Bioenergi

När klyver ni inte?

14 inlägg 1747 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

När klyver ni inte?

Stridshingsten  
#908364Hej,

Jag är nybliven skogsägare och vedpanne-eldare.
Håller på med en röjningsgallring i ett eftersatt bestånd och tar klenved till eget behov, 50cm längd. Står på vedbacken och funderar på om jag klyver ”i onödan”.
Det klena kanske torkar ändå…

Hur tänker ni och hur klen är er ved när ni struntar i att klyva?

Tack på förhand!

TS
Användarvisningsbild

Re: När klyver ni inte?

Bax  
#908366Om det inte är randbarkat eller barken lemlästad på annat sätt så klyver jag i princip allt.

Riga  
#908368Håller med Bax. Drar ett spår med sågen i det klena, även två centimeters. Blir alltid förvånad hur dåligt det torkar genom barken oavsett trädslag.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908369Att knäcka barken är det viktiga som tidigare svar redan antyder. Antingen randbarkning eller klyvning. Om man maskinhugger och kör det genom en gallringsprocessor så räcker det oftast men det låter som detta är manuellthuggt.

Det kan vara viss skillnad mellan trädslag, björk tycker jag är värst med barken kvar, gran möjligen bäst.

alias  
#908370Är det randbarkat virke så hade jag nog vågat det som är av klenare diameter än en snusdosa förbli okluvet.

Vill man hålla koll på hur snabbt veden blir torr så är ju ett enkelt test att slå två vedträn mot varandra. Ger de ifrån sig en hög klar klang så är veden torr, medan fuktigare ved ger ett mer dämpat "klafsigare" ljud.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908371Min far som var en kreativ man svetsade en mall av plattjärn som var lika stor som luckan i pannan. Gick mallen på klampen så klöv vi inte. Detta hände sig vid den tiden då klyvning skedde med yxa, slägga och kil. När vi fick tillgång till elektrisk vedklyv kunde även mindre bitar klyvas. Men röjningsvirke skulle jag aldrig klyva. Finns ju en gräns för hur små flisor man vill plocka med.

BM Buster  
#908372Det beror till stor del på hur rått virket är, vinter hugget så får oftast all barrved under 10cm gå in som den är. Det torkas inkastat i vedboden och har fungerat de senaste 40 åren!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908387Undrar samma med den klena björken. Klyver det lite grövre, men det är jobbigt att klyva klent med yxa.

jannee  
#908390Jag kör ALLT genom Japan (klyven) kanske onödigt eftersom det är maskinavverkat.
Men är noga med att ta hand om båset = ypperligt att tända med.

tallen100  
#908392Numera ser det ut som att de flesta panneldare klyver veden nästan till spisved, det klart är det acktankar som ska värmas upp snabbt så är det väl kanske bra med finklyvt men annars blir det ju ett fasligt spring för att lägga in ved hela tiden jämfört med grövre vedklumpar som brinner betydligt längre.

Att klyva sönder sånt som är i snusdosstorlek och något grövre ser jag som dumheter, det torkar något långsammare, men det torkar ändå.

Tralsmo  
#908396Nu eldar ju inte ja med ved längre men har gjort i många år.

Till å börja med så får man väll tänka på vad vederbörande vedeldare får för sortimentsgrovlek.

Själv sorterade ja alltid ut de klena å sålde.
De grova behöll ja klyvde. Mindre arbete i alla led.
Farsan gjorde tvärtom. Å andra sidan så röjde ju han på de viset. Sånt har ja aldrig haft tålamod till.

Björk har en förmåga att bli odugligt om de inte klyvs. Baggaträ brinner bra men fort.

Ner i snusdosenivå är ja tveksam om de behöver klyvas alls även om de är björk. Men ligga ute under regn bör de inte till nån tid.

En fråga är ju andelen grov klyva ved i förhållande till klen oklyvd.
En liten mängd oklyvd ser inte ja som problem.

Men som sagt är allt klen å oklyvt blir de inte bra.

Iövrigt håller ja me @janne, spara båset de är lättändt.

surjämten  
#908444Klyver med yxa så grant som möjligt.
Är det så grant som ca 4-5 cm klyver jag ändå genom att knacka fast yxan mitt i märgen o sen dela på vedträet. Håller med Tralsmo att björk ska klyvas!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908547När jag fäller ex vis stor björk (som i söndags), så tar jag också reda på grenveden ut till ca en tum (köksspisen). Kvistar ren grenveden medans den sitter kvar på stammen sen fräser jag av näverbarken med att svepa med lätt liggande svärd fram o tillbaka längs hela grenen. där det är ca två tum drar jag undersidan också. Är det grövre än tre tum får det vara tills klyvningen. Sist sågar jag av från stammen.
När jag lastar av på vedbacken paketkapar jag med motorsågen direkt från full grip.
Det är det mest effektiva jag kan göra med mina grejer.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908552Vid den här tiden på året är det bäst att syrfälla björkar här nere i sydväst. Löven/musöronen drar ut saven från stammen och sedan kan man lät kapa upp stammen i lagom stora kubbar utan att direkt behöva klyva kubbarna.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).