Bioenergi

Skapa risuppslag

11 inlägg 1837 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Skapa risuppslag

Stålnacke  
#901310Jag har fått önskemål om att göra plats för en risvälta, önskemålet kommer från lokala verksamheter som hanterar en hel del trädgårdsavfall. Detta eftersom deras vanliga (kommunala) mottagare av ris kommer försvåra processen så pass att de hellre ser sig efter andra lösningar.

Vad har vi för pris på riset nu? 400kr/m3 fick man för ett år sedan här i västra götaland.

Tanken är att ringa en flisentreprenör när högen blir för stor. Eller ska jag investera i egen flishugg? Hur ser framtiden ut? Kan man sälja direkt till värmeverk? Hur ser sådana avtal ut?

Något annat att tänka på?

Bör jag ta betalt? Eller nöja mig med flisvärdet?

Det är min centrala placering som lokar verksamheterna. Många kloka här så kul å höra hur ni tänker. Jag är fortfarande i idéfasen.

TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa risuppslag

Bax  
#901314Här har det lokala värmeverket en plan där byssfolk kan tippa av ris etc.
Sen kommer en flisentreprenör och flisar upp allt när planen är full.
Jag gissar att där kommer vara ömse skit blandat i riset så mitt förslag är att avvakta med att skaffa en egen flishugg tills du ser hur det går för entreprenören samt dess kostnad.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901315En ristipp kräver väl att du bevakar?
Folk slänger väl allt möjligt när tillfället bjuds.

alias  
#901323Fundera lite kring vad olika upplägg lägger för ansvar på dig.

Vem räknas som verksamhetsutövare vid skadeståndsärenden, arbetsmiljö och miljölagstiftning etc.

Turerna runt "Think Pink" gör att man nog bör dra öronen åt sig...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901334Utöver ovanstående så har du risken med invasiva arter och att få länsstyrelsen efter dig.
Har du inte mottagingskontroll så kan du ge dig den på att någon tippat ett lass parkslide, vresros eller annan skit och sedan har du arbete under evig tid.

Användarvisningsbild

Elis76  
#901337Risken finns alltid att det blir bygdens soptipp och då har man ett problem utan dess like.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#901353Risken finns som Elis skriver men här är det många inklusive mig själv som levererar grot och jag har aldrig hört att det blivit skräp eller skrot i högen.
Think pink var en helt annat vansinne.

alias  
halvproffs skrev:Risken finns som Elis skriver men här är det många inklusive mig själv som levererar grot och jag har aldrig hört att det blivit skräp eller skrot i högen.
Think pink var en helt annat vansinne.

Jag vill ändå hävda att det är rätt stor skillnad på ansvarsbitarna om du lägger upp grotmaterial från din avverkning på din egen mark och låter någon aktör flisa upp och köra bort detsamma mot att du får betalt jmf med att låta någon eller några aktörer lämna material för flisning, där man inte har koll på materialets härkomst eller innehåll.

Det senare låter i mina öron som upplagt för fler möjliga oklarheter gällande nyttjanderätten till berörd yta och ägarförhållanden till grotvältorna m.m. utöver tidigare nämnda aspekter.

MVH
Alias

Stålnacke  
#901399Tack för er input!

Ansvarsbiten är självklart viktig. Min svärfar kommer titta till och justera högen en gång om dagen, då han jobbar i lastmaskin precis bredvid platsen, samt grind med kodlås & eventuellt en kamera. Faktum att det enbart kommer vara, säg cirka en handfull företag som har tillgång till vältan bör också det minska risken för slarv.

Det här är en liten ort där alla känner alla, inte Stockholm, här vill vi inte göra bort oss, hade jag dumpat skrot i en rishög hade jag sannerligen blivit kallad skrotgubben resten av livet.

Invasiva arter var ju en bra punkt. En tydlig skylt med att det är förbjudet och överträdelse inbär något form av straff typ xxxx kronor, kan vara på sin plats.

Nån som vet vad priset för flis ligger på?

TS
Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901687Jag har haft ett risupplag i snart 10 år nu bredvid en vältrafikerad skogsväg.
Aldrig har det varit ett problem med att att "folk" slänger allsköns ovidkommande där. Inger slänger något alls utan att fråga mig först. Prata med folket i byarna runt i kring så blir det bra!
Sen får man förstås efterhand lägga pengar på att sköta om grunden. Så att inte flisan blir irriterad och man hamnar sist i kön. 😀

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902017Häromkring är folk och slänger soffor, sängar och gamla kök m.m där det passar dem. Istället för att lämna gratis på tippen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).