Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132567 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#232449 Mycket fint att läsa och se! Mycket imponerande skägg förresten!

Jocke tillhör motorsågssamlarnas framtidshopp, många som håller på är till åren och det är lika roligt varje gång någon yngre förmåga visar ett sånt stort intresse och förmåga som Jocke.

Väldigt kul att det gick så fint med den här lilla "affären" och att Åke och Jocke har träffats.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Blivande snickare  
#232453
totte skrev:Mycket imponerande skägg förresten!

Håller helt med! B-) \m/

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#232457 Skägget vuxer från januari till januari - har et jobb i december som jag inte ville vara forutan. Hemskt trevligt nær dom små jublar: "Mamma, det er en ekte tomte, skägget hans sitter fast".
Annars er det flott at non tar vare på historien før oss - før det er det motorsågsamling er, och det er den vanliga manns historie, långt från herregårdar och Mona Lisar!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233323 Åker ner till Ludvika gammelgård Söndagen 18/8 och visar mitt lilla skägg, om man jämför med föregående + ca 40 veteransågar blir nog sista för i år hur det blir framöver får vi se. Har varit en givande sommar har träffat många trevliga män och kvinnor i alla åldrar. Intresset för sågarna är bra så visa upp va ni har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Jocke91  
#236891 Har hälsat på Åke idag. Så tänkte passa på att tacka för titten och sågarna.
Hur jag ska få plats med allt i min lilla barrack har jag ingen aning om men än så länge finns det någon kvadratcentimeter yta kvar att använda som fotfäste när man ska ta sig fram.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#236926
Jocke91 skrev:Har hälsat på Åke idag. Så tänkte passa på att tacka för titten och sågarna.
Hur jag ska få plats med allt i min lilla barrack har jag ingen aning om men än så länge finns det någon kvadratcentimeter yta kvar att använda som fotfäste när man ska ta sig fram.

Du får bygge på!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#236929 Trevligt att du varit hos Åke, då har du säkerligen haft riktigt trevligt. Det är bara att göra som Jens säger, dags att börja bygga!

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236934 Tack själv Jocke för det du bidrog med och lycka till med utbyggnad och större bagageutrymme. I natt kom jag på vart 238 tagit vägen den har hamnat i Kvicksund men dyker det upp någon ny hör jag av mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#238352
ECHO (5).JPG
ECHO (1).JPG
Hjälp!Har en gammal ECHO på bänken. Tilhör svärfar til en kompis. Den går bra och har kraft i sig. Det jag undra mig om är hur kedjeoljan funkar på den. Ser inte hur det går till?
Even handtagsvärmen funkar, så sågen är i bra skick, men dom jamrade för den hugg så hemskt. Det var ingen undring varför - kedjan var filad till alla blåner och ryttarane var mestadels borttagna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#238376 Prova att starta och köra utan svärdet, försiktigt. Så kanske du ser var oljan kommer ut nånstans. Kan inte se nåt oljehål på svärdet, kan det vara i övre hålet för spännskruven tro? Har aldrig ens sett en sån Echo, så jag vet ingenting om det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#238388
totte skrev:Prova att starta och köra utan svärdet, försiktigt. Så kanske du ser var oljan kommer ut nånstans. Kan inte se nåt oljehål på svärdet, kan det vara i övre hålet för spännskruven tro? Har aldrig ens sett en sån Echo, så jag vet ingenting om det.

God ide. Fins inte oljehål i svärdet, och det var det som gjorde att jag undrade.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Jocke91  
#238394 Jag har en sådan hemma fast den heter inte EVLH utan bara EVL annars så är det samma.
Ska dock och hålla på med lite ved under dagen men ska se om jag har möjlighet att ladda upp någon bild på det under kvällen så du får se.
Har dock för mig att det ska vara oljehål på svärdet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

Jocke91  
#238442 Så här ser det ut på den jag har.
Bild

Bild

Justeringen för oljemängden. Kommer även åt pumpen där.
Bild


Hoppas det kan vara till någon nytta.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#238454
totte skrev:Prova att starta och köra utan svärdet, försiktigt. Så kanske du ser var oljan kommer ut nånstans. Kan inte se nåt oljehål på svärdet, kan det vara i övre hålet för spännskruven tro? Har aldrig ens sett en sån Echo, så jag vet ingenting om det.

Gjorde slik, och olje kom det. Men det är inte no oljehol på svärdet. Oljen måste finna non slags annan väg?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

JensSkoog  
#238461
Jocke91 skrev:Så här ser det ut på den jag har.
Bild

Bild

Justeringen för oljemängden. Kommer även åt pumpen där.
Bild


Hoppas det kan vara till någon nytta.

Absolut. Den ser precis ut som den jag hatt på bänken. Men svärdet på din bild är inte originalsvärdet. Ser att det er filat extra i stramskruveholet. Hade en ECHO tio år tilbaks, och där filade jag ut holet da jag inte fick tag i originalsvärd. Så oljeholet på bilden är egentligen för en annan såg - Så da undrar jag hur oljen kommer til kedjan?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar