Bioenergi

Biokol

73 inlägg 23275 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#715715 Sågspånet som biokol gick inte alls i stora fatet. Det är för fuktigt och trots den hettan som var så var det fullt av vatten i fatet. Annars blev det 29 st utmärkta bagar med grillkol cirka 4 kg st. Så nu har jag provat det med spånet i helfat och det gick inte.

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#716150 Som gödning funkar det nog alldeles utmärkt oavsett kvalitén . Den lilla kol du har i kärran lockar till sig mickroorganismer och de små rackarna lär tugga i sig även det icke brända spånet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biokol

torpöbo  
#716210 Har tittat på att göra en biokolsreaktor som arbetar i en kontinuerlig process i formen av en roterungn/ eller ugn som skruvar igenom subbstratet.

Restvärmen ska användas för att värma gården, om det blir restgas, kanske till och med till att driva en gasmotor. Kan man kombinera biokol och rötning av gödsel har man det optimala svämtäcket som fångar upp lukt och kväve.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#716243 Göra biokol av fuktig kedjesågspån var inte enkelt. Men jag har gjort 2 gånger i 60 litersfat med bra resultat. Genomkolat allt utom jättelitet precis i botten. När man rört runt lite i det ser det helt ok ut. Är nog bara någon enstaka procent sågspån.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Fredrik Reuter  
#716244 Det kanske är dags att bli "kolproducent" i större skala?

https://www.klaravik.se/auction/product ... y-bioterm/

Borde bli billig och borde kunna användas för koltillverkning. Kanske?

Avatar Fallback

Re: Biokol

axwell  
#716248
Fredrik Reuter skrev:orde bli billig och borde kunna användas för koltillverkning. Kanske?


Ja dom har installerat bergvärme, mycket mycket bättre och billigare säger dom nu !

Tidigare har ridskolans ägare inbjudit folk från alla håll för att dom skall få se hur smidigt och klimatvänligt man tar hand om hästgödsel.

Inför beslutet om bergvärme framkom det att driftstörningar var vanliga och att anläggningen krävde mycket tid för dagligt underhåll. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#716252
Fredrik Reuter skrev:Det kanske är dags att bli "kolproducent" i större skala?

https://www.klaravik.se/auction/product ... y-bioterm/

Borde bli billig och borde kunna användas för koltillverkning. Kanske?

Nej det känns som det får stanna på hobbynivå. Några hundra bagar grillkol till mina vedkunder känns lagom. Men det hade varit roligt att kunna göra biokol av högen med sågspån som blir varje år. Känns besvärligt att få till det då det är så svårt att få sågspånen torr. Det går säkert att klura ut något men jag har för mycket andra saker jämt för att ägna för mycket tid till det.

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#718026 Vet inte om det stämmer men man ska vist kunna aktivera aska på samma sätt som biokol och använda som jord förbättring. Ren aska ska kunna användas i stället för kallt

   TS
Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#718028 [quote="norrskog"]Vet inte om det stämmer men man ska vist kunna aktivera aska på samma sätt som biokol och använda som jord förbättring. Ren aska ska kunna användas i stället för kalk. Vissa skadeinsekter gilla inte aska. Hur aska påverkar barkborrar vet inte. Men värt att testa i gran beståndet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#718155 Fått ihopa lite Biokol så jag säljer lite också. 6000 kr kubiken tar jag för bränd sågspån. Den här påsen kommer en dam och hämtar nu plus 8 kg grillkol.

Avatar Fallback

Re: Biokol

Flax12  
#718159
Vedproducent skrev:Fått ihopa lite Biokol så jag säljer lite också. 6000 kr kubiken tar jag för bränd sågspån. Den här påsen kommer en dam och hämtar nu plus 8 kg grillkol.

Sådär jobbar en sann entreprenör 👍

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#718186 Här finns lite jämförelsepriser på Biokol som olika säljare har.

https://biochar.se/marknad/?fbclid=IwAR ... lprodukter

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#718518 Med dagens vattenbrist på många ställen. Även här i Sverige. forskas det nu om vägarna skulle göras av packad biokol. Och låta jorden få ta del av vattnet i stället för att det ska ledas bort i rör till vattendrag och hav. Men då lär vi behöva träd där efter .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Emanuel90  
#718557 Där jag jobbar bygger vi en väg nu som är cirka två kilometer lång och det har använts minst 200 storsäckar med biokol än så länge, det blandas med makadam och läggs framförallt där det ska vara träd som jag förstått det

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#733413 Försök på Gotland med biokol i jorden ökade rasp odlingen markant. Tyvärr låst artikel i ALT. Flisa och kola är framtidens melodi. Vem fan vill odla trähus i framtiden när man får betydligt mer för biokol

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).