Bioenergi

Aktuella priser på GROT

46 inlägg 28804 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

Jörgen Salomonsson  
#802004 Hur ser det ut i år? Låter som det är brist men syns det på priset?😏

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

Skogz  
#819921 Nån som vet? Hört om 180 kr m3s

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

jannee  
#820086 Stämmer gott, priset ligger runt 200 m3s.
Ring runt finns fler än man tror som handlar/flisar.
Hyfsat stort sug just nu och håller vintern i sig med flera minus kommer de t.o.m. att suga åt sig färsk grot.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

Amatörhuggare 62  
#820156 Ja sug efter grot, är det. Skördaren å skotarn,hinner knappt lämna, förrän grotskotarn kommer.
På grannens kom dunderbygget med den, å tog virkesskotarn med sig. Det var logistik, ingen tomkörning där inte.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

alias  
#820158
jannee skrev:Stämmer gott, priset ligger runt 200 m3s.
Ring runt finns fler än man tror som handlar/flisar.
Hyfsat stort sug just nu och håller vintern i sig med flera minus kommer de t.o.m. att suga åt sig färsk grot.


Denna säsong så tror jag att man ska avtala om pris i kr per m3s och inte per MWh, så att köparen får ta den ekonomiska smällen om bristen blir så akut att man väljer att flisa GROTen färsk/grön.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

Amatörhuggare 62  
#820179 Hur sjutton får dom eld, på färsk grot ?
Fotogen
Måste bli mycket aska.
Det har man märkt i pannan, om man råkar lägga i något nyhugget.
Men är nog hetare, på ett värmeverk

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

r93  
#820184
Amatörhuggare 62 skrev:Hur sjutton får dom eld, på färsk grot ?
Fotogen
Måste bli mycket aska.
Det har man märkt i pannan, om man råkar lägga i något nyhugget.
Men är nog hetare, på ett värmeverk


Är det bara varmt från början så brinner allt!

Allt utom glas, kompisen på värmeverket vill ha allt i soppåsen utom glas, metallerna återvinns men glaset är tungt och får åka med askan.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

r93  
#820185 För övrigt så har jag en rejäl grothög som legat sedan i våras, så runt Kalmar finns det flis än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

grankarl  
#824967 Hej , har ni vetskap om detta ? När värmeverken som kan återvinna energin som blir när man torkar sur flis gör detta så blir deras netto på det högre än när man eldar med torr flis vilket innebär att man borde få mer betalt för sur flis . Har hört detta från säker källa nämligen .

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

Vedproducent  
#825136
grankarl skrev:Hej , har ni vetskap om detta ? När värmeverken som kan återvinna energin som blir när man torkar sur flis gör detta så blir deras netto på det högre än när man eldar med torr flis vilket innebär att man borde få mer betalt för sur flis . Har hört detta från säker källa nämligen .

I rätt sorts anläggningar är det en fördel att elda med fuktigare ved. Så är det absolut och inte direkt något nytt med det. Men det är inget du kan ta efter i din småskaliga hemmaanläggning.
https://svenska.yle.fi/a/7-1166042

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

jannee  
#825144 Måste hålla med om att gammal ved brinner väldigt bra men ger inte alls den värme som färskare (men torr ved - självklart) ger.
Nu eldar jag bara i panna men det är min uppfattning + att rutten granved ger inte mycket värme, men tjärar ned pannan enormt.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

grankarl  
#825194 Det är tydligen så här . Att när man torkar den nya flisen uppstår energi som tas tillvara såpass effektivt , att : den skapar ett totalöverskott som gör att den sura flisen blir en +post för värmeproducenten .

Och då kan man tycka att det borde avspegla sig på plus i ersättningen och inte som nu är till ett minus för flisleverantörerna .

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

grankarl  
#825197 Om detta stämmer , och det är enligt en säker källa så borde det väl bara ganska väsentligt eller ?

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

HannuRöj  
#825284 Energivärden är som högst när virket har presis avverkat, och det går utmärkt att elda med i anläggning som är anpassat för det.
Vad jag har torkas surt flis inte, men värme som annars hade förlorat som vattenånga återhämtas med hjälp av rökgastvätt + värmepumpar.
Verkningsgraden är som högst med ganska fuktig virke, för att vattenånga som utväcklas ska ha relativt stor volym.
Ångan krymper kraftigt när den förändras till vatten vid tvätt, trycket sjunker och därigenom sjunker även temperatur vid skorstenet.
Någon säkert vet hur det eksakt går, men ungefär så.. 😀

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

Tosca  
#825309 Färsk grön grot har en vattenhalt på ungefär 50%, gröna barr är inte bra att elda dock, de innehåller mycket kväve vilket ger höga halter nox-gaser som värmeverken vill undvika.
Torkad grot i välta, täckt med papp brukar ligga på ungefär 40%, otäckt 60% vatten.
Sen spelar grothögarnas form, skotningstidpunkten, läget på vältan avseende sol- och vind, om vältan får ligga över sommaren och torka, tillsammans med andra faktorer roll hur bra det blir.
Transportmässigt är det bättre att groten är så torr som möjligt, vikt kostar pengar att flytta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).