärme ,energi där är dyrtider sååatt 🤠 höjning i sikte.
https://www.tekniskaverken.se/kundservi ... arme-2026/

Användarvisningsbild

joran  
#910092Jag menar på lite sikt. Slutar industrin köpa massaved/ björk så lär ju inte priserna skjuta i höjden👍🌲

Användarvisningsbild

rokon  
#910101Man skall också ta i beaktande att granbarkborren skyr doften av björk.
På min största granplantering där finns 3 svackor tvärs den rektangulära avdelningen där blir det grymt blött. Jorden är fukthållande silt (mo) i samband med kontraktskrivning inför avverkning så beställdes markberedning med högäggning samt plantering av granplant (lillpite) av Sveaskog på hela avdelningen.
Men när naturen får välja så drunknade de flesta granplanten i svackorna men där kom mängder med glasbjörk (för övrigt den enda björksort som trivs på mitt före detta skifte). Dessutom blir glasbjörken med sin släta vita näver vackraste. Nu är inte GBB något större hot här uppe strax söder om polcirkeln, men med allt varmare klimat så kan dessa stråk av björk få GBB att välja sin tillflykt till dem som vinlagt sig att röja bort björken. Det finns en mycket stor fördel med skogsmark här, man får väldigt mycket mera Ha för slantarna än långt söderut.
För min del så blev skiftet med god råge större än Förstendömmet Monaco, och jag har varit lågavlönade i hela mitt liv, även innan inköpet. Jag har uppskattat mycket Arial i ett sammanhängande skifte med skog sjö myr och berg. En fin arondering. 😀

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#910111Att det finns en massaindustri i Brasilien kan ju inte komma som en chock för vår inhemska massafabriker, deras fabriker blev väl inte färdigbyggda typ igår? Har våra fabrikörer trott att vi är helt utan konkurrens? Förädling för massa, i synnerhet lövmassa borde varit högprio eftersom man bör kännt till just eukalyptusträden och dess korta omloppstid.

Har vi varit sådär svenskt naiva igen?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#910112Världens två största eukalyptusanläggningar ligger i Uruguay och har byggt av finsk-globala skogsjätten UPM.

😉 Spara björk vid röjning och samla småtravar runtom landet, det är det som gäller här..

Användarvisningsbild

Elis76  
generationsskifte skrev:Att det finns en massaindustri i Brasilien kan ju inte komma som en chock för vår inhemska massafabriker, deras fabriker blev väl inte färdigbyggda typ igår? Har våra fabrikörer trott att vi är helt utan konkurrens? Förädling för massa, i synnerhet lövmassa borde varit högprio eftersom man bör kännt till just eukalyptusträden och dess korta omloppstid.

Har vi varit sådär svenskt naiva igen?

Jag tror vi behöver sänka svansen en aning.

Skogsindustrins företrädare besöker regelbundet olika länder för att på plats bilda sig en uppfattning om omvärldsläget - vi kallar det för omvärldsbevakning. Jag var själv med på en resa till Brasilien för några år sedan.

Vid dessa resor besöker man industrier, siter (uttalas sajter) och träffar olika typer av företrädare.

En site (sajt) kan vara allt från en: plantagè, virkesterminal, massabruk, utskeppningshamn, verkstad, sågverk, " you name it"

Summa summarum så har industrins företrädare och råvaruanalytiker mycket bra koll.

Det är även vanligt med större delegationer som reser tillsammans.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:En av skogsbolagens VD:ar berättade följande när vi träffade honom/henne efter ett besök i Brasilien där han/hon besökt massabruk och massavedsplantagér.

1. Bonitet på 50+
2. Efter slutavverkning växer skogen till sig på 7 år
3. Man jobbar med kloner som skall få ner tillväxtcykeln till 5 år
4. Medelskotningsavstånd: ~80 meter
5. Efter tre avverkningar plöjer man upp marken och börjar om
6. Konkurrens från Sydamerikas massabruk är brutal för oss i Skandinavien

Hen är ett utmärkt ord att använda....

isteskog  
#910118Såg inte Elis vilket kön det var på den han träffade? 😉

Användarvisningsbild

Skog10  
#910123Själv har jag lite svårt att förstå den godhetssignalering som sker från en del stora internationella livsmedels- och detaljhandelsjättar angående det svenska bulkskogsbruket, samtidigt som den här typen av plantageskogbruk för förekomma i utvecklingsländer. Här är det svårt att få tillstånd till nya diken samtidigt som de där plantagerna sänker grundvattennivåerna rejält. När allmänheten får upp ögonen för hur verksamheten bedrivs så undrar man ju verkligen om EU kommer att godkänna import av råvara eller förpackningar från områden med den typen av miljöförstöring. Vad gäller eukalyptus så verkar det också som att stammarna måste barkas vilket leder till högre kostnader vid skördning, vilket borde balansera ut åtminstone de lägre skotningskostnaderna. Sedan är det väl tragiskt att svenska biståndspengar gått till att finansiera verksamhet (t ex i Vietnam) som sedan försöker konkurrera ut svenska bolag. Ibland känns det faktiskt som att det också finns en svensk tjänsteman bakom varje händelse som påverkar en svensk skogsägare negativt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skog10 skrev:Själv har jag lite svårt att förstå den godhetssignalering som sker från en del stora internationella livsmedels- och detaljhandelsjättar angående det svenska bulkskogsbruket, samtidigt som den här typen av plantageskogbruk för förekomma i utvecklingsländer. Här är det svårt att få tillstånd till nya diken samtidigt som de där plantagerna sänker grundvattennivåerna rejält. När allmänheten får upp ögonen för hur verksamheten bedrivs så undrar man ju verkligen om EU kommer att godkänna import av råvara eller förpackningar från områden med den typen av miljöförstöring. Vad gäller eukalyptus så verkar det också som att stammarna måste barkas vilket leder till högre kostnader vid skördning, vilket borde balansera ut åtminstone de lägre skotningskostnaderna. Sedan är det väl tragiskt att svenska biståndspengar gått till att finansiera verksamhet (t ex i Vietnam) som sedan försöker konkurrera ut svenska bolag. Ibland känns det faktiskt som att det också finns en svensk tjänsteman bakom varje händelse som påverkar en svensk skogsägare negativt.

Continental fick väl EU-bidrag till ny fabrik i Spanien så de kunde flytta dit tillverkning från Gislaved.

Användarvisningsbild

Badger  
Skog10 skrev:Sedan är det väl tragiskt att svenska biståndspengar gått till att finansiera verksamhet (t ex i Vietnam) som sedan försöker konkurrera ut svenska bolag. Ibland känns det faktiskt som att det också finns en svensk tjänsteman bakom varje händelse som påverkar en svensk skogsägare negativt.

Det är den självklara konsekvensen av bistånd som inte alla godtrogna människor fattat. Att ger man bistånd så går det till att bygga upp ett område. Antingen försvinner biståndet i korruption till lokala krigsherrar, eller så förbrukas det av de som får det för att köpa mat för dagen, men om det lyckas så bygger det upp området så att de kan producera något som kan konkurrera på världsmarknaden och därmed gör det sämre för bidragsgivaren till slut.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).