Bioenergi

Gallring och röjning med Farmikko energiklipp

3 inlägg 7374 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring och röjning med Farmikko energiklipp

Torbjörn Johnsen  
#633551 Jag gjorde ett besök i skogen för några veckor sedan och tittade på arbete med energiklipp monterad på huggarvagn. Det var finska Farmikkos större klipp E220-200-HT2P som satt monterad på en Keslavagn med 304-kran och 7 meters räckvidd.

1585138333_skärmavbild_2020-03-25_kl._13.10.08.png


Enligt Niclas Emilsson på Höglandets EnergiAutomatik AB som säljer Farmikkos klippaggregat i Sverige så behövs en kran som kan lyfta 30-65 kNm och ett hydraulflöde på 30-40 liter/min för att klippen ska fungera optimalt.

Klippen kan framför allt användas till att röja väg- och dikeskanter eller på andra ställen där det växer oönskade träd eller växtlighet. Med klippen kan man både avverka och lasta direkt på vagnen. Resultatet blir ett energisortiment som kan säljas för användning i närmsta värmeverk eller för flis i egen panna.

Det går även att gallra med klippen och då tar man ut ett energisortiment istället för massaved. Hur det ser ut rent ekonomiskt i virkesvärde ger jag mig inte in på här men man får ut en större volym säljbar biomassa ur gallringen vilket kompenserar för ett lägre sortimentspris.

1585138294_skärmavbild_2020-03-25_kl._13.06.53.png


Klipp och slarvkvistning
Niclas visade mig några olika sätt att jobba på i gallringen och det går säkert att utveckla vidare för att hitta en optimal produktion. En variant var att "slarvkvista" med aggregatet genom att dra det utefter stammen uppåt och sedan knipsa av toppdelen. Antingen kan då toppen läggas ner separat om man vill skilja på sortimenten "toppar" och "slarvkvistat" eller också så utnyttjar man ackumuleringsfunktionen och sänker ner kranen, greppar rotbiten som klipps av och sedan lastas hela trädet på vagnen.

1585138294_skärmavbild_2020-03-25_kl._13.04.02.png


Fällning-sammanföring
En annan variant är at först fälla trädet med klippen. Dra ut det till vägen och sedan klippa av det på mitten, lägga ihop och lasta. Är det flera stammar som kan tas från samma traktorposition bör det gå att lägga upp större knippen på marken innan lastning.

Väghuggning i galring?
En fråga som jag kom på efteråt nu när jag klippt ihop filmen är hur man hugger upp stickvägen för traktorn i gallring? Om det fungerar bra att backande klippa av vägträden? Rent räckviddsmässigt bör det ju fungera och så länge man inte har lass på vagnen. Men det kanske går att klippa undan vägträden först och sedan lasta dem när man åker tillbaka? Är det någon som har erfarenheter eller idéer om ett lämpligt arbetssätt för väghuggning med klipp?

Det bör ju även gå bra att mellanzonsfälla manuellt om man vill ha större stickvägsavstånd än vad man har kranlängd. Klippen kan ju enkelt användas för att dra ihop, kapa och lasta.

Eftersatt röjning
Eftersatta röjningar är ett annat område där det går att gå in med en klipp. Att röja ut klenvirke som ändå skulle dra en kostnad för att röja ner innan en kommande gallring.

1585138293_skärmavbild_2020-03-25_kl._13.08.17.png


En förutsättning för att det ska vara vettigt med en klipp är att det finns avsättning för ett energisortiment. Antingen i egen eller närliggande panna eller via virkesköpare till större värmeverk.

Mycket virke i kantzonerna
Niclas far har kört runt en del på gården och klippt åker- och vägkanter och det var en ganska imponerande energitrave som han har fått ihop av "skräpvirke".

Är det någon som har erfarenheter av att jobba med klipp och hur det fungerar så skulle det vara intressant att läsa om det. Vill ni läsa mer om Farmikkos klippar så hittar ni information på HEAAB:s sajt eller på Farmikko.fi.

Här finns en video på Farmikkos ackumulerande klipp:




   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring och röjning med Farmikko energiklipp

Ådii  
#633582 Intressant reportage och roligt att se att andra använder klippaggregat i skogen :-bd

Jag använder vårt Naarva E24 som också är en ackumulerande klipp till att göra klenare första gallringar med och då klipper jag vägar genom skiftet backandes hela tiden och sätter det i högar för att sen köra ihop det med efter att jag har bytt tillbaka till den vanliga gripen och lagt tillbaks stolparna på vagnen.
Tycker det går bäst så speciellt om det är ganska lång väg genom skiftet och så slipper man se upp med kranen så man inte slår i stolparna på vagnen och sen slår man inte aggregatet emot grinden när man lastar. Det går även bättre att få mera material med sig när man lastar och får bättre pressat ur luften när vi inte slarvkvistar eller liknande fast det nog är tänkt man skall kunna göra det med Naarvan så blir nog träden bara klippta i 2-3 delar beroende på längd.

Här är en film från när jag klipper i ett skifte

Användarvisningsbild

Re: Gallring och röjning med Farmikko energiklipp

HannuRöj  
#633638 Eftersatt röjning
Eftersatta röjningar är ett annat område där det går att gå in med en klipp. Att röja ut klenvirke som ändå skulle dra en kostnad för att röja ner innan en kommande gallring.


Hej!🙂 Jag har klippat gran-björk-asp-vindfälldjungel med en enkel Nisula 150E.

Bästa sätt har varit att röja ner allt som är lätt att röja och sen klippa stickvägarna och topparna. Skota. Fortsätta röjning, klippa.. Sen sist röja mellanzoner ner.

Röjning blir betydlig lättare om de värsta toppara och lövträd är borta. Om det finns gamla underväxtgrenar, är de mycket enklare plocka bort vid klippning än röja ner. Skogen blir jättefin jämfört om allt det röjas ner. Men sänker kostnaden är en annan fråga; skotar man färsk gran blir trave som är mer en svart kompost. Altså värdet måste man hitta av något miljövärde istället av värmevärde.
🤔Hellre röjar jag klenris ner och väljer Arbron. Blir snygg skog med, bara kvistarna ligger på marken, och jag kan sälja kvistat energivirke.
Tallgallring, som Ådii hade, är det ingen problem med färskris. Gick bra även med vagnmonterad kran . :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).