Bioenergi

Sälja GROT och bränsleved

4 inlägg 6189 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja GROT och bränsleved

LesterCGarreth  
#537515 Har lite funderingar angående det som rubriken anger.

Rensar lite åkerkanter och funderar på att köra ihop en hög med GROT, och det blir nog några lastbilar med bräsleved också.

Är det lika bra att lägga 3 metersstockarn i GROT-högen eller ska det sälja för sig som brännved?

Dåligt betalt för brännveden i de prislistor jag sett... och tippar på att groten är väl ännu sämre betalt.

Vilka bolag köper GROT i norra Värmland?

Är det ens värt mödan? Nu gör jag dock detta mest för att jag vill ha det bättre runt åkermarken och återställer betesmark, och massan och det timmret som blir gör att det bär sig. Fast det är ju givetvis roligare om det blir något mer plus!



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja GROT och bränsleved

Värmlänning  
#537714 Lägg 3-meters stockarna i bränsleveden om de är kvistade. Det kan bli problem om det är för grovt i groten.
Kolla med Mellanskog, Moelven eller Stora

Avatar Fallback

Re: Sälja GROT och bränsleved

LesterCGarreth  
#537758 Ok.

Hur grovt ungefär brukar en flistugg på traktor/skotare klara av att flisa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja GROT och bränsleved

Värmlänning  
#537762
LesterCGarreth skrev:Ok.

Hur grovt ungefär brukar en flistugg på traktor/skotare klara av att flisa?

Är lite osäker på det exakt, men 30-40 cm borde gå, men för säkerhetsskull kan du ju ringa inspektorn eller virkesköparen innan !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).