Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132112 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Remington  
#128259 Hej

Jag skapa precis ett konto här för att jag är väldigt nyfiken på en gammal såg jag sitter på. Vad jag vet är att det är en Remington Bantam, troligen tillverkad under 1959-1063. Jag är så nyfiken på att veta mer om den , för jag tycker den är så läcker! Tacksam om nån vill hjälpa mig! Skickar en bild på en sådan såg, det är dock inte min såg på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#128291 Hej Remington och välkommen!

Här hittar du en del data om Bantamodeller, finns några olika:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... nd=104#104

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#128704 Vad har hänt på chainsawcollectors...

Får angreppsvarning hela tiden... vet inte om man törs ignorera?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#128789 Magnus har rapporterat: Det är vissa skriptfiler som Goggle inte känner igen och misstolkar som skadliga filer, dom jobbar med problemet. Det finns alltså ingen risk.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#128979 Nu är man väl klassad samlare...
Nyförvärv idag - E70

e70 711287.jpg


Hur får man reda på årsmodellen på E70:an?

Fick av en tomtägare en 133:a mod äldre.. fattas lite på den...
Mange - hittade du på nå´ms90 prylar? 133:an é din isf om du vill ha den...

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128982 Ja du Kjell nu får du se hur det är att va samlare det är svårt att bromsa men önskar dig lycka till så småningom räcker inte utrymmerna till att förvara då är det bara att hyra nya.Jag va till Falun och hämtade en JO-BU D94 Tiger i utmärkt skick bara att byta membram och tvätta ren den så var det bara att starta,kapa några vedkabbar och njuta av en 93ccm motor
Det tog ett år att bestämma sig om han skulle sälja så under tiden har jag samlat på mig flera tigrar.Funderar på om jag ska ta och sälja 50 tal sågar i olika skick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#128984 Kul med såna sågar! Röck mig trött på 70:an men inget hosta till.. får kolla gnista o soppa imorrn, ( hocky snart) annars i ett väldigt bra skick...
Du får höra av dig om du har nå´n visning eller så snart - Å helst då innan du ev. avvecklar några sågar!
Nu kan man planera in några dar här o där igen, haft en hektisk period med vår o storm..
Sedan blir det tajt igen efter midsommar med beskärningar, hamling mm
Ska nog försöka hejda mitt "samlande"... men man e´ju lite manodepressiv så man vet ju aldrig?!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#129002 Du är rökt nu Kjell! Det finns ingen bot, bara att acceptera faktum och se glad ut!

Hej Åke, kul att höra att du gnetar på!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129134 Ja du Kjell det är fullt normalt med HVA70 dom kan va besvärliga att få gång på men det bör nog gå med tålamod
Annars får du säga som dom sa förr i dag startade inte sågjävulen men det kanske hon gör imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#129142 Hade dom råd med det med deras ackord?

Är den en vidarutveckling av 90:an eller en ren Crescent efterapning?

Soppaanslutningar a´la´30-tal och fin liten "platta" som skär in i låren vid startförsök...
..för man får ju inte in foten i bygeln, om man inte har myggjagare?!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129156 En ren övertagning från Crescent Så kan du börja med att ta skor utan stålhätta vanliga gummistövlar så kanske du kommer in med stortån i handtaget tidsenligt ska det va och inge start med sågen mot låren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#129160 Eller hade dom nå´n liten skogsfinne som startare?
Dom är tuffa 1-1 inför tredje...

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130999 Hej Kjell... Det kom ett trevligt brev på posten i dag mycket trevligare än ett gammalt Barkstöd.
Jag Tackar och bugar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131425 Ja nu är det Marknad i Dala-Järna 17-18-19/6 jag kommer att ställa ut ca 50st veteransågar den 18-19/6 så ni är välkommna det blir ingen sågning denna gång men det brukar dyka upp många frågor och åsikter om utvecklingen i skogsbruket mycket intressanta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#132378 Vart lite för kort varsel, tyvärr. (För gumman, nästa gång får hon stanna hemma).

Nu är jag på jakt efter kopplingstrumma till ms90A oavsett skick, ev. gärna flera stycken.
Finns det något från andra sågar/ modeller som passar?

Tänkte lämna en till den lokala mekaniska verkstán isf med ett nytt passande drivhjul .404? tror jag det blir...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar