Bioenergi

Sega vedträn

7 inlägg 1226 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Sega vedträn

SkogsKlåparn  
#906562Hejsan
Jag har ett litet torp, men några tillhörande pinnaträd som jag använder för att elda i braskaminen.

Jag klyver mycket av veden med vanlig yxa, och då jag tyvärr inte har speciellt mycket kunskap, tid eller erfarenhet så vänder jag mig till experterna för råd.

Träden består till största del av tall, en del gran och ett fåtal björkar.
Tid har jag främst under sommaren på semestern, och jag upplever att granen och till viss del tallen (?) blir väldigt seg att klyva, och man får ta många omhugg på samma vedträ för att få isär det.
Jag har läst tipset att klyva frusen ved, men jag kommer tyvärr inte kunna anpassa arbetet till vintermånaderna.

Så min fråga är:
-Är träden lättast att klyva färska, eller blir det någon skillnad av att låta dom torka en period först?

Redigering av stavfel

Senast redigerad av SkogsKlåparn mån 16 feb 2026, 11:19, redigerad totalt 2 gånger.

TS

Re: Sega vedträn

özach  
#906564Så färskt som möjligt, mvh Örjan

Användarvisningsbild

Rockhans  
#906567Kanske inte riktigt svar på din fråga men du skriver att du använder "vanlig yxa". Vet ju inte vad du menar med det men för att klyva ved är en riktig klyvyxa överlägsen.

hfab  
#906572Löv klyvs lättare färsk.
Barr torkad.

Användarvisningsbild

Bax  
#906575Och halvtorr gran är nog bland det värsta som finns att klyva, yxan bara sugs fast inne i klabben.

Användarvisningsbild

SkogsKlåparn  
#906578Tack för era svar.
Bra tillägg ang klyvyxa Rockhans.

Svaren från Özach och hfab motsäger dock varandra, om inte Özach endas syftar på lövträd?

Bax, förespråkar du att granen ska vara helt torr eller helt färsk istället?
Eller är båda alternativen ok, så länge den inte är halvtorr?

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#906581Helt färsk, bonus om den också är frusen.
Annars helt torr såsom död torrgran, men det får du nog bara till om den är död när du hugger den eller har kapat den till kubbar när den var färsk.
Det GÅR att klyva den halvtorr men du vet ju varför du startat den här tråden 🙂

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).