Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132454 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#125488 ... i väntans tider på lite rekondade delar och bättre logo original.

The bug bit me.. but I stick to Sweden 1959...
undrar om man kan få er "oldtimers" :wink: o kunniga berätta om svenska sågar 1959´års modell.

Man måste ju speca annars blir det fullt i boden... :| :-j

Ps. Vilket tidsomfång o modeller kan delar till en ms90A passa?

Jag vet, det är inte lite jag önskar... ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#125946 Vad har hänt på chainsawcollectors...

This site has been suspended. - står det bara...?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#125964 Har mailat Magnus. Återkommer när/om jag vet nåt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

johan eriksson  
#125977 Har varit en hacker attack mot forumet, Pontus arbetar på problemet

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#126023 Just så är det fick mail från Magnus, så det är bara att vänta tills det kommer igång, inget annat att göra. 😡

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126059
Kjell S skrev:En vacker såg! :-bd
Det värmer att se den i grönskan.

Håller på att gå igenom min lite, soppa - luft - tändning...

Vad är det för höjd på a- kåpans dekal och b- bredd på svärdets?
Den ser lite rödare ut än min, är det originalfärg?


Färgen är orginal jag brukar inte måla mina sågar dom är ju begagnade och slitna men jag brukar starta dom om inte metallen har vittrat sönder på dom då får dom vila tills det dyker upp en annan att jobba med.Har i dagarna startat upp en Hornet HJ Tvåmanssåg från 1946 ca 113ccm i bra skick för sommarens utställningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#126069 Ser framemot att se den i aktion..
Meddela gärna datum o plats...

Ps, söker fortfarande efter bra original, lägger upp bildförslag senare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#127517 La in en liten film på tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=cdzRzHvA3e4

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#127519 En Homelite Zip-6 får jobba lite (video, klicka):


Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127601 Tack..Totte Det är en njutning att höra ljudet av en motor som inte skriker av höga varv även om Homeliten inte
va tyst.
Lördagen 7/5 kl 8.00-13.00 är det öppet hus för besiktning av veteran bilar i Bilbesiktningen i Vansbro utan bokning bara att ställa sig i kö. Jag kommer att vara där med en del veteransågar så ni är välkommna dit och pröva att såga med en och tvåmans sågar .Det är lite annat att titta på också framförallt alla veteranbilar
Hoppas en solig dag välkommna till Vansbro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127603 Ännu en MS90 i brukligt skick ser att du kör med orginalblandning i bensin då tänkte man inte på att det var så mycket rök kring sågarna.Inte konstigt att man är som man är heller.
Tack Kjell..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#127717 Ser att jag måste plocka ihop en ny dator... Då den jag använder nu inte har nå´t ljud...
Den 7:e fyller frugan, och då får hon bestämma - annars kanske man får känna på tjugan...
Bränsleblandningen kan ha blivit lite fet, då jag bara blanda till en ½liter... men det ryker ju om Vegan oxå!
Så det kanske blev rätt iaf...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#127794
backman skrev:Tack..Totte Det är en njutning att höra ljudet av en motor som inte skriker av höga varv även om Homeliten inte
va tyst.
Lördagen 7/5 kl 8.00-13.00 är det öppet hus för besiktning av veteran bilar i Bilbesiktningen i Vansbro utan bokning bara att ställa sig i kö. Jag kommer att vara där med en del veteransågar så ni är välkommna dit och pröva att såga med en och tvåmans sågar .Det är lite annat att titta på också framförallt alla veteranbilar
Hoppas en solig dag välkommna till Vansbro.


Jo, det är en känsla att köra dom som har lite drag. Sågar mest med Jonsered 621:an, den är en härlig såg att köra, mycket drag och måttliga varv. Måste fixa kopplingen på Partner R12:an så jag får prova den i lite ved också.

Synd att det är så långt till Vansbro härifrån.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127802 Ja du Totte vi kanske ska ta och flytta ner till Kristianstad så har vi bara att lämna in sågarna till Magnus för översyn så kan vi stå och kapa på vedbacken.Fick lite inspiration i dag så jag böt membram på en Homelite 700D
i bra skick 92,4ccm från 1960 enda felet att galler till utblåset är borta så nu har jag väckt hela kvarteret än en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#127832 Hehe, ingen dum idé, fast jag är personligen inte mycket för Kristianstadsslätten, för lite skog där.

Antar att dina kvartersinnevånare är lite vana vid den ljuva sången från storkubikssågar med måttlig ljuddämpning. Det där gallret gör väl ändå inte stor skillnad förresten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar