Bioenergi

Flisa virke från åkerkanter

11 inlägg 7431 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisa virke från åkerkanter

e_pettersson  
#591067 Funderar över vad som är det kostnadseffektivaste sättet gällande flisning när jag huggit åkerkanter.
Sammanlagt rör det sig nog om 1000 kubik virke.
Klippte några enstaka hundra kubik i våras och där skulle virket bort ganska omgående så jag tog ut en traktorhugg som flisade och plockade direkt från åkerkant rakt i lastbil. Ja lite jobb vart det men det men man funderar på är om det blir onödigt dyrt att huggen ska stå och vänta på lastbilar.
Alternativet som jag ser det är att skota ihop det i hög vid väg och låta en bil med hugg sköta det hela eller låta det ligga kvar och torka i åkerkant sen knalla runt med lämpligt ekipage och flisa.
Avstånden för skotaren kan nog i snitt bli runt 1-1.5km iofs på slätharvad åker.
Huggningen i våras gick virkesförsäljningen till att betala flisningen och det beror nog på att virket var för blött för att vara optimalt och ganska liten volym.
Någon vettiga tankar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591074 Skota ihop och låt torka. Då och då brukar jag fylla upp en hög och nu är jag igång med en så nu städas det åkerkanter i höst/vinter.

Numera läggs det mesta här vid bilväg för att det ska gå att köra med både huggbil och annat vägburet. Ska du köra ihop med skotare så satsa på att vårplöja efteråt. Högg en nyodling i vintras och skotaren packar vansinnigt mycket. Framförallt vid upplag.

Användarvisningsbild

Re: Flisa virke från åkerkanter

hlb  
#591081 De stora fullastade skotarna packar lika mycket i skogen, men det syns inte så väl från ovansidan. Från undersidan är maskarnas och rötternas perspektiv lika förskräckligt i båda fallen. Skogsmarken plöjs ju inte heller med jämna mellanrum. Körskador i skogen kan aldrig återställas genom att jämna lite på toppen med en grävare.

Användarvisningsbild

Re: Flisa virke från åkerkanter

JohannesG  
#591093 Blir ju genast lite off topic, men då frågan är uppe delar jag gärna en bild från grannens marker där de körde med en John Deere 1110D skotare cirka 3,5år innan bilden. När gräset inte växt lika mycket syns det ännu tydligare.

Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

torpöbo  
#591101
JohannesG skrev:Blir ju genast lite off topic, men då frågan är uppe delar jag gärna en bild från grannens marker där de körde med en John Deere 1110D skotare cirka 3,5år innan bilden. När gräset inte växt lika mycket syns det ännu tydligare.


I det läget tar man grävaren och kälkroken o kör ett varv innan man bryter vallen. Tydlig alvpackning. Marktryck från skogsmaskiner är påtagliga. Inom jordbruk pratar man om max 6 ton axeltryck. Över 6 ton blir det alvpackning.

Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

e_pettersson  
#591193 Busholle du anser alltså att merbetalningen i flishögen vid väg med lätthet betalar skotningen?
Om det ska skotas blir det vintertid på tjäle. Vårplöjer jag denna lera blir skörden 0 och ingenting :grin:
Markpackning kan jag nog en hel del om och kan säga att plogen rättar inte till packningen från dagens jordbruksmaskiner som ibland väger 30 ton och ibland går på en axel.
Det effektivaste sättet att återställa packningsskador gör naturen när jorden torkar och fryser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591196 Alltid problem med logistiken i flishanteringen. Att skota ris över kilometern blir ruskigt dyrt. Har du möjlighet att ploga väg över åkern på vintern och ta huggbilen fram till riset där det ligger? Och låta skotaren plocka ihop riset i hyfsade vältor där det ligger utan att flytta det allt för långt.?

Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591222
e_pettersson skrev:Busholle du anser alltså att merbetalningen i flishögen vid väg med lätthet betalar skotningen?


Med lätthet vet jag inte men utan att veta var du bor och hur pålitlig tjälen är där så kan jag säga att hos mig är det långt ifrån säker att flisen ens blir hämtad om den inte ligger vid bilväg.
Du har mest troligt lättare att styra skotaren till den kalla årstiden än flisaren och till våren vill du säkert att det är rent?

Ingår det en del barrved i flisen så behöver den också ligga en sommar för att få bort barren och ner fukthalten.

Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591231 Här i västvärmland brukar de komma med två skotare och containrar. Hugg på ena skotaren och lastväxlare på den andra skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Flisa virke från åkerkanter

Kse  
#591628 Hur får du betalt?
Ton? Mwh? m3?

Avatar Fallback

Re: Flisa virke från åkerkanter

e_pettersson  
#591752 Pris per mw h

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).