Dalarna (W)

Motorsågssamlare

249 inlägg 132462 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Skogshuggarn  
#170963
Kjell S skrev:Hur man får polisen att komma när man behöver dem:

Bengt från Höör i Skåne var på väg att gå och lägga sig när hans fru sa att
han hade glömt att släcka ljuset i garaget.
Garaget låg i anslutning,,,,osv


Hahaha,,,, "Trycker på gillaknappen"

Polisen får man ut om det är "Larmad Lokal", och den gången var det jävligt nära faktiskt, att vi fick dem!, Rondellen de använde för att kapa värdeskåpet hade inte hunnit stanna när polisen stormade stället :surp:

Tyvärr så var båda poliserna lite,, ähum!, "storväxta", så rånarjakten blev tämligen kort. :-$

Som privatperson har man dock små chanser att de ens bemödar sig att komma ut,,,"ta det med försäkringsbolaget", är väl vanligaste repliken när man ringer 112 :)] ~x(

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

Kjell S  
#170980 Då borde oxå typ §28 gällande varg även gälla tjyv.
Ska vi behöva betala dessa extrapremier till försäkringsbolagen istället för skatteslanten till polisen?
Om inte polisen upplever till att hålla våra egna lagar, utan lämnar det till en sk. ekonomisk uppgörelse , som dessutom inte har någon laglig grund.. - va faén behöver vi då polisen till?
Skjut, skrik o förklara i efterhand. Vill se den advokat som tar ett sådant fall.
Staten håller på att gräva sin egen grav, speciellt här på landsbygden.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174467 Det händer trevliga saker också för det mesta I går blev jag påtvingad en Stihl BLK 57 utan förgasare i morse ringde han att förgasaren var hittad när jag hämtade förgasarn sto det en Rex Solo 125 + ett gäng nya kedjor av diverse dimentioner bara att tacka o ta emot.En sak jag har problem att se är delningen på kedjor utan att pröva mot någon svärdtrissa.Tacksam för tips.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#174524 Trevligt med överraskningar! :grin:

Mät med skjutmått över 3 nitar
delning.jpg


Dela värdet med 2 så har du delningen i mm.

1/4 = 6,3 mm
.325 = 8,3 mm
3/8 = 9,5 mm
.404 = 10,2 mm
7/16 = 11,1 mm
1/2 =12,7 mm

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174574 Tack Totte bra och enkel beskrivning tillochmed jag förstog det hela så det blir en Guldstjärna till dig....Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#174577 Trevligt om man kan hjälpas åt. En korrektion, skall vara 1/2 = 12,7 mm för att vara noggrann, jag har ändrat i ovanstående också.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174627 Och då borde även 3/8 korrigeras till 9,3 mm som jag fick lära mig här på forumet :oops:
viewtopic.php?f=12&t=8942&p=106106#p106120

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#174677 Hmm, i så fall är ju delningen på en 3/8" kedja inte exakt 3/8". Omvandlat är nämligen 3/8" = 9,525. Jag har skickat en fråga på CSCF för bekräftelse eller ej. Återkommer i ärendet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175572 Jag åker upp till Svegs Gammelgård på vårmarknad 27-5 kl 12,00-16-00 med ett antal veteransågar för visning så ni är välkommna dit och hälsa på och prata skogsbruk förr och nu + mycket annat. Det finns mat kolbullar,flötgröt,tunnbröd,gum,varmkorv,kaffe och musikunderhållning. Har beställt bra väder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176883
Grukå kvarn.jpg

Ja nu har det gått 2år så nu är det dags igen Nu kommer vi att köra kvarnen som har haft paus i många år,på 40talet var jag dit med häst och trilla och fick säd malet.
Kommer att visa en del av de motorsågar som vi fick överta av Arvsfonden efter samlaren Jan Westas Äppelbo
Tändkulemotorn som syns på bilden kommer att startas även en BM väghyvel från 1939?
Kommer även att såga med en och tvåmanssågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179249 Ja nu är det dags att åka till Parken i Dala-Floda på Söndag 1/7 13.00-16.00 med ett gäng sågar hoppas på bra väder, trevligt folk vet jag att det kommer ni är välkommna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#179303 Ha det gott Åke! Håller tummarna för bra väder.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssamlare

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180629 Det kom regn i Floda men jag va inne på en loge så det fungerade bra. önska att det blir uppehåll nu på Tisdag Dansbandsveckan då åker jag till Malung PD området med ett gäng sågar bland alla veteranbilar,Båtar,mopeder och epa traktorer mm och en massa trevligt folk,hoppas jag.
De är mycke på nu tur man har pension så man slipper ha semester.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

totte  
#180812 Hej Åke och tack för senast! Det var förresten en Jonsered 50 kom Magnus och jag fram till, 52:an har svart kåpa. Köpte ett svärd till den av Magnus så skall jag se om jag kan skrämma liv i den fram i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssamlare

johan eriksson  
#180866
totte skrev:Hej Åke och tack för senast! Det var förresten en Jonsered 50 kom Magnus och jag fram till, 52:an har svart kåpa. Köpte ett svärd till den av Magnus så skall jag se om jag kan skrämma liv i den fram i vinter.

Ajaj, har icke samlingen växt under semestern?
Nåväl, som du själv brukar säga, att bevara en Jonsered är en berömvärd handling.

Åke: Tack för senast, var en trevlig stund. Hoppas jag har lite mer tid nästa gång man är i krokarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar