Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132436 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121551 Ja Husqvarna är en bra början att samla men som du snart kommer att förstå blir man smittad av samlandet är det svårt att sluta.Som du ser så är många modeller att beundra.... Lycka till mina 2 Husqvarna av modell MS90A har NR A2137 och A4917.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#121645 Jaha, så vart man me´barn oxå!
Husqvarna av modell MS90A NR 431..

Hämtad idag, ser ut att behöva nytt draghandtag bara... än så länge.

013.JPG

015.JPG

017.JPG

019.JPG

021.JPG

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#121758 Fin! :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121775 Ett riktigt fullblod..Svärdet med den topptrissan är en riktig höjdare för mig sätter det på min önskelista.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#121792 Tackar! Ja, det var ett fynd..
Behövs en genomgång innan start.

Svärdet - Oregon 1763-0415 vid basen - 33360 vid ytterändan 507
507, är det delningen? Har sökt lite men inte hittat någon direkt relevant info..

Draghandtaget som sagt, trasigt. Tips? Liknande senare modeller?
Sedan såg jag nu en sak jag skulle vilja ha på den här.
Kommer inte på vad det kallas på svenska.. Felling dog / Spike på amerikanska sidor.
Varför har dom så mycket mer infosidor än oss?
Samma där - Tips? Liknande senare modeller?
Bie12.JPG

BvI13.JPG

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#121815 Barkstöd heter det ju...
Tydligen har de flesta ms90 5-taggars.

Värsta saken just nu - Ingen värme i boden och mamma vill inte ha den på köksbordet!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121839 Kan titta om det sitter barkstöd på någon skrotat exemplar som går att avvara ingen av mina 90A har något barkstöd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#121866 När du får tillfälle, Kjell, så åk upp och hälsa på Åke i Vansbro, det är väl inte så förtvivlat långt från Roslagen. Väl värt om man gillar gamla motorsågar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#121872 Backman - Vore skoj om du hitta nåt.. Konstigt utan barkstöd tycker jag, då man förr vanligtsvis fällde och apterade med såg medans någon annan stackare fick gå o kvista med yxa.

Bra tips, Totte! Nån månad till, sen så får man väl ta en tur dit med husbilen - det är "nästan" nästgårds. Får passa på vid en fisketur.

Skulle det var helt vanhelgat att sätta på ett nyare starthandtag?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#121873 Nä det är ingen fara med ett nyare handtag om ambitionen är att det får sitta tills jag hittar ett origina! Man måste vara lite pragmatiker, annars får man ju aldrig köra sina klenoder. 8)

Ett annat fint resmål: Målilla första helgen i augusti om du skulle råka ha semester eller så. Stor motorshow med allt, även motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121887
Bild016.jpg

Här kommer ett foto på ett barkstöd från MS90A som jag kan avvara.Sågarna som vi köpte kring 55-60talets början var i regel 18tums svärd några var det 16tum på, barkstöd var standard då. 1964 när jag köpte en Partner R14 och började kvista med den tyckte gubbarna jag va dum som slet på kedjan åt bolaget, men det gick inte lång tid så började dom också att kvista. Partner R14 va en bra såg fungerar än i dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#122015 Nu är ja´på igen... :geek:

Ni som har original dekaler på era ms90A - höjd på kåpdekalen, mått på svärdstrycket / dekal?
Fanns det mer dekaler original? Textrutan på kåpan?

Ska nog låta trycka upp ett gäng isf..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#122136 En ms90A på Tradera - Tillverkningsnummer 7202
Fint skick...ser det ut att vara.

http://www.tradera.com/Motorsag-auktion_160503_128989256

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123829 Här är min MS90E med dekalerna hyffsat i behåll vad jag tror att 90A levererades med samma sorts svärd på vissa sågar men annars var det ett svärd som va smalare med topptrissa på dom första har hittat några sågar med sådana svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#123835 En vacker såg! :-bd
Det värmer att se den i grönskan.

Håller på att gå igenom min lite, soppa - luft - tändning...

Vad är det för höjd på a- kåpans dekal och b- bredd på svärdets?
Den ser lite rödare ut än min, är det originalfärg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar